מנכ"ל "שגיא חישובי ריבית": "התשואות שהבנקים רושמים על אשראי ללקוחות גבוהות יותר מבשוק האפור"

בעקבות הפחתת הריבית האחרונה על ידי בנק ישראל לכדי 2.5%, הנמוכה אי פעם במשק, נוצר מצב בו הבנקים גובים מלקוחותיהם את מרווחי הריבית הגבוהים ביותר ביחס לעלות הכסף לבנק

הבנקים בישראל רושמים בימים אלה את התשואה הגבוהה ביותר בכל הזמנים על הריביות שהם גובים מלקוחות בחשבונות חח"ד (חשבון חוזר דביטורי) ועו"ש, כך מתריע אמנון שורץ, מנכ"ל "שגיא חישובי ריבית" במכתבים ששלח לשר האוצר, נגיד בנק ישראל, המפקח על הבנקים ויו"ר ועדת הכספים.

מבדיקה שערכה הקבוצה עולה, כי התשואות של הבנקים בגין מתן אשראי ללקוחותיהם גבוהות מהתשואות על האשראי של חברות בשוק האפור המלוות כספים על פי חוק הלוואות חוץ-בנקאיות.

בעקבות הפחתת הריבית האחרונה על ידי בנק ישראל לכדי 2.5%, הנמוכה אי פעם במשק, נוצר מצב בו הבנקים גובים מלקוחותיהם את מרווחי הריבית הגבוהים ביותר ביחס לעלות הכסף לבנק. שוורץ אומר כי בעבר תשואות הבנקים על האשראי ללקוחותיהם נעו בין 30% ועד ל-100%. אולם עם יישום החוק להסדרת מסגרות האשראי עלו תשואות הבנקים בהדרגה ועומדות נכון להיום על למעלה מ-300%, שכן מחד הופחתה ריבית בנק ישראל ומאידך עלו בצורה דרמטית מרווחי הריבית בעקבות הרפורמה שהנהיג המפקח על הבנקים בשנת 2006, שאסרה על חיוב בריבית חריגה.

תשואות אלו דומות ואף גבוהות מהתשואות שגובות חברות בשוק האפור המלוות את כספן על פי חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות, לפיו ריבית ההלוואה תעמוד בשיעור של פי 2.25 מהריבית הממוצעת של בנק ישראל. לדוגמא: תשואת בנק לאומי בחשבונות חח"ד נעה ברמה של 332% ובחשבונות עו"ש ברמה של כ-450%, בעוד שתשואות חברות בשוק האפור נעות ברמה של 250%-300% בלבד.

"רק השם שונה"

שורץ אומר כי במצב שנוצר במשק כיום אין הצדקה גורפת למרווחים גבוהים ועולים של הבנקים. מרווחי הריבית מהפריים מסמלים את תוספת הסיכון שהבנקים גובים מהלקוחות. אין כל הצדקה לגבות מרווח של 3%-5%, בזמן שעלות הכסף לבנק (ריבית בנק ישראל) היא 2.5% בלבד. כמו כן, יש לזכור כי נוסף לעלות הריבית מחויבים לקוחות עסקיים בעמלת הקצאה שנתית שנעה בבנקים המסחריים בין 1.5% ל-2.5% לשנה. "בעוד שנגיד בנק ישראל פעל להפחתת הריבית הרי שהבנקים פעלו נמרצות להעלאת הריבית בכלל והמרווחים בפרט. מרווחי הריבית שהבנקים גובים כיום עלו ורק השם שונה מריבית חריגה לריבית חובה".

באופן זה, לדבריו, גם לקוחות טובים שבעבר לא חרגו ולא שילמו ריבית חריגה, מחויבים כיום במרווחים גבוהים יותר הכוללים בפועל ריבית חריגה שרק נקראת ריבית חובה.

במכתבו לנגיד בנק ישראל והמפקח על הבנקים קורא שורץ להתערב באופן מיידי להפחתת ריבית אמיתית וכוללת, אשר בסופו של דבר תגרום לצרכנים לשלם פחות בגין האשראי שהם צורכים.