ועדת החוקה של הכנסת אישרה את תקנות סדר הדין הפלילי הנוגעות לחוק "האח הגדול"

זאת לאחר שבדיון האחרון של הוועדה התגלה כי המשטרה ממשיכה לקבל מחברות התקשורת נתונים על אזרחים כגון שם, מספר תעודת זהות, מען ומספר טלפון - ללא צו שיפוטי

ועדת החוקה של הכנסת אישרה הבוקר (ה') את תקנות סדר הדין הפלילי הנוגעות לחוק "האח הגדול" שמאפשר למשטרה לקבל במקרי חירום נתונים על אזרחים ללא צו בית משפט.

הדיון הבוקר התקיים לאחר שבדיון האחרון של הוועדה נתגלה כי המשטרה ממשיכה לקבל נתונים ובהם שם, מספר תעודת זהות, מען ומספר טלפון, מחברות התקשורת ללא צו שיפוטי, על אף שעל פי חוק האח הגדול שנכנס לתוקף כבר ביוני האחרון, שבו נקבע כי ניתן לקבל נתונים אלו ללא צו שיפוטי אך ורק לצורך הכללתם במאגר.

בדיון היום, שנסב סביב עניין אבטחת המידע של מאגר נתוני התקשורת ומורשי הגישה למאגר ,הבטיח ניצב יוחנן דנינו, כי המשטרה תפעל על פי המתווה שקובע החוק והתקנות שתוקנו היום בוועדה: מרגע הקמת המאגר תיפסק הפנייה לחברות התקשורת לצורך קבלת נתונים שהם שם, מספר זיהוי, מען ומספר טלפון, ללא צו שיפוטי, ובמקום זאת ייעשה שימוש במאגר.

חוק האח הגדול מקנה למשטרה יכולת לקבל נתוני תקשורת, טלפוניה ואינטרנט לגבי כל אדם כגון: מספרי טלפון (בהם גם מספרים חסויים), יעדי שיחות, מספרי ברזל של מכשירים (IMEI), נתוני איכון על פי אנטנות סלולריות ונתוני גלישה באינטרנט. מלבד המשטרה, גם רשויות נוספות ביניהם רשות ניירות ערך ורשות ההגבלים העסקיים, יקבלו גישה אל הנתונים הללו.

החוק, שנועד לעזור למשטרה להילחם בפשע באמצעות קבלת הנתונים הללו, מגדיר שלוש דרכים בהן תוכל המשטרה לקבל את הנתונים: באמצעות צו בית המשפט, על ידי הקמת מאגר נתונים שיועבר לרשות המשטרה לשימוש שוטף (על פי המגבלות הקבועות בחוק) או לקבל נתונים ישירות מחברות התקשורת במקרים דחופים ללא צו בית משפט ולמשך 24 שעות.

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ מנחם בן ששון אמר היום כי "החוק בצורתו הנוכחית ניתן לפרשנות נרחבת ועל כן אישור התקנות היום מצמצמות אותו. ועדת החוקה השלימה מלאכת חקיקה על מנת לתת כלים מסודרים למשטרה לטיפול בנושא". בן ששון הוסיף כי הכלי שניתן למשטרה הינו כלי שמחזיק טובה אך יחד עם זאת יכול להחזיק רעה ועל כן פנה לחברות התקשורת בבקשה הן לדווח אם הן נתקלים בחריגות מצד המשטרה ולתת יד להקמת המאגר בזמן הקצר ביותר.

לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד דן חי, יו"ר הועדה להגנת הפרטיות, הגישו עתירה לבג"צ בבקשה להגביל את החוק ולא להחילו על עורכי דין, כדי להגן על החיסיון בינם ובין לקוחותיהם.