המסחר בשוקי אירופה נסגר בעליות: הפוטסי הוסיף 2.4%; דמאטק זינקה ב-40%

[לבורסות בעולם] 2009 בפתח. נא להתנהג בהתאם ; הקאק עלה ב-0.5% ; לידקום קפצה ב-23% ; מאז תחילת שנת 2008, מחירי הנדל"ן למגורים ירדו ב-10.1% בלונדון בהשוואה לירידה של 8.7% בממוצע בשאר חלקי הארץ

המסחר בשוקי אירופה התנהל במהלך כל שעות היום בעליות שגם חתמו אותו. את העליות הובילו מניות האנרגיה על רקע התייקרות הנפט שעבר את רף ה-40 דולר לחבית. הבורסות באירופה עומדות לנעול את אחת השנים הקשות ביותר בהיסטוריה ועם צפי לשנה קשה לא פחות ב-2009, כאשר מדינות מרחב האירו נכנסות למיתון, מחירי הנדל"ן בבריטניה ממשיכים לרדת והאירופאים מצמצמים את הצריכה הפרטית.

גם בשבוע הקרוב צפוי המסחר בשווקים האירופאים להתנהל על מי מנוחות וזאת לאור השילוב של מיעוט פרסומי מאקרו יחד עם שבוע מסחר מקוצר לרגל השנה האזרחית החדשה, אשר תשבית את מרבית השווקים בימים רביעי וחמישי.

מחירי הנדל"ן למגורים בלונדון צנחו ב-10.1% במהלך שנת 2008. הצניחה בערכי הנדל"ן בבריטניה אמורה להתבטא בנתוני הלוואות הבתים שיפרסם היום הבנק המרכזי של אנגליה. על פי ההערכות נתוני הבנק צפויים להצביע על ירידה של 3.3 מיליארד ליש"ט ברבעון השלישי בשווי הערך הכולל של הלוואות שנלקחו כנגד הבתים. נזכיר כי ברבעון השני נרשמו לראשונה מזה עשור נתונים שליליים. נתון שלילי משמעו כי בעלי הדירות בבריטניה נאלצו להשקיע הון רב יותר בהיקף של 3.3 מיליארד ליש"ט ברכישת בתיהם, וזאת בשל הירידה בערכי הבתים. כמובן, סכום עתק זה ייגרע מהצריכה הפרטית ומההשקעות בעסקים, מה שיגבה מחיר נוסף מהצמיחה של המשק הבריטי.

מניות האנרגיה מרכזות עניין לאור התחזקות הנפט שמתקרב לרף 40 הדולר לחבית על רקע ההתקפה הנמשכת של חיל האוויר הישראלי בעזה, שהפציץ הלילה את לשכתו של ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה.

מדד הפוטסי בלונדון עלה ב-2.44%, הדאקס הגרמני הוסיף 1.63% והקאק הצרפתי טיפס ב-0.47%

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-2.1% ל-1.4358 דולר והליש"ט מוסיפה 0.2% ל-1.4695 דולר לליש"ט.

בזירת המאקרו

סוכנות הנדל"ן הומטרק דיווחה כי מבין הערים הגדולות בבריטניה, לונדון הציגה את הירידה החדה ביותר במחירי הנדל"ן ב-2008. מחירי הנדל"ן למגורים ירדו ב-10.1% בבירת בריטניה בהשוואה לירידה של 8.7% בממוצע בשאר חלקי הארץ.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בפברואר זינק במהלך היום ב-7.4% ל-40.5 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו יורק.

מניות בכותרות

KBC הודיעה היום כי הי מחיקה של אג"ח מגובות נכסים תביא לירידה של 900 מיליון דולר ברווחי הרבעון הרביעי. החסרה הודיעה כי הורדת דירוג האשראי של מספר CDO's על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס הביאה למחיקה של 300 מיליון אירו.

מניות האנרגיה, רויאל דאטש של , בריטיש פטרוליום ו-BHP בילטון מרכזות עניין על רקע התייקרות הנפט שמתקרב לרף 40 הדולר לחבית, במסחר האלקטרוני, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

ישראליות באירופה

דמאטק , שמניותיה נסחרות בבורסה הראשית בלונדון, ומתמחה בפיתוח טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות, הודיעה היום על חתימת הסכם עם קבוצת משקיעים בראשות פרנסיסקו פרטנרס. על פי תנאי העסקה שהיקפה 77.4 מיליון דולר (52.9 מיליון ליש"ט), יקבלו משקיעי דמאטק 215 פני למניה במזומן, המייצגים פרמיה של 82% ביחס למחיר סגירת המסחר ב-6 באוקטובר 2008, ו-72% ביחס למחיר הסגירה הממוצע ב- 30 ימי המסחר שקדמו למועד זה.

אפ"י פיתוח ריכזה עניין לאחר שהודיעה אמש על מכירת המטוס הפרטי של הבעלים לב לבייב ב-46 מיליון דולר.

לידקום , הבונה רשתות תקשורת עבור מפעילי סלולר בשווקים מתעוררים, הודיעה אתמול בערב כי דירקטוריון החברה אישר תוכנית לרכישה עצמית של אג"ח (סדרה א'). כזכור, הרבה לפני שנרשמה למסחר בבורסה המקומית הנפיקה לידקום לפני כשנתיים אג"ח לגופים מוסדיים בשווי כולל של 125 מיליון שקל, וצמוד למדד המחירים לצרכן. לדברי לידקום, עד כה אישר גוף בנקאי אחד העמדת הלוואה של 3 מיליון דולר לצורך הרכישה החוזרת.

