חודש להשלמת הרכישה של באר: טבע הגישה תשקיף מדף לקראת גיוס אפשרי למימון הרכישה

במסמך לא מפורטים סכום הגיוס והמבנה שלו ; הבנק שמלווה את טבע הוא Bank of New York Mellon

פחות מחודש לפני המועד המתוכנן להשלמת הרכישה של באר, טבע הגישה בסוף השבוע תשקיף מדף לקראת גיוס. במסמך הארוך - 133 עמודים - שהגישה טבע לרשות ניירות ערך האמריקנית (SEC), עדיין לא מפורט הסכום שטבע מעוניינת לגייס, וגם לא מבנה הגיוס. עובדה מעניינת אחת בולטת בתשקיף המדף: לאחר פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס, הבנק שליווה את טבע במשך שנים, לטבע יש בנקאי חדש. מדובר ב-Bank of New York Mellon, שנוסד בשנת 2007 כתוצאה ממיזוג בין Bank of New York ו-Mellon Financial Corporation. הבנק בניהולו של רוברט קלי נסחר מעסיק כ-43 אלף עובדים ב-34 מדינות, ונסחר בבורסת ניו-יורק בשווי של 34.5 מיליארד דולר.

לפי התשקיף, טבע תוכל למכור מניות, אגרות חוב וכתבי אופציה, אך בשלב זה טבע אינה מפרטת את המחירים והתנאים. טבע מציינת במסמך שהכסף שיגוייס ישמש למימון רכישת באר, או למימון החוב שקשור לרכישה, וכן למטרות כלליות נוספות. טבע רוכשת את באר, חברת התרופות הגנריות הרביעית בגודלה בעולם, בעסקה של כ-7.5 מיליארד דולר (9 מיליארד דולר כולל חוב). כ-60% מהרכישה תשולם לבעלי המניות של באר במזומן, והיתר במניות.

עם זאת, כלל לא בטוח שטבע תשתמש בתשקיף המדף לבצע גיוס, מכיוון שהיא כבר השיגה את המימון הנדרש לעסקת באר. בקופת טבע יש כ-3.6 מיליארד דולר, והיא כבר שריינה לעצמה הלוואות גישור משני הבנקים הישראלים הגדולים, לאומי והפועלים, בסך 1.75 מיליארד דולר. בנוסף, טבע הגיעה להסדר עם סינדיקט בנקים שבראשם בנק אוף אמריקה, שנתנו בעבר קווי אשראי לבאר. לפי ההסכם, הבנקים ישאירו בתוקף את קווי האשראי של באר גם לאחר השלמת הרכישה, למרות שלפי ההסכם המקורי עם באר הם יכלו לדרוש מהחברה את תשלום החוב במקרה של שינוי בעלות בחברה. לקווי האשראי של באר יש יתרות של 2.24 מיליארד דולר. לפני כחודש אמר אייל דשא, המנהל הפיננסי של טבע, ל"גלובס", שטבע בוחנת את כל אפשרויות המימון להשלמת העסקה. "כל האפשרויות פתוחות", אמר דשא. "נסגור את העסקה ככל הנראה עם הלוואות הגישור, ואז נבדוק אם אנחנו רוצים לקחת מימון ארוך טווח או לפרוע באופן מלא את ההלוואה באמצעות תזרים המזומנים. הכל תלוי במצב בשווקים. נכון להיום הריביות לא מתאימות לנו, אבל יש שיפור בשערי הריבית, אז נחכה ונראה".

טבע נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב, ושווי השוק שלה הוא 33.7 מיליארד דולר.