אלי אלעזרא למחזיקי האג"ח של הכשרה אחזקות ביטוח: "אשלם עד הגרוש האחרון, זה אצלי ערך עליון"

על הביקורת שעוררו עסקאות בעלי העניין שיזם כדי לעמוד בתשלום 59 מיליון שקל למחזיקי האג"ח בסוף החודש - אומר אלעזרא: "אין לי יאכטה וגם לא מטוס פרטי. אני עושה הכול כדי לשרת את החוב"

"אני לא מבקש שתמחקו לי שקל. אני אשלם עד הגרוש האחרון, זה אצלי ערך עליון, ואני ערב אישית כדי לעמוד בהחזר החוב של החברה", כך אמר היום אלי אלעזרא, הבעלים של חברת הכשרה אחזקות ביטוח , באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה שבה הציגה החברה את תוכניתה לפירעון איגרות החוב.

נראה שאת מחזיקי האג"ח שהשתתפו באסיפה אלעזרא הצליח לשכנע, והמשתתפים הגיבו במחיאות כפיים, אירוע חריג בנוף אסיפות האג"ח שפוקד את שוק ההון בעת הזו, בהן המשקיעים בדרך כלל מלאי אמוציות וכעס על החברות.

אלעזרא גנב את ההצגה באסיפת בעלי איגרות החוב של הכשרה החזקות ביטוח. לאחר שעבר ולחץ את ידי כל המשתתפים באסיפה, התיישב הבעלים של החברה, שאחזקתה העיקרית היא חברת הכשרה ביטוח, ונתן למנכ"ל שלו, עופר טרמצ'י, להציג את נתוני החברה.

טרמצ'י הציג לנוכחים את פעילות החברה באריכות, ולרגע היה נדמה שאנו נמצאים ברוד-שואו שנועד לגייס כסף לחברה, ולא באסיפה שנועדה להסביר איך החברה מתכוונת להחזיר את חובותיה. אולם בהמשך, סיפק אלעזרא את ההסברים הנדרשים.

בסוף החודש הקרוב צריכה הכשרה אחזקות לשלם למחזיקי האג"ח כ-59 מיליון שקל. על מנת לגייס את הכסף, נקטה החברה מספר פעולות יוצאות דופן. על מנת שהכשרה תוכל לעמוד הן בדרישות הרגולטור והן בהחזר החוב, העביר אלעזרא נכס נדל"ן מאפרידר, חברה אחות של הכשרה אחזקות ביטוח, לחברת הביטוח, בעסקה שעוררה ביקורת בשוק ההון.

כמו כן הוא נתן עירבון אישי להלוואה בהיקף של 25 מיליון שקל שלקחה החברה מבנק, וכעת עומדת על הפרק מכירת 38% מאחזקות חברת הביטוח לחברת אלבר, חברה בת של אפרידר, תמורת 39 מיליון שקל, בעסקה שטעונה אישור של המפקח על הביטוח.

"יש מצבים שהם כוח עליון", כך הסביר אלעזרא את השתלשלות האירועים שאילצה אותו לעשות מספר עסקאות פנימיות בתוך החברות שלו ולהעביר נכסים מיד ליד, כדי לעמוד בתשלום החוב למחזיקי האג"ח.

"כבר כשרכשנו את החברה מהכשרת היישוב, חשבנו על תשלומי האג"ח", אמר אלעזרא. "את התשלום הקודם למחזיקי איגרות החוב ביצענו על ידי מימוש האחזקה בב.ס.ס.ח. את התשלום הזה רצינו לבצע על ידי הנפקת אג"ח עם מח"מ ארוך יותר ופריסה נוחה יותר של התשלומים", אומר אלעזרא.

"רצינו לבצע את ההנפקה כבר בחודש מאי האחרון. קיבלנו דירוג A וכבר גייסנו 100 מיליון שקל במכרז המוסדי. אולם עקב בדיקה של רשות ניירות ערך לגבי פרט מסוים בתשקיף, הרשות ביקשה לחכות עוד רבעון, ולאחר מכן חלון ההנפקות כבר היה סגור", הוא מסביר.

על הביקורת החריפה שעוררו העסקאות שביצע, אמר אלעזרא: "אין לי יאכטה וגם לא מטוס פרטי. אני עושה הכול לשרת את החוב". אלעזרא גם מסביר את נקודת המבט שלו ביחס לקבוצת האחזקות שלו: "בתקשורת סופרים את הנכסים שלי. אני, לעומת זאת, סופר קודם כל את ההתחייבויות שלי".

המשקיעים, שעדיין לא קיבלו את התשלום הנוכחי, כבר החלו לשאול את בעל הבית לגבי תוכנית החברה לפירעון התשלום הבא, בדצמבר 2009, אז אמור אלעזרא לשלם גם כן 59 מיליון שקל. אלעזרא ענה גם לכך: "לא נחכה לספטמבר הבא כדי לחשוב איך לשרת החוב. אנחנו חברה עם פורטפוליו של 8 מיליארד שקל, יש נכסים שאפשר לממש, ואם צריך נשתמש באקרובטיקה על מנת לשלם".

אלעזרא הוא הבעלים של אלעזרא אחזקות, אשר בבעלותה חברת הנדל"ן אפרידר, חברת הליסינג אלבר והכשרה חברה לביטוח, שנרכשה בשנת 2006. לצורך הרכישות השונות, נטל על עצמו אלעזרא לא מעט אשראי, רגע לפני תחילת המשבר בשווקים. באסיפה התייחס אלעזרא גם לשאר האחזקות שלו: "המשבר הנוכחי הוא זמן טוב לחשבון נפש. אם היה מבחן אמיתי לאסטרטגיה של הליכה על 3 זרועות - נדל"ן, רכב וביטוח - המשבר הנוכחי הוא המבחן הזה".

אלעזרא לא שוכח לשלוח עקיצה ליזמים שפועלים בחו"ל. "בשנים האחרונות צחקו עליי שאין לי השקעות בחו"ל, ואמרו לי שאחרי שאני אעשה עסקים בחו"ל, אני לא ארצה לחזור לארץ. אני העדפתי להיות קרוב לנכסים שלי, כך שאם חלילה תהיה בעיה, יהיה לי יותר קל להתמודד איתה".

אחד המשתתפים ציין את השליטה הכמעט מלאה של אלעזרא בחברות הבנות, ושאל אותו האם לא יהיה נכון להכניס שותף לחברה. אלעזרא השיב בהומור: "הכנסנו את אלבר כשותפה". לאחר מכן, התייחס אלעזרא ברצינות לשאלה, ואמר שבמחירים הנוכחיים לא מכניסים שותפים. הוא נתן כדוגמא את בנק דיסקונט, שנסחר ב-0.4 על ההון העצמי ובמחיר כזה הוא לא יכניס שותפים.

למרות התגובות החיוביות להן זכה אלעזרא באסיפה, נראה כי עדיין האמון של שוק ההון בהכשרה אחזקות ביטוח אינו גבוה במיוחד והאג"ח של החברה נסחרת בתשואה של יותר מ-100%.