ראש בראש: אדלר ומקאן יתמודדו זה מול זה במכרז הפרסום של חברת החשמל

רוב משרדי הפרסום הגדולים העדיפו שלא להשתתף במכרז עקב תנאים מסחריים נוקשים של חברת החשמל ; בית המשפט המחוזי דחה היום את העתירה נגד חברת החשמל שהגיש משרד הפרסום זרמון-גולדמן, שטיפל בתקציב הפרסום של החברה

קבוצות הפרסום מקאן אריקסון ואדלר-חומסקי&ורשבסקי יתמודדו ראש בראש על תקציב חברת החשמל - כך נודע ל"גלובס". יום לפני סגירת המכרז, מסתמן כי שתי הקבוצות הן היחידות שבחרו לקחת חלק במכרז, שינוהל הפעם על תנאים מסחריים בלבד. את ההצעה עבור מקאן תגיש חברת המדיה שלה יוניברסל, ואילו מצד אדלר תוגש ההצעה באמצעות מדיה קום.

המכרז הנוכחי נבנה מראש כדי שיוכלו לקחת בו חלק רק קבוצות הפרסום הגדולות ביותר. תנאי הסף קבעו כי במכרז יכולים להתמודד משרדים שניהלו תקציבים בהיקף של 100 מיליון שקל בשנים 2006-2007. מבדיקת "גלובס" עלה כי רק שמונה משרדים יוכלו לקחת חלק במכרז: מקאן אריקסון, אדלר-חומסקי, באומן-בר-ריבנאי, שלמור-אבנון-עמיחי, גיתם, ראובני-פרידן, יהושע וגלר-נסיס. משרד הפרסום זרמון-גולדמן, שניהל עד כה את התקציב ונפרד מחברת החשמל בטונים צורמים, אינו עומד ככל הנראה בתנאי הסף.

כבר עם פרסום המכרז, הודיעו מרבית המשרדים הגדולים כי נטיית הלב שלהם היא לא להשתתף במכרז. עם זאת, נראה כי בסופו של דבר באדלר החליטו לחזור בהם וכן לקחת חלק במכרז.

תקציב הפרסום של חברת חשמל טופל בשנה האחרונה במשרד הפרסום זרמון-גולדמן, שזכה בו לאחר מכרז מתוקשר שהסעיר את הענף. גם במכרז הקודם הועלו טענות קשות בקרב בכירים בענף הפרסום. בין היתר נטען כי מדובר במכרז שאינו בוחן יכולות מקצועיות, וכי בלתי אפשרי להרוויח בו. חמתם של משרדי הפרסום התעוררה בשל סעיף במכרז, שהמבהיר כי בחירת המשרד תיעשה ברובה על בסיס של הצעה כספית - ולא על בסיס שיקולי אסטרטגיה או קריאייטיב. עוד זעמו בענף נגד התנאים הקובעים כי העמלה המקסימלית ברוטו תעמוד על 8.4%, כאשר המשרד הזוכה מתחייב שלא לקבל עמלה מסוג כלשהו. לעומת זאת, חברת החשמל שומרת לעצמה את הזכות לרכוש את המדיה באופן עצמאי, ובמקרה כזה יקבל המשרד אחוז מסוים מהעמלה.

למרות הכעס, בחרו אז שישה משרדים להתמודד על התקציב: מקאן אריקסון, אדלר-חומסקי, שלמור-אבנון-עמיחי, באומן-בר-ריבנאי, ראובני-פרידן וזרמון-גולדמן - שהגישו הצעות. עם סיום המכרז, החליטה ועדת המכרזים כי הזוכה במכרז הוא מקאן אריקסון. בעקבות פנייה לבית המשפט על כשל טכני בהצעת מקאן, שונתה ההחלטה, ובסופו של דבר הוכרז כי זרמון-גולדמן זכה במכרז.

שנה בלבד לאחר מכרז הפרסום המתוקשר, תצא חברת החשמל למכרז פרסום חדש. בזרמון-גולדמן לא אהבו כמובן את ההחלטה, ופנו לבית משפט בבקשה לחייב את חברת חשמל לעמוד בהתחייבויותיה באשר למכרז הקודם. היום (שני), החליט בית המשפט המחוזי לדחות את עתירת משרד הפרסום.

עד לזכייתו של משרד הפרסום זרמון-גולדמן טיפל בתקציב חברת חשמל משרד הפרסום אדלר-חומסקי, שזכה במכרז הקודם שערכה החברה ב-2001. המשרד יצר את הדמויות "שקע ותקע", שהקמפיינים בכיכובם נחשבו להצלחה.

כאמור, גם למקאן אריקסון כבר הייתה דריסת רגל לרגע בתקציב, כשהמשרד הוכרז כבר כזוכה הרשמי של החברה בסוף המכרז הקודם. הפעם יש להניח, יקפידו במקאן כפליים על הפרטים הטכניים בהגשת המכרז.