וול סטריט נכנסה לסוף השבוע האחרון של 2008 עם חיוך דק: ה-S&P500 עלה ב-0.8% אך איבד 1.8% מתחילת השבוע

[לבורסות בעולם] מאסטרקארד דיווחה על ירידה של 8.8% במכירות הקמעונאיות בדצמבר ; GM טיפסה ב-12.6% ; הנפט זינק ב-6.7% ל-37.71 דולר ; הדאו ג'ונס עלה ב-0.56% - ומתחילת השבוע איבד 0.75%

וול סטריט סיימה את יום המסחר האחרון של השבוע בעליות, בהובלת ג'נרל מוטורס וחברות הנפט ועל אף הירידה המשמעותית במכירות הקמעונאיות. למרות העליות היום, בסיכום שבועי המדדים המובילים עדיין איבדו גובה.

דו"ח של חברת מאסטרקארד, הצביע על ירידה במכירות הקמעונאיות של 5.5% בנובמבר ו-8% בדצמבר לעומת החודשים המקבילים אשתקד. הירידה במכירות באה למרות מבצעים ומחירים אטרקטיביים שהציעו הרשתות הקמעונאיות לקראת עונת הקניות של חג המולד.

חברת הייעוץ לחברות הקמעונאיות, פיננקו, העריכה כי הצרכנים האמריקנים הוציאו 20% פחות על ביגוד לנשים, מוצרי אלקטרוניקה ותכשיטים במהלך נובמבר ודצמבר. נראה כי בחג המולד הנוכחי הירידה במכירות הקמעונאיות תהיה החדה ביותר מזה ארבעה עשורים.

המסחר בוול סטריט המשיך להתנהל בצל החששות הכבדים לעתידה של תעשיית הרכב כשקרייזלר דיווחה כי היא עדיין נמצאת בסיכון למרות החילוץ שקיבלה מהממשל.

חדשות אופטימיות יותר התקבלו ביום רביעי כשחטיבת המימון של ג'נרל מוטורס, GMAC זכתה לקבלת אישור מה'פד' להפוך לחברת אחזקות בנקאיות ובכך תהיה לה נגישות למימון ממשלתי כמו שאר המערכת הפיננסית בארה"ב שנמצאת במשבר. אנליסטים העריכו היום כי GMAC תקבל כ-6.3 מיליארד דולר מתוך תקציב ה-TARF.

במהלך יום המסחר נסחרו 3.4 מיליארד מניות בוול סטריט - 60% פחות מביום שישי שעבר, וזאת לאחר שמשקיעים רבים חיברו את חופשת חג המולד עם סוף השבוע.

בסיכום יומי: מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.56% ל-8,514 נקודות ; מדד S&P500 ; מדד נאסד"ק 100 עלה ב-0.1% ל-1,185 נקודות

בסיכום שבועי: הדאו ג'ונס איבד 0.75% ; ה-S&P 500 ירד ב-1.8% ; הנאסד"ק 100 איבד 2.6%

זירת המאקרו

היום לא יפרוסמו נתוני מאקרו בארה"ב.

החוזים העתידיים על הנפט למסירה בדצמבר ננעלו בעלייה של 6.7% לרמה של 37.71 דולר לחבית. בסיכום שבועי עלה מחיר הנפט ב-11.3%.

מניות בכותרות

2,500 סניפים של וול מארט יימכרו את דגם ה-iPhone 3 של אפל החל מיום ראשון הקרוב, ה-28 לדצמבר.

חברות הנפט אקסון מובייל ו-BHP ביליטון ריכזו עניין לאחר שהנפט זינק ב-6.7% ל-37.71 דולר לחבית, כשבסיכום שנתי התייקר הזהב השחור ב-11.3%. אמזון , הקמעונאית הגדולה ביותר בעולם שפועלת דרך האינטרנט, דיווחה על עונת החגים הטובה ביותר אי פעם מבחינת היקף המכירות. אמזון הודיעה כי ב-15 לדצמבר נרשמו באתר שלה 6.3 מיליון הזמנות - שיא של כל הזמנים.

זרוע המימון של ג'נרל מוטורס , GMAC, קיבלה ביום רביעי אישור מהפדרל ריזרב להפוך לחברת אחזקות בנקאית. שינוי המעמד יזכה את החברה בהלוואות ממשלתיות, ויסייע לה להימנע מפשיטת רגל. GMAC תוכל להמשיך ולממן הלוואות לצרכנים המבקשים לרכוש כלי רכב מתוצרת החברה-האם. ברקע, פורד מוטורס מציגה עליות חדות.

מניות הדשנים הגדולות - פוטאש , אגריום ומוזאיק (סימול:MOS) ריכזו עניין לאחר שווסטרן פוטאש הודיעה אתמול (ה') על הנפקה פרטית של 8.5 מיליון מניות במחיר של 33 סנט למניה. בנוסף, על פי נתוני המכס של סין, יבוא האשלג רשם ירידה של 18% בהשוואה לנובמבר 2007 ועמד על 564.2 מיליון טון.

בהרצאה ביום חמישי, אמר המיליארדר היהודי שלדון אדלסון, הבעלים של לאס ווגאס סנדס , במרכז הבינתחומי בהרצליה: "בוצעו טעויות בחברת ההימורים; נתתי סמכויות לאנשים לא מנוסים" והוסיף כי "הבשורה הרעה: איבדתי 40 מיליארד דולר, אך הבשורה הטובה היא שלא היה לי אותם מלכתחילה, כדי שאוכל לאבד אותם".

ישראליות מעבר לים

אייל דשא, המנהל הפיננסי הראשי של טבע אמר בריאיון ל"גלובס" כי "טבע לא תהיה במצב שלא תוכל להחזיר חוב" . טבע השלימה את רכישת באר כשבניגוד לרכישות קודמות, את הרכישה הנוכחית טבע לא מלווה בגיוס חוב. כ-2.5 מיליארד דולר ישולמו מקופת החברה, והיתר מגיעים מהלוואת גישור ומקווי אשראי שהיו לבאר.

אלביט מערכות והתעשייה האווירית יספקו לחיל האוויר הטורקי מערכות משולבות למודיעין חזותי ב-141 מליון דולר. חלקה של אלביט מערכות יסתכם ב-87 מליון דולר וחלקה של התעשייה האווירית יהיה 54 מליון דולר. בבית ההשקעות אי.בי.אי העלו את המלצתם ל"קנייה" עם מחיר יעד של 53 דולר למניה ואמרו כי "צמיחתה של אלביט בשנים הקרובות מובטחת".

[לארביטראז]