פריזמה מתפרקת; 150 עובדים יפוטרו

בית ההשקעות יפורק - ימכור קופות הגמל לפסגות; החוב יישאר בפריזמה * שאר בית ההשקעות יתאחד כנראה עם מיטב וגאון

לאחר הכחשות חוזרות ונשנות לאורך זמן מצדם של ראשי מרקסטון, פריזמה תפורק לחלקים. בית ההשקעות שבבעלות קרן מרקסטון, בראשותו של רון לובש, מנהל משא ומתן מתקדם למכירת קופות הגמל לפסגות. בד בבד מנהלת פריזמה משא ומתן עם כמה בתי השקעות במטרה להתאחד ולהקים בית השקעות חדש שינהל נכסים לטווח קצר - קרנות נאמנות, תיקי השקעות, תעודות סל ויקלוט לתוכו גם את חבר הבורסה.

את המו"מ הרציני ביותר מקיימת פריזמה עם מיטב של צבי סטפק ועם גאון. עם זאת עולים שמותיהם של גופים נוספים כמו אפסילון, תמיר פישמן, ילין לפידות ואלטשולר שחם. "בחודש האחרון לא היה גוף אחד בשוק שמרקסטון לא שוחחו איתו על שיתוף פעולה", אומרים בשוק ההון. בכל תסריט צפויים פיטורים של עשרות עובדים, ההערכות מדברות על 100-150 עובדים ועזיבת בכירים רבים. מקורב למרקסטון מדגיש כי מעמדו של מנכ"ל פריזמה, יובל גביש, לא ייפגע בשום תסריט. "גביש ימשיך להיות דמות משמעותית בפריזמה גם בעתיד", אמר המקורב.

אחת הבעיות העיקריות היא חוב לבנקים בהיקף של מיליארד שקל שרובץ על פריזמה והצורה בה יחולק בין שותפיה החדשים. לכן כל הסדר יחייב את הסכמת הבנקים המלווים - לאומי, פועלים ודיסקונט. לבנקים יש אינטרס שהעסקאות יצאו אל הפועל כיוון שכך ישתפרו הבטוחות שבידיהם. למשל מניות פסגות כבטוחה לחוב עדיפות על שעבוד קופות גמל.

"כסאות מוסיקליים"

מעבר לכך נדרש אישור של שלושה רגולטורים - הפיקוח על הביטוח, רשות ההגבלים העסקיים ורשות ניירות ערך. אחת הבעיות היא השילוב בין פריזמה ופסגות שמתחרים בקרנות נאמנות ותעודות סל, אך יהיו שותפים בקופות גמל. בעיה נוספת היא אחזקות יורק בבנק הפועלים, שהוא נושה של פריזמה.

מתווה העסקאות טרם גובש סופית. "מו"מ מתקיים במקביל עם כל הגופים וחלקם תחליפיים האחד לשני", אומר מקור יודע דבר, "זהו משחק כסאות מוסיקליים ולאחר שהעסקה הראשונה תיסגר, כולם ירוצו לתפוס מקומות ומי שיישאר לעמוד יהיה בבעיה". נזכיר כי בעבר ניהלה פריזמה ארבע פעמים מו"מ כדי להיכנס לשותפות עם גופים בשוק ההון: מנורה, איילון, לידר ואלטשולר שחם. אף אחד מהמגעים לא הסתיים בהצלחה מסיבות שונות, חלקן רגולטוריות וחלקן פרסונליות.

העסקה עם פסגות מתוכננת במתווה הבא: פריזמה, המנהלת 20 מיליארד שקל בקופות הגמל שלה, תמכור אותן לפסגות המנהלת נכסי גמל בהיקף דומה. בתמורה תקבל פריזמה 23%-25% ממניות פסגות ומזומן בהיקף קטן. פסגות מוערכת לצורך העסקה לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל אחרי הכסף. פסגות לא תיטול על עצמה שום חלק מהחוב של פריזמה. כל החוב יישאר בפריזמה וההחזר לבנקים יתבצע על בסיס דיבידנדים שתחלק פסגות. "מדובר במתווה בעייתי שמשאיר את הסיכון במגרש של לובש", העריך מקורב לעסקה.

