יאיר עיני באסיפה סוערת של מחזיקי אג"ח אפיק הירדן: "את הכסף שלי כבר איבדתי, ולא אראה אותו"

הסדר התשלומים שהוצע למחזיקי האג"ח התקבל בזעם: "זה לא הסדר, זה 'סידור', מלשון לסדר אותנו" ; עיני: "הזמן לא עובד לטובתנו. אם לא נביא כסף בערבות אישית, החברה לא תוכל להתקיים"

"הזמן לא עובד לטובתנו. אם לא נביא כסף בערבות אישית, החברה לא תוכל להתקיים", כך אמר יאיר עיני, מבעלי השליטה בחברת הנדל"ן אפיק הירדן , באסיפת אג"ח סוערת שקיימה היום (ד') החברה. "את הכסף שלי כבר איבדתי, ולא אראה אותו מהחוויה הזו. כעת, האתגר שלי הוא להחזיר את החוב", הוסיף עיני.

מחזיקי האג"ח של אפיק הירדן התכנסו היום בתל אביב כדי לדון בהסדר שמציעה החברה, לאחר שלא עמדה בתשלום הקרן והריבית שמועדו חל בסוף חודש נובמבר האחרון, בהיקף של 9.2 מיליון שקל.

אפיק הירדן הציעה לבעלי האג"ח הסדר שכולל הצעה לייחד את נכסי האג"ח לטובת המחזיקים, באופן שהשליטה בנכסים ותפעולם תהיה בידי נאמן האג"ח, חברת הרמטיק. עוד מוצע בהסדר, כי תשלום קרן האג"ח שאמור להיפרע בתשעה תשלומים בין השנים 2008-2016, יידחה וישולם בתשלום אחד ב-2016.

החברה הציעה הסדר מורכב למדי למחזיקי האג"ח, וכחלק ממנו במידה שייווצרו עודפי תקבולים ביחס לחוב למחזיקי אג"ח ב', הם יהיו זכאים לקבלו כתוספת לתשלומי הריבית. לפיכך, מקור הפירעון של הקרן והריבית יהיה אך ורק מהתקבולים העודפים של נכסי אג"ח ב'. בנוסף, מתחייבת החברה להשלים ממקורותיה עד 2 מיליון שקל, שישמשו לתשלום יתרת ההתחייבויות בגין פרויקט אביה השופט של החברה בבאר שבע.

מחזיקי האג"ח לא התלהבו, בלשון המעטה מההסדר המוצע, והם צפויים למנות נציג מטעמם לניהול הקשר מול החברה, ובינתיים נותנים לאפיק הירדן מספר ימים להגיש הצעה משופרת.

פרט לכך, הודיע יאיר עיני כי הוא מתכוון לקחת הלוואה בהיקף של 15 מיליון שקל בערבות אישית, לצורך התפעול השוטף של החברה. עיני מאמין כי סכום זה יאפשר לחברה מרווח נשימה של כשנתיים, כשהחלוקה תיעשה באופן הזה: 6 מיליון שקל לתפעול החברה למשך שנתיים; 2.3 מיליון שקל לתשלום ריבית למחזיקי האג"ח; 5-6 מיליון שקל לתשלום ריבית להלוואה זו; ועוד מיליון שקל לצורך הוצאות מס.

"אם את הכסף הזה אעביר ישירות לבעלי האג"ח, החברה תגיע לפירוק", טען עיני. אך בקרב מחזיקי האג"ח לא השתכנעו. "ההצעה לא רצינית. אנחנו לא יודעים מה היקף החובות של החברה בחו"ל, וכמה כסף יישאר למחזיקי האג"ח לאחר ש-15 מיליון שקל יוזרמו בעקבות הלוואת הבעלים, אחרי כל ההוצאות של החברה", אמר אחד המשקיעים. "זה לא הסדר, זה 'סידור', מלשון לסדר אותנו", הוסיף אחד המוסדיים.

האווירה באסיפה הייתה כאמור סוערת למדי ומלאת אמוציות, כשמחזיקי האג"ח הזועמים הטיחו בהנהלת החברה: "עשיתם כאן השמדת ערך". "לא השמדתי ערך", השיב עיני בכעס.

לא צפויה לעמוד גם בתשלום הקרוב

למחזיקי האג"ח היו הצעות משלהם, אחת מהן היא לרכוש שבע דירות מפרויקט "יוקרה בגן" של החברה ברמת השרון, ושסכום זה ישמש לתשלומי האג"ח. "עיני ביקש אוויר לנשימה, אז אני מוכן לתת לו אוויר בעסקה זו", הסביר בעל ההצעה. הבעיה היא שעיני מבקש 21 מיליון שקל עבור הדירות, בעוד שהמשקיע מוכן לשלם רק 13 מיליון שקל. "אם אני אסכים להצעה במחיר שלך, הרי שרק אתה תרוויח מכך", הסביר עיני. "השותף שלי לא מוכן למכור במחיר הזה. חוץ מזה, יש הוצאות נוספות כמו מע"מ והלוואות לבנקים, כך שבסופו של דבר לא יישאר כסף למחזיקי האג"ח".

בתגובה אמר לעיני משקיע אחר: "אם אתה מצפה למכור את הדירות ב-21 מיליון שקל, אתה עוד תחכה הרבה זמן עד שמישהו יהיה מוכן לשלם לך סכום כזה". עיני ענה, כי "זה נכון שאין לי הצעה טובה יותר, אבל אם אקבל את ההצעה הזו, זה לא יעזור לכם לקבל את הכסף".

אפיק הירדן פעילה בתחום הנדל"ן בארץ, בפולין וברומניה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה החברה 28.5 מיליון שקל, ורשמה תזרים מזומנים שלילי בהיקף 48.4 מיליון שקל.

החברה הנפיקה שלוש סדרות אג"ח, כאשר לסדרות א' וב' יש נכסים המשועבדים לטובת בעלי האג"ח, והתשואה שלהן היא 14.7% ו-53.4% בהתאמה. לעומתן לסדרה ג', שהיא הגדולה ביותר והיקפה כ-160 מיליון שקל, אין שעבוד והיא נסחרת בתשואה של 264%. בחודש הבא צריכה החברה לשלם למחזיקי האג"ח מסדרה ג' 4.5 מיליון שקל, ולפי המסתמן כעת לא תעמוד גם בתשלום זה. במצב שכזה, למחזיקי סדרה ג' תהיה עילה לדרוש פירעון מיידי של האג"ח.

במהלך האסיפה דנה נציגות בעלי האג"ח באפשרות להעמיד אותו לפירעון מיידי, בציינה כי "בהיעדר אלטרנטיבה ראויה להסדר שהציעה החברה, אין לנו ברירות נוספות, ואולי כאשר החברה 'תרגיש את האקדח על הרקה', בעליה יעשו צעדים לקראת מחזיקי האג"ח".

בסופה של האסיפה הוחלט שלא להעמיד את האג"ח לפירעון מיידי, אולם הנאמן הכין את הנוכחים כי יהיו אסיפות נוספות בקרוב לדון בעתיד החברה.

[לאתר אפיקים סולידיים]