מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן עלה בדצמבר מעבר לציפיות; שאר נתוני המאקרו בארה"ב איכזבו

(עדכון) מוקדם יותר נרשמה ירידה חדה במדד המחירים ליצרן בארה"ב זה החודש השני ברציפות בעקבות נפילה של 11.2% במחירי מוצרי דלק ; היקף המכירות הקמעונאיות הצטמצם ב-1.8% ; היקף המלאים העסקיים הצטצמצם באוקטובר בשיעור הגבוה פי 3 מממוצע תחזיות האנליסטים

האינפלציה בארה"ב במגמת ירידה - כך עולה היום (ו') מנתוני המאקרו שפורסמו בארה"ב לפני דקות אחדות, הן מדד המחירים ליצרן והן מנותני המכירות הקמעונאיות. הדבר עשוי להסביר את הירידות במלאים העסקיים (בשל מכירות נמוכות יותר), אם כי מדד אמון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן הפתיע לטובה.

ירידה חדה כאמור נרשמה במדד המחירים ליצרן בארה"ב זה החודש השני ברציפות. מדד המחירים ליצרן ירד בנובמבר ב-2.2% בעקבות נפילה של 11.2% במחירי מוצרי דלק. לשם השוואה, האנליסטים ציפו בממוצע לירידה של 2% בלבד לאחר ירידה של 2.8% בחודש הקודם. במונחים שנתיים, השלים המדד עליה של 0.4% ב-12 החודשים שחלפו, שיעור כפול מהתחזית, אך נמוך מהקצב השנתי באוקטובר, שעמד על 5.2%.

המדד שמתפרסם על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ביחד עם נתוני הליבה שלו, כלומר המדד בניכוי מוצרי מזון ואנרגיה. ליבת המדד עלתה בנובמבר ב-0.1%, בהתאם לציפיות המוקדמות ולאחר שהליבה רשמה צמיחה של 0.4% בחודש הקודם. מכאן, שגםהעלייה השנתית אותה השלימה ליבת המדד (4.4%) היתה בהתאם לציפיות המוקדמות, קטנה יותר במעט מהעלייה השנתית ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר (0.4%). באשר למחירי המזון, הרי שאלו נותרו במהלך נובמבר בארה"ב ללא שינוי ממשי.

היקף המכירות הקמעונאיות בחודש נובמבר פורסם היום גם הוא בידי משרד העבודה האמריקני, והנתון הצטמצם ב-1.8%, שיעור נמוך מהירידה לה ציפו האנליסטים - 2% בממוצע. לשם השוואה, באוקטובר הנתון המקורי שפורסם ייצג ירידה של 2.8%, וכעת עודכן הנתון כלפי מעלה לירידה של 2.9%. בניכוי מכירות רכבים, ירדו המכירות הקמעונאיות בחודש שחלף ב-1.8% (האנליסטים ציפו לירידה של 1.8%), כשגם במקרה זה, עודכנו הנתונים באוקטובר לרעה - מירידה של 2.2% לירידה של 2.4%.

הירידה במכירות הקמעונאיות, יצוין, נרשמה זה החודש החמישי ברציפות והיא נובעת מירידה תלולה במכירות מכוניות בסוכנויות רכב ובתחנות שירות. אלו האפילו על עליות שנרשמו במכירות של בתי כל-בו וחנויות אלקטרוניקה.

לאחר פתיחת המסחר בוול סטריט פורסם גם היקפם של המלאים העסקיים, אשר בהמשך לנתונים שפורסמו קודם לפתיחת המסחר, ירדו באוקטובר ב-0.6% - ירידה בשיעור הגדול פי 3 מזו שנחזתה על-ידי האנליסטים בוול סטריט בממוצע (0.2%-). בתוך כך, הנתון המקביל בספטמבר עודכן לרידה כפולה מהנתון המקדמי שפורסם: ירידה של 0.4% במלאים במקום 0.2% על-פי הקריאה המקדמית.

האומדן המקדמי של מדד אמון הצרכנים אותו מפרסמת אוניברסיטת מישיגן מצביע על עלייה חדה ל-59.1 נקודות בדצמבר, גבוה בהרבה הן מהצפי (54.5 נקודות) והן ממדד נובמבר (55.3 נקודות).