מנכ"ל חברת הגיחון: חלו ליקויים קשים ביישום חוק תאגידי המים והביוב

כך יעיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים ; מחר יעיד פרופ' רפי סמיט, בין מקימי האיגוד הישראלי להתפלה, שרואה במשרד האוצר את האשם בעיכוב פרויקט ההתפלה

ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים בראשות השופט בדימוס, פרופ' דן ביין, ושני חבריה, פרופ' יורם אבנימלך ופרופ' יואב כסלו, ממשיכים בשלב א' של גביית עדויות, כאשר היום (ג') ומחר ייגבו עדויות וחקירות של גורמים מקצועיים ואנשי אקדמיה.

על-פי התקציר שהגיש ד"ר דוד קוכמייסטר, מנכ"ל חברת הגיחון - תאגיד הביוב והמים של ירושלים - ויו"ר פורום מנכ"לי תאגידי הביוב והמים, עדותו תעסוק בליקויים קשים של יישום חוק תאגידי המים והביוב, ביקורת על החלטת של רשות המים והממשלה, קודם להקמת ועדת החקירה, להפחית את תמיכתה במשק המים בקצב מואץ עד כדי ביטולה המוחלט, ואי התמודדות של הממשלה בסוגיות פוליטיות ואזוריות.

בין נותני העדויות היום - ד"ר חיים מיכלסון, מומחה לנושא התפלה שעבד בחברת תה"ל 40 שנה ומשמש יועץ. על-פי תקציר שהגיש, העדות שלו תעסוק בסיבות שתרמו למשבר המים והקשר של הפוליטיקה לניהול רשות המים.

היום יעידו גם מומחה להתפלה, יגאל הנגבי מדרך הים, דן המברג מחברת תה"ל ומוטי דבי ובני שריג מחברת התפלה, גאון אגרו.

מחר תגבה ועדת החקירה הממלכתית לניהול משק המים עדויות משורה של אנשי אקדמיה והידרולוגים, וביניהם ראש מכון המים בטכניון, פרופ' רפי סמיט, אשר בעקבות משבר המים ב-1997 היה בין מקימי האיגוד הישראלי להתפלה, שרואה במשרד האוצר את האשם בעיכוב פרויקט ההתפלה.

כן יעיד ד"ר אריה בן צבי, הידרולוג שיציע בעדותו פתרונות להתמודדות עם משבר המים.

נשיאת בית המשפט העליון, דורית בניש, אישרה את כתב המינוי לחברי הוועדה לפני כשלושה חודשים. הוועדה הוקמה בעקבות החלטת הוועדה לביקורת המדינה, בראשותו של ח"כ זבולון אורלב, כדי לבדוק את הכשלים שהובילו למשבר המים בו מצויה מדינת ישראל.

בין היתר, הונחתה הוועדה לבחון את תפקוד משרדי הממשלה השונים, רשות המים ולהצביע על שגיאות וכשלים במסקנות סופיות. כמו כן, תמליץ הוועדה על פעולות וצעדי חירום שיש לנקוט, לרבות תיקוני חקיקה.

זו פעם ראשונה שבה ועדת חקירה ממלכתית חוקרת את תפקוד משק המים. הנושא נבחן לפני כארבע שנים על-ידי ועדת חקירה פרלמנטרית, בראשותו של ח"כ לשעבר, דוד מגן.