חבילת סיוע ליצרניות הרכב האמריקניות: הממשל יזרים 15 מיליארד דולר לג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר

אישור הסיוע יובא לאישור הקונגרס והסנאט האמריקני בשבוע הבא ; כספי הסיוע צפויים לבוא מתקציב משרד האנרגיה, שנועד לפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה ; הבית הלבן לא דחה את הבקשה על הסף

נציגי הקונגרס האמריקני והבית הלבן הגיעו אמש (ו') בלילה להסכם ראשוני ליישום חבילת סיוע לתעשיית הרכב האמריקנית החבוטה. כך מדווחות סוכנויות הידיעות.

ע"פ ההסכם, סכום של 15 מיליארד דולר יוקצה לשלוש יצרניות הרכב האמריקניות הגדולות, ג'נרל מוטורס , פורד וקרייזלר, בכדי לסייע להן לשרוד את המשבר הפיננסי הנוכחי, שמאיים על המשך פעילותן.

הנשיא האמריקני היוצא, ג'ורג' בוש הזהיר כי ללא כספי הסיוע, לפחות אחת מבין שלוש החברות, לא תשרוד את המשבר ותקרוס. נציגי שתי המפלגות באמריקה, הדמוקרטית והרפובליקנית, הודו שהמפנה בגישת הממשל באשר לאישור הסיוע, הגיע לאחר שיו"ר בית הנבחרים ודוברת הבית הלבן, ננסי פולסקי, הסכימה שהמקור למימון חבילת הסיוע לתעשיית הרכב, יבוא מתקציב משרד האנרגיה שיועד לפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה וחסכוניות בדלק.

לבקשותיהן של יצרניות הרכב, נוסף הדיווח אמש, של משרד העבודה האמריקני על שיעור האבטלה שזינק בנובמבר ורשם את הירידה החודשית החדה ביותר ב-34 השנים האחרונות של עובדים באמריקה. "קריסה של אחת משלוש ענקיות הרכב, יעיב אף יותר על מצב האבטלה, ויביא לאובדן של עוד מאות משרות". אמרו בבית הלבן.

נזכיר כי החברות שקלו מוקדם יותר השבוע, לקבל הסדר שייקבע מראש של פשיטת רגל, שמסגרתו הן יוכלו ליהנות מסיוע של הממשל האמריקני בהיקף מיליארדי דולר. שלוש החברות הציגו תוכנית התייעלות שכוללת צמצום מספר דגמים, משרות ותשלום בכירים, כדי להישאר בחיים. הבית הלבן לא דחה על הסף את הבקשה, אך אמר כי מוקדם מדי להעריך אם הוא יתמוך בבקשה על בסיס תוכנית חירום.

דוברת הבית הלבן אמרה כי אישור הסיוע יבוא בפני אישור הקונגרס בשבוע הבא, וכן בפני הסנאט האמריקני שצפוי להתכנס ולדון בסיוע לתעשיית הרכב. "נציגי הקונגרס יעמדו על כך שהסיוע לא יבוא על חשבון כספי משלמי המיסים, וכי החקיקה שתידון תבטיח עמידות לאורך זמן רב של תעשיית הרכב והמשך התחרותיות בענף". אמרה פולסקי.

נציגי שתי המפלגות האמריקניות, אמרו כי תוכנית הסיוע תכלול הקמה של גוף שיפקח על כך שכספי הסיוע ישומשו ע"י שלוש החברות על מנת לשקם את עצמן ולהבטיח את המשך פעילותן השוטפת. כספי הסיוע צפויים להספיק עד למארס 2009, בהתחשב בכניסתו של ממשל אובמה לתפקיד. בזמן זה הקונגרס ידון בהמשך הסיוע אם יידרש.