מוכרים בשיא, קונים בשפל: מימושי בעלי הענין בת"א ובניו-יורק הסתכמו ב-2008 ב-848.2 מיליון שקל

זוהי הרמה הנמוכה מזה שש שנים, ואחד הסימנים המובהקים לשפל בשוקי ההון ; בשש השנים האחרונות הגיע סך המימושים ל-34.1 מיליארד שקל

הנה ההוכחה הטובה ביותר לכך ששוקי ההון לא עשו את הדרך למעלה במהלך השנה החולפת - סך מימושי בעלי עניין. כידוע, אחת האקסיומות בשוק ההון אומרת שבעלי עניין מוכרים מניות בשיא ורוכשים אותן בשפל. מבט חטוף על הטבלה המסכמת המצורפת ממחיש זאת ביתר שאת.

אם במהלך שנות הגאות, של 2003 עד 2007, עמדו סך מימושי בעלי עניין בחברות הישראליות, שנסחרות בישראל ובארה"ב, על מיליארדי שקלים, הרי שבשנת 2008, שתיכף מסתיימת, מדובר "רק" על מאות מיליוני שקלים. ממעקב "גלובס" אחר תנועות בעלי עניין עולה כי במהלך שנת 2008 מימשו בעלי עניין בבורסה המקומית מניות בשווי כולל (ברוטו, לפני מס או תשלום מחירי מימוש של אופציות) של 128.8 מיליון שקל, ואילו בקרב החברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני מדובר על מימוש מצטבר של 185.4 מיליון דולר (719.4 מיליון שקל). לכן, סך המימושים בשני המקומות הוא 848.2 מיליון שקל, הרחק מהמספרים אליהם הורגלנו בשנות הגאות הזכורות לטוב.

עוד עולה ממעקב "גלובס" כי סך המימושים בשני המקומות במהלך שש השנים האחרונות עמד על סכום מדהים של 34.1 מיליארד שקל - המשקף יותר מכל את הגאות שהייתה מנת חלקם של שוקי ההון, ואת היכולת של בעלי העניין לזהות את הזדמנויות המכירה בזמן, ולממשן.

במקרה של הבורסה המקומית, בעל העניין העומד בראש הרשימה הוא קבוצת דלק שמימשה מניות של החברה הבת, דלק רכב, תמורת 50.2 מיליון שקל. מניית דלק רכב איבדה מתחילת השנה 64% והיא נסחרת כעת לפי שווי חברה של 1.7 מיליארד שקל.

שני ברשימה הוא אילן בן-דב, בעל השליטה בחברת ההשקעות טאו תשואות, שמימש (באופן פרטי, לא דרך החברה) מניות דסק"ש בשווי כולל של 35 מיליון שקל. קבוצת דלק ובן-דב הם בעלי העניין היחידים שמימשו מניות בעשרות מיליוני שקלים, כאשר היתר הסתפקו במיליוני שקלים בודדים. כך למשל, דב צאלים, מבעלי השליטה לשעבר בת.א.ת. תעשיות, מימש מניות תמורת 7.1 מיליון שקל, ואילו אביגדור קלנר, לשעבר מבעלי השליטה בקבוצת שרפ"ק (היום שרפ"ג), מימש מניות גרינסטון ואורדן תמורת 5.2 מיליון שקל.

מעבר לים, בקרב החברות הישראליות הנסחרות בארה"ב, בלט מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט וכיום סגן יו"ר בחברה. נכט מימש מניות תמורת 63.5 מיליון דולר (246 מיליון שקל), ואילו עמיתו גיל שויד, המכהן כמנכ"ל, מימש מניות תמורת 14.9 מיליון דולר. בשני המקרים, והדבר נכון גם עבור שאר בעלי העניין בארה"ב, מדובר בסכומים ברוטו, טרם תשלום מס ותשלום תוספת מימוש של אופציות. *