הון וביטחון: האירוע העסקי ליוצאי 8200 - היחידה שבה כל חייל מרגיש סטארט-אפיסט

יחידת המודיעין 8200 הוציאה מקירבה נציגים רבים שהגיעו לצמרת ההיי-טק הישראלי ; על הקשר שבין היחידה לתעשיית הטכנולוגיה המקומית, כל משקיע זר כבר יודע יפה לדקלם ; בסוף החודש יתקיים המפגש העסקי הראשון של יוצאי 8200, בו ישתתפו 1,500 אנשי היחידה בעבר

מועדון ה"האנגר 11" מוכר היטב בסצנה התל אביבית כמקום שמארח מסיבות והופעות של מיטב הזמרים המקומיים. אבל ב-28 לחודש יתקיים בו אירוע מסוג אחר לגמרי - ללא זמרים וריקודים לתוך השעות הקטנות של הלילה, ועם מצגות עסקיות, מינגלינג והרבה גאוות יחידה - זו של 8200.

בשונה מפעילותה הסודית, הרי שהיות היחידה יצרנית מובילה של סטארט-אפיסטים עבור תעשיית ההיי-טק הישראלית, היא עובדה מוכרת וידועה בכל העולם. רשימה חלקית מאוד של בוגריה תכלול את גיל שויד, ממייסדי צ'ק פוינט; מייסדי נייס, בני לוין, דידי ארזי, יואב אבטליון, רמי גולן ורמי לזר; שלמה דוברת, מייסד ושותף בקרן כרמל ונצ'רס; מנכ"ל אקספנד, אלי בר; דן אבידע, לשעבר מנכ"ל ECI; מנכ"ל ביונס, איציק זילברמן; משה מור, ממנהלי קרן גריילוק ואשר בהרב, לשעבר מנכ"ל חברת טלדור והיום מו"ל העיתון "ישראל היום".

בוז'י, בוכריס ותותח

מהיחידה, ראוי לציין, גם יצאו כמה וכמה כאלו שלא הגיעו דווקא לתעשיית ההיי-טק, אבל התברגו בעמדות בולטות בעולם הציבורי והעסקי בישראל. בין אלו ניתן למנות את שר הרווחה, יצחק (בוז'י) הרצוג; מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל; יו"ר ארנסט אנד יאנג, רונן בראל; מנכ"ל משרד הביטחון, פנחס בוכריס; איש העסקים סמי תותח; אבי פישר, מנכ"ל משותף בכלל תעשיות; וניר למפרט, מנכ"ל דפי זהב היום ולשעבר מנכ"ל ערוץ 10.

הרבה מפגשים ידעו יוצאי 8200 בעבר, אלא שאלו היו עד כה בעיקר במתכונת של אירועי מורשת של היחידה. בסוף החודש, לראשונה בתולדות היחידה, הם יתכנסו לטובת אירוע מסוג אחר - כינוס עסקי למהדרין, כזה שאמור למנף את הקשרים והעמדות שתופסים בוגרי 8200 בתעשיית ההיי-טק ובמשק הישראלי בכלל.

באתר שנפתח לרגל האירוע, מצוין כי "במהלכו ייוחדו טרקלין, בית קפה ופאב למפגשים עסקיים, הזדמנויות תעסוקתיות ושיתופי פעולה", וכן גם שבמרכזו יתקיים מושב בהנחיית יוסי ורדי.

לאחר מכן, תינתן במה ליוצאי היחידה להציג פרזנטציות. האתר הזמין את הבוגרים לשלוח מצגות מתחומים שונים - טכנולוגיה, מדע, עיצוב, ספורט ואופנה, כאשר לכל דובר יוקדשו 4 דקות להעביר את הרעיון או הנושא אותו הוא רוצה להביע. מתוך המצגות שיישלחו, ייבחרו 12 מצגות, אשר יוצגו בשיאו של האירוע.

את האירוע מארגנים ראשי עמותת יוצאי 8200 - למפרט, לשעבר סגן מפקד היחידה וניר דגן, מייסד ושותף בקרן ההשקעות SKY, וצפויים להשתתף בו כ-1,500 יוצאי 8200. באופן לא מפתיע כלל, גם החסויות לאירוע מזכירות כמה חברות שיוצאי היחידה השתלבו בהן או אף ממש הקימו אותן, דוגמת נייס וכלל.

תדיראן ותע"א תחילה

מה יצר את הקשר הכל-כך חזק, הכמעט טריוויאלי, בין יחידת המודיעין הסודית ותעשיית ההיי-טק הישראלית? בר, שהיה מפקד היחידה במחצית השנייה של שנות ה-80 ומאוחר יותר גם עמד בראש עמותת יוצאי 8200, מספק כמה הסברים לכך.

"למודיעין ובתוך זה ל-8200, יש יכולת לדלות אנשים עם איכויות שמקומן לא נבדל גם בחיים האזרחיים. אנשים כאלה, ברור שיטביעו חותם באזרחות. זה לא חייב להיות בהיי-טק. גם שולחן הממשלה לדורותיו ומשרדי עורכי הדין משובצים ביוצאי היחידה", הוא אומר.

היום המושג 8200 כבר נשמע בכל מיני מקומות ברחבי העולם וכמעט כל משקיע זר יודע להזכיר את היחידה כשהוא נדרש להסביר את מקור ההצלחה של תעשיית ההיי-טק המקומית.

