הראל דיווחה על חשיפת משנה בהיקף של 55 מיליון שקל להונאת 50 מיליארדי הדולרים של ברנרד מאדוף; כלל ביטוח חשופה בכ-11 מיליון שקל

(עדכון) - הפניקס טוענת כי "אין חשיפה ישירה, אך נבדקת האפשרות לחשיפת משנה: ; מגדל היחידה שנחרצת: "איננו חשופים כלל להונאה זו" ; הונאת הענק גרמה נזק עצום לאנשי עסקים יהודים מניו יורק עד מיאמי ביץ', כמו גם למוסדות צדקה יהודים בארה"ב

משקיעים בעולם מיהרו ביום ו' להעריך נזקים אפשריים מהפרשה, שעשויה להפוך להונאה הגדולה בתולדות וול סטריט - הונאה בעשרות מיליארדי דולרים שיזם לכאורה ברנרד מאדוף, מנהל השקעות ידוע ובעבר יו"ר בורסת נאסד"ק.

ביום שאחרי מתחילה להתברר גם החשיפה של גופים ישראלים להונאה. לפי הידוע, זה המצב כרגע:

* כלל עסקי ביטוח כבר דיווחה על חשיפה של 3 מיליון דולר.

* בהפניקס 1 טוענים כי אין חשיפה ישירה, אך נבדקת האפשרות לחשיפת משנה שנגרמה לחברה כתוצאה מהשקעותיה בחברות השקעה זרות.

* מגדל ביטוח היא חברת הביטוח היחידה שטוענת באורח חד משמעי כי אינה חשופה כלל להונאה של מאדוף.

לעומת חברות אלו, בהן המצב עדיין אינו ברור, שחררה הערב חברת הביטוח הראל השקעות הודעה לבורסה, לפיה אין לה חשיפה ישירה להונאה, אולם קיימת חשיפת משנה בהיקף של 42 מיליון שקל כנגד נכסי עמיתים בקרן השקעות אמריקנית, בה השקיעו חברות בנות של הראל. אותה קרן אמריקנית השקיעה כ-7.5 מיליארד דולר במכשירים פיננסיים הקשורים למאדוף.

כמו כן, קיימת להראל חשיפת משנה בהיקף של 13 מיליון שקל מסך השקעות הנוסטרו. הראל מציינת, בהודעתה לבורסה, כי שכרה משרד עורכי דין בניו-יורק כדי לייצגה במאבק להשבת הכספים הללו.

חשש בוול סטריט: גל פדיונות מקרנות הגידור

הפרשה מאיימת ללבות את החששות של כמה משקיעים, ולעודד גל פדיונות מקרנות גידור שמתקשות לגייס מזומנים. לפחות תביעה אזרחית אחת כבר הוגשה ביום ו' נגד מאדוף על ידי משקיעים שדורשים חזרה את כספם.

"האנשים הללו הלכו לישון ביום ד' בתחושה שיש להם פרישה נוחה, אך נזרקו לתוך סיוט", אמר סטפן ווייס, פרקליט המייצג משקיעים שהשקיעו יחד מיליארד דולר בקרנות שניהל מאדוף. "חלקם לא יודעים איך ישלמו את המשכנתא".

מאדוף שוחרר ביום ה' ממעצר בערבות של 10 מיליון דולר. התובעים מסרו שהוא הודיע לבכירי החברה שלו, בהם שני בניו, שכל הפעילות היתה "שקר אחד גדול", ובבסיס הדברים רק "תוכנית פונזי" ענקית. לדבריהם, הוא העריך את הפסדיו ב-50 מיליארד דולר, אומדן שלא אושר ע"י מקור אחר.

מאדוף הגיע כנראה לנקודת השבירה בגלל הפדיונות. החודש הוא סיפר לבכיר שהוא מתקשה לגייס 7 מיליארד דולר, כדי לעמוד בבקשות פדיונות של לקוחות, לפי התובעים.

לקוחותיו כללו הן את ידידיו בחוגים הפיננסיים והפילנתרופיים בניו יורק, והן מנהלי קרנות גידור גלובליות. קרנות שהשקיעו בו - בהן טרמונט, קרן לניהול נכסי קרנות גידור בארה"ב, שהשקיעה מעל מיליארד דולר - היו פעילות במיוחד בשבועות האחרונים בגיוס הון נוסף עבורו, לפי מקורות שקיבלו פניות כאלה.

החשיפה הגדולה ביותר למאדוף היא כנראה של פרפילד גריניץ', קבוצת ניהול כספים אמריקנית עם 7.8 מיליארד דולר שניהל מאדוף. משקיעה בולטת אחרת היא סטרלינג אקוויטיס, חברת הדגל של פרד ווילפון, בעלי מועדון הבייסבול ניו יורק מטס.

