בדיקת "גלובס": כמה עולה להוציא רישיון נהיגה?

אחרי 35 שיעורי נהיגה בממוצע, מבחן בתיאוריה, תשלומי אגרות ולפחות 2-3 טסטים - נותרים התלמידים (ובעיקר הוריהם) עם כ-5,000 שקל פחות בחשבון ; מחירי השיעורים נעים בין 80 ל-120 שקל ל-40 דקות

אם הצאצא היקר שלכם מתקרב לגיל 17, הכינו מראש כ-4,000 שקל - עלות קבלת רישיון הנהיגה. מחיריהם של שיעורי הנהיגה נעים מ-80 עד 120 שקל לשיעור של 40 דקות, כאשר מספר השיעורים המינימלי הדרוש לפני הטסט עומד על 28, וחלק ניכר מהתלמידים אינו יכול להסתפק במספר זה של שיעורים. לכן, בפועל ההוצאה גבוהה יותר ויכולה להגיע גם ל-5,000 שקל.

מבדיקת "גלובס" בקרב 14 מורים לנהיגה ברחבי הארץ במתכונת של לקוח סמוי, עולה כי לא פעם המחיר הרשמי עומד על כ-120 שקל, אך המורים מציעים סכומים נמוכים יותר של כ-85-100 לעתים אפילו ביוזמתם ולא כתוצאה מלחץ שמפעיל הלקוח. המחיר משתנה בהתאם לגיר בו מצויד הרכב (אוטומטי לעיתים יקר בכ-20 שקל) - בדרך-כלל ללא השפעה של ותק המורה או מיקומו הגיאוגרפי

בעבר היו מחירי השיעורים מפוקחים, אך הפיקוח הוסר לפני מספר שנים, "מתוך כוונה לפתוח תחרות שתפעל לטובת הצרכן", כפי שמסביר דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה. התחרות אמנם קיימת, כפי שעולה מבדיקת "גלובס", אך לא כולם מרוצים ממנה: "אי אפשר ללמד בצורה נורמאלית, כשהתחרות היא על המחיר ולא על המקצועיות", אומר אבי קרמר, דובר ארגון מורי הנהיגה בישראל, שרואה בפיקוח צעד הכרחי לשמירה על מקצועיות. קרמר אף מלין על העובדה שמ-1996 כמעט ולא עלו מחירי השיעורים, זאת למרות שעלויות אחזקת הרכב עלו.

28 שיעורים מספיקים?

האם 28 שיעורי נהיגה בני 40 דקות מספיקים כדי לגשת לטסט ראשון ולעבור אותו? גם נקודה זו רגישה אצל קרמר: "איך ייתכן שאחרי 19 שעות נהיגה, מתוכן לא מעט בעמידה בפקקים, אפשר לתת רישיון? הרף המינימאלי הזה רחוק מהמציאות הנדרשת".

שיטוט בין פורומים של הנהגים החדשים והנהגים בפוטנציה מגלה כי בודדים ניגשים לטסט אחרי 28 שיעורים. הסטטיסטיקות מלמדות כי הממוצע הוא 35-40 שיעורים, ואכן לא מעט מדווחים על 40 שיעורים (ואפילו על 80 במקרים קיצוניים).

לא מעט מחברי הפורומים מעלים טענה כי המורה לנהיגה "מורח" את מספר השיעורים בכדי למקסם את הרווח. קרמר מבטל הנחה זו: "האינטרס של המורה שהתלמיד יעבור טסט מוקדם ככל האפשר. לא שווה לו להרוויח על תלמיד אחד עם מספר שיעורים גדול, אלא לצבור תלמידים ומוניטין של מי שמעביר טסטים מהר". לצד טענה זו הוא מסייג ואומר "אני לא תמים - יש מורים שמושכים שיעורים אבל זו כמובן טעות מצידם".

קבלת הרישיון המיוחל מתרחשת בממוצע לאחר 2-3 טסטים. היות וזמן ההמתנה לטסט נוסף עומד במקרה הטוב על חודש וחצי, ההוצאה גדלה משמעותית משום שהתלמיד לוקח עוד כמה שיעורים.

קרמר מתייחס לטענה שכיחה נוספת של התלמידים, שלפיה הבוחנים הכשילו אותם ללא סיבה ברורה: "מכיוון שהתוצאה היא 0 או 100%, קשה לבדוק לעומק מדוע בחר בוחן להכשיל תלמיד, בעוד שייתכן שבמבחן זהה, בוחן אחר היה מחליט להעביר".

