יובל זעירא ל"גלובס": "יש קורלציה ברורה בין הביצועים של פוטאש לבין הביצועים של כי"ל; חכו לרבעון הראשון של 2009"

זעירא, ראש מחלקת המחקר ב-אי.בי.אי. נקב במחיר יעד של 29 שקל למניית כי"ל עם המלצת "ניטרלי" ; הירידה האחרונה נובעת מאזהרת הרווח של פוטאש שהורידה את תחזית הרווח ל-2008 ב-10%

מניות כי"ל והחברה האם, החברה לישראל נסחרות היום בבורסה בת"א בירידות שערים על רקע אזהרת הרווח של ענקית הדשנים פוטאש שהורידה את תחזית הרווח והמכירות ל-2008 בכ-10%.

יובל זעירא, מנהל מחלקת המחקר באי.בי.אי. בית השקעות, אמר כי "ישנה קורלציה ברורה בין הביצועים של פוטאש לבין הביצועים של כי"ל משום ששתי החברות פועלות באותו השוק. למדנו מניסיוננו כי אף אחד לא יכול לחזות את ההתפתחויות בשוק הסחורות, השוק הזה אף תנודתי יותר משוק החברות שצמודות לנפט".

זעירא נתן מחיר יעד של 29 שקל למניית כי"ל עם המלצת "ניטרלי" והוסיף כי "אנחנו ממליצים באי.בי.אי. למשקיעים לחכות לרבעון הראשון של 2009 שבו יחתם הסכם רכישת האשלג של סין מרוסיה. ההסכם מקיף 15% מסך מכירת האשלג בעולם והוא צפוי לעמוד על מחיר של כ-630 דולר לטון אשלג, בדומה ל-2008".

"מחיר הפוספט ירד בצורה חדה מ-1200 דולר לטון לרמה של 390 דולר לטון, כאן אנו רואים ירידה ברורה כשלעומת זאת מחיר האשלג ייקבע בעיקר על ידי החוזה שייחתם בתחילת 2009".

ההערכות האופטימיות מדברות על מחיר אשלג של כ-700-750 דולר לטון כשהערכות פסימיות מדברות על מחיר נמוך שבאיזור ה-400 דולר לטון אשלג.

* מה הם הגורמים לירידה במניית כי"ל? יש אומרים שהיא מתומחרת לרמה של 200 דולר לטון אשלג.

"מניית כי"ל מתומחרת לרמה גבוהה יותר מ-200 דולר לטון אשלג, כשהמחיר היה ברמה זו לפני כשלוש שנים המניה היתה ברמות נמוכות הרבה יותר. המניה היא מניה שנסחרת במידה רבה על ידי סוחרים זרים מחוץ לישראל, ההאטה העולמית נותנת אותותיה גם במסחר במניית כי"ל".

* האם לכי"ל יש יתרונות על פני חברות דשנים אחרות?

"לכי"ל יש את האפשרות לאגור סחורה בניגוד לחברות המתחרות בעולם שאין להן את האפשרות הזו, ולכן, הודיעו על הורדת תפוקת הייצור. נראה כי בים המלח נאגרו כמויות גדולות של אשלג שיוכלו לשמש את החברה ברגע שהביקוש יעלה".