2009 בפתח. נא להתנהג בהתאם - להלן מספר חברות ישראליות הנסחרות באירופה ושכדאי לשים לב אליהן ב-2009:

דמאטק , המפתחת טכנולוגיות בקרה ומעקב אלקטרוניות אחר אסירים, עלתה השנה לכותרות כשדיווחנו כאן לראשונה כי קרן השקעות בריטית מעוניינת ברכישתה. המגעים בין שני הצדדים לא הבשילו לבסוף לכדי עסקה, אך דמאטק נותרה, לפחות בעינינו, חברה שכדאי להניח מתחת לרדאר. החברה רושמת מזה מספר שנים צמיחה שנתית ממוצעת של 20% בקירוב (צמיחה אורגנית), ואת המחצית הראשונה של השנה היא סיימה עם הכנסות של 26.3 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 29%), ורווח נקי לפני מס של 3.4 מיליון דולר. בנוסף, החברה חווה ביקושים גוברים לפתרונותיה במדינות דוגמת מקסיקו, ניו-זילנד ואף סינגפור.

את באטמ תקשורת , החברה השנייה שבחרנו, כמעט שאין צורך להציג. באטמ, פרי יצירתו של ד"ר צבי מרום, נהנתה בשנתיים האחרונות ממומנטום די חיובי מפעילותה. את המחצית הראשונה של השנה סיימה החברה עם הכנסות של 66.4 מיליון דולר (צמיחה שנתית של 68%) ורווח נקי של 15.4 מיליון דולר, כמעט פי שלושה מהרווח בתקופה המקבילה אשתקד. תזרים המזומנים של החברה לאותה תקופה עמד על 3.7 מיליון דולר, והגדיל את קופתה לשווי של 61.7 מילין דולר.

מי מאיתנו לא צופה בטלוויזיה, אפילו למשך מספר דקות במהלך היום. מי מאיתנו לא מתבלט מידי ערב בין יונית לוי למיקי חיימוביץ', ובין "כוכב נולד" ל"ארץ נהדרת". נרצה או לא, הטלוויזיה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, והיא תמשיך להיות, וזו הסיבה בגינה Vizrt היא החברה השלישית שבה בחרנו. Vizrt היא אחת החברות המובילות בעולם בפיתוח פתרונות IT לעיצוב, עיבוד, אחסון, שידור וניהול של גרפיקה ותכני וידאו עבור תחנות טלוויזיה, ועד כה היא הוכיחה עצמה ככזו.

עוד חברה שראוי לשים אליה לב היא סינמה סיטי . החברה, המפעילה מולטיפלקסים (בתי קולנוע המכילים מספר אולמות נפרדים ושירותים נלווים אחרים) ברחבי מזרח ומרכז אירופה, איבדה מתחילת השנה 55%, בין היתר, על רקע המיתון, שמקטין את ההוצאה הצרכנית על יציאה למקומות בילוי כמו בתי קולנוע, ועל רקע משבר האשראי, שמצמצם את יכולת החברה לפתח בתי קולנוע נוספים. שווי החברה הנוכחי הוא 306 מיליון דולר, ויהיה מעניין לראות לאן השילוב בין שני הגורמים הללו יוביל את החברה בשנה הקרובה.

חברה נוספת שמשכה את תשומת ליבנו היא פולימר לוג'יסטיק , המתמחה בפיתוח, עיצוב וייצור אריזות פלסטיק רב-פעמיות עבור רשתות שיווק, והיא בין ההנפקות הישראליות האחרונות שבוצעו ב-AIM. בימים אלו חוגגת החברה שנתיים להיותה ציבורית, ושווייה עומד על 30 מיליון דולר, נפילה של 62% מתחילת השנה.

נו, ואיך אנו יכולים שלא להתייחס לחברות ההימורים המקוונים. 888 , מפעילת אתר הקזינו הגדול בעולם, לא נהנתה מחיבוק חם של המשקיעים בשנה האחרונה, ואיבדה 30% מערכה. ברוב המקרים חברות ההימורים המקוונים נוטות שלא להיות מושפעות ממיתון כלכלי, אך המיתון הנוכחי שונה מקודמיו. השווי הנוכחי של 888 הוא 497 מיליון דולר.

במקרה של פלייטק , מפתחת הפלטפורמות מבוססות התוכנה לאתרי הימורים מקוונים, המצב קצת יותר טוב, לפחות מהזווית של שוק ההון. החברה איבדה "רק" 17% מתחילת השנה, ושווייה הנוכחי הוא 1.1 מיליארד דולר.

ולבסוף, שלוש חברות הציוד הרפואי הנסחרות בבורסת ציריך - אורידיון , קרד גרד ושח"ל . ענף הציוד הרפואי, כפי שבטח שמתם לב, נוטה בשנה האחרונה לכיוון קונסולידציה. CMT מדיקל עומדת להירכש בידי תאגיד Thales הצרפתי, ואילו מדיגייד הפרטית עוברת לידי ענקית אמריקנית בתחומה. לכן לא נתפלא אם גם אחת מהשלוש לעיל תהפוך לנרכשת או לרוכשת במהלך השנה הקרובה.