מורה ותיק לנהיגה מספר על פערים מקוממים וציניים בין בוחנים: "לפעמים מגיע טסטר שידוע כקשוח עד כדי כך שעדיף למנוע מהתלמיד עוגמת נפש כמעט ודאית בטסט. יש בוחנים שבאופן שיטתי מכשילים יותר מאחרים - כשמעבירים בממוצע שניים מתוך 15-20 נבחנים - זה מצב בלתי מתקבל על הדעת, במיוחד כאשר לפעמים מגיע בוחן מאזור אחר ושיעור העוברים גדל בצורה ניכרת".

קרמר נמנע מלהתייחס לטענה זו, אולם מציין כי החלת פרמטרים אחידים ומוגדרים תפתור את הבעייתיות, ותיישר את ממצאי הסטטיסטיקות בין הבוחנים השונים.

התחרות עושה את שלה

כ-4,000 מורים לנהיגה רשומים כיום בישראל בחלוקה לפי 33 אזורים. כשדקת שיעור עולה 2-2.5 שקל כדאי להיות בררניים, ולבחור מורה רק לאחר קבלת המלצות ובירור עם תלמידים קודמים לגבי אחוזי המעבר של הטסטים.

מומלץ גם לערוך שיעור ניסיון, לשים לב לסוג הרכב, ולבחור גיר אוטומטי או ידני.

רישיון המוגבל לגיר אוטומטי לא יאפשר נהיגה על גיר ידני (למשל ברכב שכור). חלק מהמורים ממליצים ללמוד על גיר ידני ולהוציא רישיון שיכלול כמובן גם רכב אוטומטי, אחרים ממליצים על לימוד ברכב אוטומטי שנפוץ מאוד בארץ, ופתרון אחר הוא לימוד על גיר אוטומטי והסבה לגיר ידני - לאחר קבלת הרישיון וחודשי התנסות. את ההסבה, שמשמעותה טסט נוסף, ניתן לעשות אחרי שניים-שלושה שיעורי נהיגה בגיר ידני.

את מחירי השיעורים בדקנו במתכונת של לקוח סמוי בשיחה טלפונית מול 14 מורי נהיגה או בתי ספר מתוך מאגר המופיע בפורטל לימוד הנהיגה www.uturn.org.il. המחירים מתייחסים לשיעור של 40 דק' אלא אם צוין אחרת.

* ירושלים: כ-100 שקל לגיר רגיל ו-120 שקל לאוטומטי (בית-הספר לנהיגה רמזור). אצל המורה הוותיק שגיא עופר: 100 שקל (למרות שהתעריף הרשמי הוא 120 שקל).

* חיפה: 90 שקל לגיר אוטומטי, טסט פנימי ב-400 שקל (ענת אליה); 100 שקל לגיר אוטומטי (איציק לוין).

* תל-אביב והאזור: 100 שקל בגיר ידני או אוטומטי (הנחה מ-110 ו-120 שקל, בהתאמה), 100 שקל לטסט פנימי, במקום 150 (האחים עקל); 85 שקל במקום 100 שקל על גיר אוטומטי (אלירז).

* ראשון-לציון ורחובות: בבית-הספר ראשונים המחיר הרשמי הוא 95-110 שקל לגיר ידני, ו-100-120 שקל לגיר אוטומטי. בפועל נגבים 90-95 שקל על גיר ידני וכ-100 שקל על גיר אוטומטי; בבית-הספר שרייבר: 95 שקל.

* נתניה: 140 שקל לשיעור בן שעה (מוריס רביבי); בית-הספר שגיא: 100 שקל ל-40 דקות ו-75 שקל ל-35 דקות. בית-הספר מציע קורסים ללימוד תיאוריה בעלות של 750 שקל.

* כפר-סבא והשרון: המורה הוותיק אלי אקסלרוד גובה 140 שקל במבצע לשיעור ברכב אוטומטי, כאשר המחיר הרשמי הוא 165 שקל; בבית-הספר לנהיגה "רון" גובים 160 שקל לשיעור של שעה. משמעות הארכת השיעור היא הפחתת השיעורים הנדרשים על-ידי משרד הרישוי ל-19 שיעורים בלבד. בית-הספר "למד" היה היחיד שהציע חבילה הכוללת 28 שיעורים, טסט פנימי וטסט משרד הרישוי ב-3,300 שקל. מחיר רגיל לשיעור 110 שקל.

