מנכ"ל פנינסולה פיננסים: "סגירת מכרז האשראי לעסקים בינוניים בפני גופים חוץ-בנקאיים היא שגיאה חמורה של האוצר"

מיכה אבני: "מוסדות חוץ-בנקאיים מסוגלים להגדיל את האשראי העסקי בסיוע הקרן פי שלושה ממה שיתנו הבנקים"

"ההחלטה לסגור את מכרז האשראי לעסקים בינוניים בפני מוסדות אשראי חוץ-בנקאי היא שגיאה חמורה של האוצר", אומר מיכה אבני, מנכ"ל ובעלים בחברת פנינסולה פיננסים. לדבריו, "מוסדות חוץ-בנקאיים מסוגלים להגדיל את האשראי העסקי בסיוע הקרן פי שלושה ממה שיתנו הבנקים".

אתמול (א') פרסם האוצר מכרז להפעלה, ניהול והשתתפות בקרן הסיוע לעסקים בינוניים בהתאם למתווה התוכנית להאצת המשק. גם בנושא הסיוע לבינוניים, כפי שמתקיים במודל מכרז הסיוע לעסקים קטנים שיצא לדרך בשבוע שעבר, מתכוון החשב הכללי באוצר, שוקי אורן, להפיץ את פנייתו רק לבנקים, ורק לאלה המקיימים פריסה נרחבת ברחבי המדינה.

מצוקת אשראי

"סגירת המכרז בפני מוסדות האשראי החוץ-בנקאי מצמצמת משמעותית את היכולת לפתור את מצוקת האשראי החמורה של העסקים הבינוניים במשק", אומר אבני, שהחברה שלו מתמחה במתן אשראי לעסקים בינוניים ומעוניינת לקחת חלק במכרז על הפעלת הקרן. לדבריו, "מוסדות אשראי חוץ-בנקאי שיישענו על רשת הביטחון שמציע האוצר מסוגלים להעניק אשראי בהיקפים העולים פי שלושה על ההיקפים שיתנו הבנקים עם אותה רשת ביטחון עצמה".

עוד טוען אבני כי "מצוקת האשראי החמורה אליה נקלעו העסקים הקטנים והבינוניים בישראל אינה מקרית, היא תוצאה של מצוקה כללית בענף הבנקאות. בימים אלה, בהם הבנקים מצמצמים את מסגרות האשראי המסורתיות לאור העובדה שהקרן המיוחדת מעניקה להם ערבות ל-30% מהכספים שיינתנו כהלוואות חדשות, הם יוכלו להגדיל את האשראים ב-30% בלבד, שכן העסקים המקבלים מהם שירותי מימון בנקאי כבר מיצו את מסגרת הביטחונות הרגילה והם חייבים לעמוד במגבלות בנק ישראל בכל הנוגע לחשיפתם לאשראי כנגד ביטחונות". "אולם", מוסיף אבני, "בגופי האשראי החוץ-בנקאי התמונה שונה לגמרי. אנו נותנים אשראים חדשים תוך הגדלה של היקף העסקים, ואצלנו ביטחונות האוצר יהוו רק 30% מהאשראי החדש, ולא 100%".

מהו עסק בינוני?

המכרז להפעלת תוכנית הסיוע לעסקים בינוניים, בסך הכל 200 מיליון שקל מהמדינה, עם פוטנציאל מינוף בנקאי של עד מיליארד שקל, התפרסם כאמור אתמול. במסגרת המכרז שפורסם אתמול, בהיקף של 200 מיליון שקל מהמדינה, היא תממן בשלב ראשון קרן של 100 מיליון שקל וסכום זהה בשלב שני. היקף ההלוואה המקסימלי לעסק בינוני יעמוד על 8 מיליון שקלים.

שוקי אורן אמר בתגובה כי "החלטנו שבשלב ראשון, מפאת הדחיפות, נפנה רק למוסדות בנקאיים העומדים בקריטריונים הללו. יחד עם זאת, אנחנו רואים חשיבות גדולה באשראי החוץ-בנקאי ולפיכך בהמשך אנחנו מניחים שתימצא הדרך להכניס אותם לפעילות להאצת המשק". אורן מוסיף כי "בשלב ראשון יוכלו הגופים החוץ-בנקאיים להשתלב בפעילות הקרנות המשותפות שיוקמו לצרוך הטיפול באג"ח הקונצרניות".