לשכת עוה"ד: לחייב רוכשי דירות להפקיד הכספים ישירות לחשבון הליווי כדי למנוע "חפציבות" נוספות

במכתב ששלח יו"ר ועדת הבנקאות בלשכה, עו"ד ארנון גרפי, למפקח על הבנקים מעלה גרפי את נושא אי-בקיאותו של ציבור רוכשי הדירות בתוכן הסכמי הרכישה והמשמעות המשפטית העולה מהם

לשכת עורכי הדין קוראת למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, לפעול לשינוי חוק המכר במתכונתו הנוכחית, אחרת יקרסו חברות בנייה נוספות בדיוק כפי שקרה לחפציבה. הלשכה מציעה לחייב את הקבלנים להודיע לרוכשי הדירות על זכאותם לליווי משפטי עצמאי, ולקבוע בחוק שהם ולא הקבלן יפקידו את הכסף לחשבון הליווי של הפרויקט.

במכתב ששלח יו"ר ועדת הבנקאות בלשכה, עו"ד ארנון גרפי, למפקח על הבנקים מעלה גרפי את נושא אי-בקיאותו של ציבור רוכשי הדירות בתוכן הסכמי הרכישה והמשמעות המשפטית העולה מהם. גרפי מציין מקרים בהם כספים של רוכשים לא הופקדו כלל בחשבון הבנק המלווה, את אי-התחשבות הבנק המלווה באותם כספים (במקרים בהם מונה לפרויקט כונס נכסים), ואת אי-מודעות רוכשי הדירות שיש להפקיד את הכספים ישירות לחשבון הליווי הפיננסי, שלא באמצעות הקבלן.

הלשכה סבורה שהחקיקה בתחום צריכה להיות יותר "פטרנליסטית" ולצמצם באופן ברור את הפרצות והליקויים ביחסים שבין רוכש הדירה, הקבלן והבנק המלווה. "הניסיון מראה כי חלק מרוכשי הדירות, במיוחד אלה מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך והבינוני, לא נוטים לשכור או להיעזר בשירותי ייעוץ משפטיים עצמאיים, לעיתים אינם טורחים כלל לעיין בנוסח הסכם הרכישה ונספחיו, ואף אם טרחו לעיין הרי שספק אם יש להם את היכולת להבין את המשמעויות המשפטיות השונות הגלומות בהסכם".

גרפי מתריע על כך שחוק המכר במתכונתו הנוכחית, מקל מדי עם הקבלנים. "יש להעמיד את הקונה על חשיבות קבלת יעוץ וליווי משפטי עצמאי לפני ההתקשרות עם הקבלן. קיימת תופעה בקרב חלק מהציבור שלא לקבל ייעוץ משפטי עצמאי לפני הרכישה בשל היעדר מודעות לחשיבות העניין, כמו גם בגין תשלום שכר טרחה לבא-כוחו של הקבלן, המייצג את הקונה בנושא רישום עתידי של זכויות הקונה על הדירה בלבד".

כאמור, הלשכה גם מציעה לחייב את רוכש הדירה להפקיד את שובר התשלום ישירות לבנק המלווה. "במקרים רבים", כותב גרפי, "סיבת הכשל בליווי הפיננסי היתה, בין היתר, אי הפקדת תשלומי הרכישה שמסרו הקונים לקבלן, לחשבון הליווי הפיננסי. לפיכך, הוועדה סבורה כי נכון להקים 'חומה סינית' בין הקונה לקבלן, בכל הקשור להעברה והפקדה של תשלומי הרכישה לחשבון הליווי, באמצעות שובר תשלום, או בכל אמצעי תשלום אחר. קביעת החוק לפיה הקונה ימסור את שובר התשלום לקבלן לצורך הפקדתו בחשבון הליווי הפיננסי, אינה הוראה מיטבית ומן הראוי לשנותה".