* באר-שבע: 90 שקל לשיעור על רכב אוטומטי ו-80 שקל לידני (בן-אבי דוד מבית-הספר "רמה בנגב").

כמה עולה רישיון נהיגה?

* טופס בדיקות רפואיות: 40-50 שקל לבדיקת אופטומטריסט

* מבחן תיאוריה: 40 שקל

* ערכת לימוד למבחן תיאוריה: 120 שקל עבור ערכת לימוד, או 15 שקל דרך האינטרנט (www.lamed.co.il)

* שיעור נהיגה - 80-120 שקל

* 28 שיעורי נהיגה לפחות: כ-2,800 שקל

* טסט: כ-400 שקל אגרה: 120 שקל בכל טסט

* טסט פנימי (חובה לפני כל טסט): 100-400 שקל

* סך-הכל: מינימום 3,600 שקל; מחיר מקובל - 5,000 שקל

הרפורמה בדרך: מ-2010 - יותר לימודים עיוניים

כיום את לימודי הנהיגה בארץ אפשר להתחיל בגיל 16.5, אחרי בדיקת עיניים ובדיקה רפואית ("טופס ירוק"), ומעבר מבחן התיאוריה - אותו ניתן לעשות גם לאחר תחילת הלימוד. מבחן התיאוריה עבר לאחרונה לזכיינים פרטיים ופועל כיום בשיטה ממוחשבת ובה 30 שאלות - מתוכן יש לענות נכון על 25 לפחות.

ממאי 2010, הליך הכשרת הנהג יחל ככל הנראה לפעול בהתאם לרפורמה שאישר לאחרונה שר התחבורה, שאול מופז. על-פי התוכנית, לימודי הנהיגה יתבצעו באמצעות מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"ן) וישלבו בו-זמנית לימודים עיוניים עם הלימוד המעשי. כל מל"ן, לפי ההערכות, יאגד 20-40 מורי נהיגה. התוכנית תתבסס על כרטיס תלמיד ובו 52 מטלות ומערכי שיעור, כאשר תוכנית הלימוד תתבצע בשלושה שלבים: בשלב ראשון יילמדו החוקים, התמרורים הבסיסיים, דרך ונהיגה מונעת. בשלב השני יינתן דגש על צמתים, פניות ומתן זכות קדימה ובשלב השלישי יידונו סוגי הדרכים, מגבלות נהיגה בחשכה, כביש רטוב ותגובות במקרים של סכנות בלית צפויות. בתום לימוד שלושת השלבים, כתנאי לביצוע המבחן הרשמי, תיערך בחינה על-ידי בוחן מטעם המל"ן, בדומה למתרחש כיום.

הרפורמה כוללת גם שיפור מקצועי ברמת בוחני הנהיגה וברמת מורי הנהיגה ואת תוכנית "רישיון נהיגה מדורג" ובה עשרה שלבים עד לקבלת הרישיון המיוחל.

תלמיד שיעבור את ה"טסט" בגיל 17, יקבל היתר נהיגה מיוחד למשך 6 חודשים במסגרתו הוא חייב בליווי של 50 שעות לפחות: מחציתם בשעות הלילה ומחציתם בדרכים בינעירוניות- לאחר תקופה זו יונפק הרישיון. למרות המהפך הצפוי בשיטת הלימוד, תמחורם של שיעורי הנהיגה לא צפוי להשתנות. הרפורמה אינה מתייחסת למחיר שיעורי הנהיגה ואינה כוללת סעיף המפקח על העלויות שבדרך לקבלת רישיון הנהיגה. אבי קרמר, דובר ארגון מורי הנהיגה בישראל, סבור שזו טעות. לטענתו, פיקוח על מחירי השיעורים היה פועל לטובת המורים והתלמידים. "התחרות הכלכלית פוגעת בתחרות המקצועית, שהיא צריכה להיות הליבה המרכזית בבחירת מורה הנהיגה ולא הרצון לחסוך כמה שקלים", הוא אומר ומציע שכלכלן מטעם המדינה יקבע את רף המחיר לשיעור נהיגה כחלק מהמאבק למגר את תאונות הדרכים ורמת הנהיגה בישראל".