החקירה - השאלות הגדולות

מהתלונה הפלילית שהוגשה נגד מאדוף עולה שהוא אמר לבולשת הפדרלית (FBI) כי הוא, והוא בלבד, נושא באחריות

האם היה מישהו נוסף מעורב בפרשה?

ייתכן שזוהי השאלה הדחופה ביותר. החוקרים יתשאלו אנשים שעבדו בחברה של מאדוף, ושידעו על פעילויותיו והכירו את ספרי החשבונות של החברה. מהתלונה הפלילית שהוגשה נגד מאדוף עולה שהוא אמר לבולשת הפדרלית (FBI) כי הוא, והוא בלבד, נושא באחריות. מאדוף עצמו לא הגיב לכתב האישום שהוגש נגדו על הפרה של חוקי המסחר בניירות ערך. מומחים משפטיים אומרים שהחוקרים יבדקו אם היה מישהו נוסף מעורב במשלוח הדו"חות ללקוחות, וברישומים של פעילות הנכסים שניהל מאדוף. חברת הרו"ח שבשירותיה השתמש מאדוף, פריהלינג אנד הורוביץ, כבר נחקרת בידי התובע של מחוז רוקלנד בחשד לעבירות על החוק במדינת ניו יורק.

היכן הכסף?

בתחילת 2008 ניהל מאדוף נכסים בשווי 17 מיליארד דולר, אך בשבוע שעבר הוא אמר לעובדיו כי נותרו לו 200-300 מיליון דולר. מהתביעה עולה שמאדוף הצהיר על עצמו כחדל פירעון. מומחים מעריכים שהחוקרים ינסו לבדוק אם נותר כסף כלשהו בחשבונותיה של החברה של מאדוף, ואם עדיין מוחזקים סכומים כלשהם בחשבונות מחוץ לארה"ב. בדיקה כזו עלולה להתגלות כמסובכת, מכיוון שלמאדוף היה מספר רב של לקוחות אירופיים, והדבר עשוי להקשות על המעקב אחר העברות הכספים.

מתי וכיצד החלה ההונאה?

מאדוף, שהקים את החברה ב-1960, היה דמות בולטת בוול סטריט במשך עשרות שנים. החוקרים ינסו לגלות אם הוא החל את פעילות ניהול הנכסים באופן לגיטימי, ואחר-כך החל לבצע מעשי מרמה ואם מעשי המרמה נמשכו זמן רב יותר. מאדוף מואשם בהונאת פונזי, שבמסגרתה משתמש הנוכל בכספים שהוא מקבל ממשקיעים חדשים כדי להעביר "רווחים" למשקיעים ותיקים יותר. בניגוד להונאות פונזי רבות, שבמסגרתן מובטחות למשקיעים תשואות גבוהות, הציע מאדוף תשואות יציבות.

מה היה המניע?

מומחים משפטיים טוענים שזוהי השאלה הכי פחות דחופה, ושייתכן שלעולם לא תימצא לה תשובה. לדברי המומחים, אנשים שמואשמים בביצוע הונאה ממושכת עלולים לא לגלות לעולם את הסיבה האמיתית למעשיהם, אפילו אם הם מודים בביצוע ההונאה עצמה.