"ההתמודדות של עולם המודיעין עם פתרונות, מאוד דומה להתמודדות של התאמת פתרונות טכנולוגיים לצרכים חדשים של השוק. הרי בהיי-טק מסתכלים על בעיה ורוצים לתת לה פיתרון. סוג החשיבה הזה מאוד אופייני ליחידות מודיעין בכלל ובדגש על אלו שצריכות לתת לפתרונות טכנולוגיים. בית הגידול של 8200 מכוון את חייליו ליצירתיות ומציאת פתרונות טכנולוגיים למצבים בשוק".

בר מזכיר שהיסטוריית הקשר בין היחידה ועולם הטכנולוגיה היא ותיקה יותר גם מההיי-טק המקומי. "יש פה מסורת שהתבססה ב-20-30 השנים האחרונות. עוד לפני שהיו פה סטארט-אפים, חברות כמו תדיראן והתעשייה האווירית היו משובצות ביוצאי 8200", הוא מספר.

היום, כשיסודות הקשר כבר ותיקים ומבוססים, המניע שדוחף את בוגרי היחידה לסטארט-אפים הוא פשוט דחף להצליח, כמו השמות שיצאו בעבר מ-8200 והטביעו חותמם בחברות צ'ק פוינט, אלווריון, נייס ואחרות. לדברי בר, "כשרואים את אשר בהרב, גיל שויד או בני לוין, אז אנשים ביחידה אומרים 'הם צעדו במסלול דומה לשלי, אז גם לי יש סיכוי להצליח'. בוגרי היחידה פשוט רוצים לחקות את ההצלחות הללו שהיו בשוק".

"בנוסף, אנשים עם רקע דומה מרגישים בנוח אחד עם השני. באופן טבעי, יש גרביטציה להמשיך עם מי שעברו רקע וחוויות דומות. במצב כזה גם קל לבדוק אחד על השני, כי תמיד אתה מכיר מישהו מהיחידה שאפשר לבדוק מולו את היכולות של אותו מועמד לעבודה ולקבל רפרנס".

*מה אל"מ או תא"ל שבא מ-8200 רואה בהיי-טק שלא מזהה מי שגדל בתעשייה הזו?

"אני לא חושב שמישהו שמגיע מהרקע או הדרגה שלי מזהה משהו אחר. יש הרבה טובים ומוצלחים שלא באו מ-8200".

על סודיות ומידור

גם בהרב מוצא הסבר לקשר ההדוק של היחידה להיי-טק הישראלי. לדבריו, "כשאתה מטפל במערכות מודיעין, אתה לא יכול לקנות מהמדף, אלא צריך לפתח ולהמציא. לכן, כל אחד ב-8200 הוא סטארט-אפיסט. האווירה הזו יוצרת מצב שכל הבוגרים מחויבים לרעיון. מעבר ליכולות הטכנולוגיות, יש להם חושים של סטארט-אפיסטים". בהרב שירת 9 שנים ב-8200 והשתחרר בראשית שנות ה-80 בדרגת רב סרן. במסגרת העבודה ביחידה הוא גם נפגש עם גורמים בצבאות זרים.

*גם הם הכירו את היחידה?

"כן והעריכו מאוד. זו יחידה טכנולוגית מהטובות בעולם, אם לא הטובה שבהן. כבר בסוף שנות ה-70, גורמים שפגשתי מצבאות אחרים בעולם הרגישו שאנחנו טובים, חזקים ומקצוענים".

*זה מוזר שהיום היחידה כבר לא סודית?

"מאחר שמקפידים ביחידה על מידור, קוראים לה 8200, שם שלא אומר מה היא באמת עושה, כך שהיא כן סודית. גם שנים אחרי שמשתחררים משם, אנשים לא מפטפטים. בוגריה נפגשים ואף שהם מכירים הרבה שנים, בכל זאת לא מספרים אחד לשני מה הם עושים".

בהרב תומך ביוזמה של האירוע העסקי המדובר והוא כמובן גם מתכוון להגיע אליו. לדבריו, "יש נטוורקינג קבוע בין אנשי היחידה ותמיד היה נטוורקינג. כמה יזמים חכמים החליטו להעלות את זה, כי בנטוורקינג לא כולם מגיעים לכולם".

*אתם צופים שייצאו עסקאות מהאירוע המדובר?

בר: "באירועים מהסוג הזה מחליפים דעות, והסבירות שייצא משהו משיחות כאלה היא סבירה. אבל אנשים באים לאירוע לא כדי לעשות עסקאות, אלא על מנת לחוות את פגישה עם אנשים בעלי רקע דומה.

"לא הייתי תולה תקווה גדולה שמהכנס יצמחו גיוסי עובדים או עסקאות גדולות. זו לא מטרת הכנס. אני לא הולך לכנס כדי למצוא עסקה, אלא לפגוש אנשים שלא ראיתי הרבה שנים וליהנות מחוויה שלמה. אמנם יהיה שם נטוורקינג, אבל מה שמשותף זה העבר של האנשים".

בהרב: "רק בסרטים יוצאות עסקאות ממפגש קוקטייל. בחיים זה לוקח זמן, אבל בעקבות הנטוורקינג יתקיימו הרבה פגישות. אם ייצאו עסקאות, הלוואי. בגלל שהרבה בוגרים השתלבו בתחומים אחרים, הנטוורקינג יהיה גדול והרבה מעבר לתחום הטכנולוגי".

*הפעם ידברו גם על המשבר הכלכלי.

"ידברו על הכל, אבל קודם ישאלו אחד את השני איפה הוא נמצא. אחרי זה נראה". *