באירופה, שתי קרנות של פיוניר אינבסטמנטס - חברה בת של אוניקרדיטו, מגדולי הבנקים באיטליה - הפסידו "את כל" 835 מיליון הדולרים שהשקיעו במאדוף. בין המשקיעים האחרים: אוניון בנקר פריבה משווייץ וחטיבת אופטימל של בנקו סנטנדר הספרדי.

ה-SEC, רשות ניירות ערך הפדרלית, קיבלה צו להקפאת נכסי חברת מאדוף. מומחים תוהים אם המפקחים לא יכלו לפעול קודם. "מדוע ה-SEC לא ידעה דבר על הפרשה, שהתנהלה שנים", אמר ברדלי סיימון, תובע פדרלי לשעבר.

דן הורביץ, פרקליטו של מאדוף, לא השיב לפניות טלפוניות. ביום ה' אמר כי מרשו "מנהיג ותיק בתעשיית השירותים הפיננסיים", והבטיח ש"ניאבק להיחלץ ממעגל האירועים המצערים הללו".

הונאת מאדוף - פגיעה קשה לקהילה היהודית בעולם

אנשי עסקים יהודים מניו יורק עד מיאמי ביץ' נפגעו משערוריית ההונאה הגדולה של ברנרד מאדוף, כמו גם מוסדות צדקה יהודים שהכירו אישית את האיש ונתנו בו אמון בלתי מוגבל.

לפי ה"ניו יורק טיימס" וה"וול סטריט ג'ורנל", אחד מקורבנותיו של מאדוף הוא עזרא מרקין, אדם אמיד בפני עצמו ויו"ר GMAC, זרוע המימון של ג'נרל מוטורס. מרקין מכהן גם כיו"ר קרן ההשקעות גבריאל, שבבעלותה 4.64% ממניות בנק לאומי.

איש עסקים יהודי בולט אחר שנפגע הוא נורמן ברמן, הבעלים לשעבר של מועדון הבייסבול פילדלפיה איגלס. מרקין וברמן העריכו את התשואות היציבות שמאדוף הניב להם, בלי השפעה של תנאי השוק. הם הפקידו בידיו את הונם האישי, וכעת הם חוששים שאיבדו אותו.

ה"ניו יורק טיימס" דיווח אתמול על פגישות חירום שנערכו במוסדות צדקה, בקאונטרי קלאבים ובבתי ספר, כדי להעריך את כמות הנזק שנגרם ולחפש אופציות לפעולה, כולל הגשת תביעות נגד מאדוף.

סטפן הלפמן ג'וניור, עורך דין ממיאמי שאביו פתח חשבון בקרן של מאדוף לפני יותר מ-30 שנה, מספר שאביו נתקף הלם כאשר שמע לראשונה על ההאשמות נגד מאדוף ביום ה'. "השם מאדוף הפך בבת אחת משם קדוש לשם מקולל במשפחת הלפמן", אמר הבן ביום ו'. לדבריו, גם סבתו בת ה-98 הכניסה את כספה לחברת מאדוף כדי לממן עבורה את ההשגחה עליה 24 שעות ביממה. הוא עצמו סובל ממחיקה של החיסכון ללימודי שני ילדיו במכללה. "36 שנים של נאמנות, במשך שלושה דורות, וזה מה שאנחנו מקבלים", אמר סטפן הלפמן.

במסצ'וסטס התקבלו החדשות בתדהמה בקרן רוברט לאפין בעיר סיילם, שפועלת כדי לשמר את המורשת היהודית שנשחקת על-ידי נישואים מעורבים והיטמעות באוכלוסייה הרחבה. הקרן נוהגת לשגר לישראל נערים בגיל העשרה ולתמוך במודות חינוך יהודיים.

ביום ו' נאלצה הקרן לפטר את כוח האדם מועט שלה, ולהשבית את תוכניותיה, עד שיתברר מה עלה בגורל כספי התרומות שהופקדו בקרן של מאדוף, אומרת דבורה קולטין, מנהלת הקרן. "ביטלנו הכל מהיום. הכל", היא אמרה בדמעות. לדבריה, הקרן החזיקה אצל מאדוף בסוף 2006 7 מיליון דולר, במניות וב"ניירות ערך ממשלתיים".

