דנקנר מוותר על חלום הקניונים

והנפגעת העיקרית היא כלל ביטוח, שנפרדת ממעין מזומנים נובע וחיוני לחברה מסוגה

מכירת קניות גבעתיים אינה עוד מימוש של נוחי דנקנר. איש העסקים שנחשב למשפיע ביותר על המשק הישראלי (סלקום, שופרסל ועוד) מוותר עכשיו על החלום המוצהר להקים כאן גם זרוע של קניונים בתוך נכסים ובנין. עם פאוור סנטרים במודיעין, בנס ציונה ובקרית גת, קניון קטנטן בבית חולים הדסה ומחצית מהקניון בקרית אונו, שגם הוא עומד כעת למכירה, כבר לא מדובר על יתרון משמעותי לגודל בתחום המסחר.

דנקנר, כמו רבים וטובים לפניו, הפנים ככל הנראה שההתרחבות והרצון "לטעום מהכול" נמצאים כעת בעוכריו. מאחר שבנקודת הזמן הנוכחית הוא ממילא לא בעמדת כוח מי-יודע-מה בתחום המסחר, אין לו כעת שום סיבה להשאיר את הקניון המוצלח בידיו.

ואי אפשר שלא לחשוב על כך שדווקא לב לבייב הוא שסלל את הדרך לעסקה. גם הוא זקוק עד מאוד למזומנים, גם הוא כבר הבין ששניים-שלושה קניונים מוצלחים עדיין לא מקנים עמדת כוח של ממש, וגם הוא הגיע, עוד לפני דנקנר, אל האיש היחיד (כמעט) שיכול בימים אלה להושיט יד לכיס ולהוציא משם כל כך הרבה מזומן.

רק שלרוע מזלו של לבייב, את המו"מ מול דוד עזריאלי למכירת הקניונים ניהל ביוני השנה. אז, כשהכבוד עוד נחשב לפרמטר מכריע, התפוצצה העסקה שבמסגרתה עזריאלי אמור היה לרכוש את קניון רמת אביב (עם עוד כמה עזים פחות מוצלחות בחבילה) לפי תשואה של 5.5% בלבד. עכשיו, יכול לב לבייב ללכת בעקבות נוחי דנקנר ולמכור לעזריאלי את הקניונים שלו בתשואה של 7.5%.

הקורבן

כלל ביטוח היא ככל הנראה הקורבן של כל המהלך. חברת נכסים ובנין מתמודדת בשבועות האחרונים עם גיבנת אדירה ויקרה בלאס וגאס ושמחה לחלץ מאיפה שאפשר מעט מזומן, אבל לעומתה, כלל ביטוח נפרדת מ'פרת מזומנים' מושלמת, ודאי עבור חברת ביטוח בעלת אופק ארוך טווח.

כלל רכשה 25% מהקניון במארס 2004, לפי שווי קניון של 400 מיליון שקל והבטחת תשואה של 9.5% לארבע שנים. שנתיים לאחר מכן רכשה כלל עוד 25% לפי שווי קניון של 610 מיליון שקל והיא עדיין נהנתה מתשואה דו-ספרתית.

לחברת ביטוח מדובר בתשואה שיהיה מאוד קשה לשחזר בנכסים האחרים. אפילו האג"ח של החברה האחות, נכסים ובנין, שסוחבת כאמור על גבה את הקרקע בלאס וגאס, נסחרות היום בתשואה של 6.5%-9.8% בלבד - פחות ממה שזרם לקופתה כל כך בשלווה מהקניון היוקרתי בגבעתיים.

אבל מה לעשות, שבעל הבית זקוק כעת למזומנים.