לאחר העסקה תהפוך פסגות, הבעלים של קופת הגמל גדיש, לגוף הגמל הגדול בישראל ותנהל 40 מיליארד שקל. מבחינת פסגות מדובר בעסקה כדאית כיוון שמבנה ההוצאות בקופות הגמל יוצר יתרון מהותי לגודל. הכפלת היקף נכסי הגמל של פסגות לא צפויה להגדיל בשיעור דומה גם את ההוצאות וחלק גדול מתוספת ההכנסות יגיע היישר לשורה התחתונה של הרווח. יו"ר פסגות, אריק שטיינברג, השוהה בחופשה באירופה, סירב להתייחס.

אבן הנגף להסכם היא הערכת שוויין של קופות פריזמה. אלו נקנו לפי שיעור של 3% מהנכסים, לפיכך שוויין התיאורטי הוא 600 מיליון שקל אך כנגד נכסי קופות הגמל עומד חוב בנקאי של כ-500 מיליון שקל כך ששוויין האמיתי כמעט אפסי. מעבר לכך מחיר הנכסים צנח בשנה האחרונה לאור המשבר, פריזמה סובלת מפדיונות גדולים ונטישת עמיתים, לכן הסיכום הוא כאמור שהקופות יימכרו לפסגות לפי שיעור של 3% מהנכסים, ללא החוב.

"מכולת משפחתית"

גם ההסתברות לקיום העסקה השנייה אינו גבוה. "כרגע אין עסקאות, יש רק דיבורים על עסקאות", אומר מקורב לתהליך, "קשה לנהל משא ומתן עם מכולת משפחתית". המתווה שלובש מתכנן הוא להקים גוף שיאחד לתוכו את נכסי פריזמה, מיטב וגאון וינהל מעל 25 מיליארד שקל. נראה כי בגוף הממוזג יוקצו לפריזמה 45% מהמניות, 40% למיטב ו-15% לגאון.

הנכסים יכללו את קרנות הנאמנות של פריזמה (10 מיליארד שקל), מיטב (1.7 מיליארד שקל) וגאון (1.5 מיליארד שקל), תעודות הסל של גאון (הדס) ופריזמה המנהלות ביחד כ-3 מיליארד שקל, קופות הגמל של מיטב וגאון, חברי הבורסה של גאון ופריזמה וניהול התיקים. צפוי כי המותג מיטב, שהוא החזק מבין השלושה, יוביל את הגוף החדש, כרגע עדיין לצד מותג פריזמה. ההערכות הן כי המנכ"לים המשותפים יהיו אבנר סטפק וגביש והיו"ר יהיה צבי סטפק.

גורמים בשוק ההון העריכו כי מדובר באיחוד בעייתי מאחר וגאון ומיטב הם גופים מהשורה השנייה, כאשר גאון נחשב לגוף חלש במיוחד. בעיה נוספת היא חלוקת החוב של פריזמה בין השותפים החדשים. לקרנות הנאמנות של פריזמה חוב בהיקף של 500 מיליון שקל וקשה לראות את מיטב או גאון נוטלים על עצמם את חלקם היחסי. "אם מיטב תחזיק ב-40%, איך היא תיקח על עצמה חוב של 200 מיליון שקל?" תוהים בשוק ההון.

במיטב סירבו להגיב לדברים ובגאון אחזקות, חברת האם של גאון שוקי הון, שיגרו הבוקר הודעה לבורסה, לפיה "החברה מקיימת מגעים ראשוניים עם מיטב בית השקעות ופריזמה בית השקעות, ובעלי השליטה בהן, בדבר עסקה למיזוג של גאון שוקי הון מיטב ופריזמה. יודגש כי נכון למועד זה טרם הוסכמו בין הצדדים פרטי העסקה ומדובר בקיום מגעים ראשוניים בלבד, שאין כל ודאות שיבשילו כדי ניהול משא ומתן וחתימת חוזה מחייב". *