הבורסה מתאימה עצמה לדרישות MSCI: מתכננת הארכת זמן הסליקה ביום ב-2009

גלובס tv סליקת מניות ואג"ח קונצרניות מבוצעת כיום בפרק זמן הקצר ביום מהמקובל במדינות המפותחות ; מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון: "נפח המסחר ירד כתוצאה מירידות השערים בבורסה ולא מירידה בפעילות"

הבורסה מתאימה עצמה לדרישות MSCI. ממסיבת העיתונאים של הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה, כי ב-2009 מתוכננת הארכת זמן הסליקה ביום. זמן הסליקה המקובל בעולם המערבי הוא T+2 כלומר יומיים לאחר הפעולה ואף לעיתים T+3.

סליקת מניות ואג"ח קונצרניות כיום מבוצעת ב-T+1 בישראל לאחר שהמסחר באג"ח ממשלתיות ובמק"מ כבר הותאם לסטנדרט במדינות המפותחות בשנה החולפת. לפני כשבועיים ציינה MSCI, חברת המדדים הסינטטים של מורגן סטנלי, את הסתייגות המשקיעים הזרים מנוהל הסליקה הקצר מהמקובל בתל-אביב לקראת ההכרעה האם לסווג את ישראל כמדינה מפותחת ביוני.

"רבים מהמשקיעים מעדיפים "יישור קו" בסוגיה זו. עוד מצוטטת החברה, באומרה כי "הבורסה בתל-אביב מודעת לחשש זה ושוקלת האם לבצע שינויים במחזור הסליקה", נאמר אז. כן אמרה לבנון, כי "אנחנו רוצים לראות איזה סטנדרטיים בינלאומיים אנחנו צריכים להכניס למדדים שלנו, ולא להביא את הטעון אישור לפני סוף 2009". לדבריה, "בתי ההשקעות הבינלאומיים אנחנו כבר מזמן מוגדרים כשוק מפותח, אם כי לא ברור באיזה שוק כדאי לנו להיות".

לדבריה של אסתר לבנון, מנכ"ל הבורסה, "יש הרבה מאוד התעניינות בנו במזרח הרחוק ולהפך - ואנחנו מתכננים להמשיך את הפעילות הבינלאומית ב-2009".

סיכום השנה בבורסה

"ההנפקות בבורסה כמעט ונעצרו למעט הנפקות מכשירים פיננסים והקצאות פרטיות", ציינר לבנון, בהקשר לשנה שחלפה. "אני לא זוכרת שנה כזו", אמרה, וציינה בנקודות האור, ציינה לבנון כי שוק האג"ח הממשליות גדל במהלך השנה החולפת. נציין, כי בשנה הקרובה מתכוונת הבורסה להשיק מחדש את שוק ה-REPO (רכישה חוזרת של אג"ח), כמו גם ההשקה הצפויה במארס הקרוב של מסחר באופציות על מניות (להבדיל מכתבי אופציות, א"ו). באשר לשוק ה-REPO (אף השקתו צפויה במארס), הסליקה של אגרות החוב תבוצע באמצעות מערכת זרה המכונה MTS באמצעות עושי שוק.

לדבריה של לבנון, נפח המסחר ירד כתוצאה מירידות השערים בבורסה ולא מירידה בפעילות. בפרספקטיבה של כמה שנים, עדיין מציגה הבורסה המקומית תשואות נאות. לבנון הזכירה כאמור כי השנה ניכר גידול בפעילות שוק האג"ח הממשלתיות באמצעות הבורסה על חשבון פעילות מעבר לדלפק - "בשל הביטחון בסליקה", לדבריה. הנפקת האג"ח ציבור הסתכמה השנה ב-18 מיליארד שקל, ירידה בשני שליש לעומת ההיקף ב-2007. היקף ההנפקות לגופים מוסדיים הסתכם ב-5 מיליארד שקל בלבד.

במהלך השנה חתמה הבורסה באחד העם על הסכמי שיתוף פעולה עם מתפעלת הבורסות בניו-יורק ובאירופה NYSE-EURONEXT ועם הבורסה בשנחאי, סין. בבורסה בניו-יורק נסחרת כיום ETF (קרן נאמנות סחירה דמוית תעודת סל) העוקבת אחר מדד המעו"ף ("מחזורי המסחר שם לא משהו", מצייינת לבנון) ולקראת סיום השנה הצטרף מריל לינץ' כחבר בורסה ראשון רחוק, לאחר שיחות שהתנהלו במשך שנתיים, אמרה המנכ"לית.

השנה האחרונה, שהייתה רצופה באתגרים בבורסה המקומית לאור המשבר הפיננסי העולמי, הביאו את הבורסה לשינוי מספר תקנות: שינוי רף הכניסה למדדי המסחר, הקפאת הליכי מעבר חברות לרשימות שימור למשך 6 חודשים, קיצור יום המסחר אשר יכנס לתוקפו ביום חמישי הקרוב והשקת "הפתיחה האנגלית" - שנועדה "לצנן" את הבורסה מפתיחת מסחר תנודתית מידי. אגב, הבורסה שוקלת עדכון של הפרמטרים לפיהם יופעלו מנתקי הזרם - לרבות הפעלתם גם בשוק האג"ח. "אם מנתקי הזרם יופעלו פעמיים בשבוע, לא יהיה לכך שום משמעות", מסתייגת לבנון.

"שום דבר לא קדוש", אמרה מנכ"לית הבורסה וציינה כי תעודות הסל משפיעות על מסחר הנעילה בשל הצורך שלהם להתאזן יומית. כזכור, בנובמבר הביאה פעולות מכירה לצורך איזון שכאלה בתעודת סל של אקסלנס לירידה חדה של כ-11% סמוך לנעילת המסחר והביאה להקפאתו ולנעילתו הסופית כשעה לאחר המתוכנן. "נתקלנו בבעיות בתחום עשיית השוק לאחרונה", התייחסה לבנון לסוגיית הסחירות בקרוב אחדים מניירות הערך.

לבנון התייחסה לביקורת על אי-סגירת הבורסה בבוקרו של יום ראשון לאחר יום כיפור, בו השלימו הבורסות בעולם ימים רצופים של ירידות שערים חדות. "אין לנו זכות קיום ללא שוק סחיר", אמרה וציינה כיצד משקיעים זרים מתכוונים להוציא את כספם מהשוק הרוסי לאור הסגירות התכופות של הבורסה שם. "עכשיו רק אפשר להתפלל שהשנה הבאה לא תהיה גרועה כמו השנה הקודמת", אמרה.