בנקים בשווייץ הפסידו יותר מ-4 מיליארד דולר בהונאה של מאדוף

בנקים וקרנות השקעה בז'נבה, שווייץ, הפסידו יותר מ-5 מיליארד פרנק שווייצרי (4.22 מיליארד דולר) בהונאה בהיקף 50 מיליארד דולר שביצע לכאורה יו"ר נאסד"ק לשעבר, ברנרד מאדוף. כך דיווח בשבת העיתון השווייצרי Le Temps.

לפי העיתון, ששוחח עם כמה מקורות בנקאיים ששמותיהם לא צוינו, אוניון בנקר פריבה, UBP, בנק מוביל להשקעות בקרנות גידור, הפסיד כמיליארד פר"ש. UBP ניהל נכסים בסך 127 מיליארד פר"ש (מעל 100 מיליארד דולר) בסוף יוני השנה.

הבנק הפרטי בנדיקט הנטש מז'נבה מסר ביום ו' שחשיפתו להונאה של מאדוף היתה 56 מיליון פר"ש, 5% מהנכסים שהוא מנהל. הבנק הזה התמזג לפני שלושה חודשים עם חברת ההשקעות החלופיות פרפילד גריניץ' גרופ, שהשקיעה 7.5 מיליארד דולר מנכסיה באחת הקרנות שנוהלו על-ידי מאדוף.

La Temps ציטט את אחד השותפים בבנדיקט הנטש, שאמר שהוא ושותף נוסף ממהרים לניו יורק כדי לבטל את המיזוג עם פרפילד.

קבוצת EIM, שמפעילה כמה קרנות גידור, מסרה שהיא חשופה להונאת מאדוף בהיקף 230 מיליון דולר, או כ-2% מהיקף נכסיה שבניהול, 11.5 מיליארד דולר. איש לא השיב לטלפונים בחברה, ולא הגיב לפניות בדואר אלקטרוני.

העיתון מסר עוד שקבוצת נוטס, סטאקי ושות', שמציעה תיקי ניהול השקעות ללקוחות אמידים, נפגעה גם היא מההונאה. גם מקבוצה זו לא התקבלה תגובה.

החלק הארי של הפירמות הפיננסיות המשפחתיות בז'נבה נפגע גם הוא משערוריית מאדוף, דיווח העיתון. חברת בן בסט השקיעה 1.1 מיליארד פרנק בקרנות של מאדוף. הבנק הפרטי Syz & Co מסר לעיתון שקרן A3 שלו לא היתה חשופה למאדוף, אך לא מסר פרטים על חשיפה ישירה של לקוחות הבנק.

מאדוף לבניו: "הכל היה שקר אחד גדול"

תוכנית ההונאה של מאדוף החלה לקרוס בשבוע הראשון של דצמבר, כשמשקיעים ביקשו לפדות 7 מיליארד דולר. בנקודה זו החל מאדוף לחשוף פרטים לשני בניו, אנדרו ומארק, שככל הנראה לא ידעו כיצד פועלת חברת הייעוץ של אביהם.

מאדוף אמר לאחד מבניו כי ברצונו לשלם בונוסים לעובדיו בדצמבר, חודשיים לפני המועד הרגיל. כשהבנים דרשו ממנו להסביר את הסיבה להקדמת תשלום הבונוסים, אמר מאדוף כי עשה לאחרונה רווחים, וכי ברצונו לשלם את הכסף בעת הנוכחית. כשהבנים הביעו ספקות, ביקש מאדוף להמשיך בשיחה בדירתו במנהטן, מכיוון שהוא לא היה בטוח שיצליח "לא להתפרק" במשרד.

לאחר שהגיע לדירה, תיאר מאדוף את קרן הייעוץ כ"הונאת פונזי ענקית". לדברי הבנים, אמר מאדוף שהוא "גמור", והוסיף: "הכול היה שקר אחד גדול".

בהמשך וידויו אמר מאדוף שהקרן חדלת פירעון במשך שנים, ושסך ההפסדים עלול לעלות על 50 מיליארד דולר.

הווידוי הכה את הבנים בהלם כפול ומכופל, מכיוון ששניהם השקיעו כמה מיליוני דולרים בקרן של אביהם. הבנים פנו מיד לרשויות ומסרו את המידע שברשותם, ויום לאחר מכן התייצב סוכן של הבולשת הפדרלית (FBI) בדירתו של מאדוף.

מאדוף אמר לסוכן כי "אין שום הסבר תמים", והודה כי סחר בכסף שנמסר לו לצורכי השקעות, וכי הפסיד אותו. הוא הוסיף שהוא "תפרן", ושלדעתו הוא עומד ללכת לכלא בגלל מעשיו. לאחר מעצרו ביום ה', שוחרר מאדוף בערבות של 10 מיליון דולר, ונשלח למאסר בית בדירתו.