הראל מצטרפת למנהרות הכרמל: תעמיד לכרמלטון הלוואה של 120 מיליון שקל

ההלוואה שתעמיד הראל תהיה לתקופת ההקמה של הפרויקט, ותהווה חלופה להון העצמי של הבעלים, מה שיאפשר להם לרשום תשואה גבוהה יותר מהפרויקט. הראל תצטרף בכך לבנק דיסקונט שהעמיד מימון בסך של 850 מיליון שקל

על רקע המשבר הפיננסי, קבוצת הביטוח הראל שבשליטת משפחת המבורגר, ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום התשתיות. ל"גלובס" נודע כי הראל צפויה להעמיד לזכיינית פרויקט מנהרות הכרמל, חברת כרמלטון, הלוואה בסך 120 מיליון שקל.

כרמלטון נמצאת בבעלות משותפת של שיכון ובינוי (50%) ואשטרום (50%). פרטי ההלוואה סוכמו בשבועות האחרונים וכבר הועברו לאישור סופי של משרדי האוצר והתחבורה.

ההלוואה שתעמיד הראל תהיה לתקופת ההקמה של הפרויקט, ותהווה חלופה להון העצמי של הבעלים, מה שיאפשר להם לרשום תשואה גבוהה יותר מהפרויקט. הראל תצטרף בכך לבנק דיסקונט שהעמיד מימון בסך של 850 מיליון שקל לפרויקט.

"גלובס" חשף לראשונה בשנה שעברה כי הראל, בראשות היו"ר יאיר המבורגר, מנהלת מגעים להצטרפות למימון פרויקט מנהרות הכרמל. במקביל, בחנה הראל אפשרות להצטרף גם כשותפה בפרויקט באמצעות קרן תשתיות ישראל, בניהולו של ירון קסטנבאום, בה היא מחזיקה ב-50%.

השקעה של 1.25 מיליארד שקל

בניגוד להערכות, הראל לא תקבל אופציה להמרת החוב למניות, ובשלב הראשון תצטרף כמממנת בלבד. לפי הערכות, בתקופת ההקמה ההלוואה של הראל תהיה נחותה ביחס לחוב של דיסקונט. ההלוואה צפויה להיות לתקופה של 20-25 שנה.

פרויקט מנהרות הכרמל יצא לדרך ברבעון הראשון של 2006 בהשקעה של 1.25 מיליארד שקל. הפרויקט יחל בקצה הצפוני של כביש החוף (כביש 2), יסתיים בצומת הצ'ק פוסט ויכלול כבישים באורך של 6.5 ק"מ - מהם 4.7 ק"מ בשתי מנהרות דו-כיווניות.

מדובר בפרויקט B.O.T, שבמסגרתו תקים כרמלטון, בניהולו של יפתח נאור, את המנהרות ותתפעל אותן במשך 32 שנה. הנסיעה בהן תהיה כרוכה בתשלום אגרה של 5 שקלים בשנה הראשונה.

לאחר שהתגברה לפני כחודשיים על הסכסוך הקשה עם הקבלן הסיני, חברת CCECC, באשר לכריית המנהרות, כרמלטון נמצאת במומנטום חיובי ונכון לעכשיו מקדימה בחצי שנה את לוחות הזמנים לפרויקט. בשבוע שעבר אישר שר התחבורה, שאול מופז, את בקשת כרמלטון לפתוח שתיים מתוך ארבע המנהרות בפרויקט באפריל 2010, במקום בתחילת שנת 2011.

הראל מעורבת בשנים האחרונות במימון פרויקטים רבים בתחום התשתיות, כגון הקמת מתקני ההתפלה, סלילת הקטע הצפוני של כביש חוצה ישראל. הראל מחזיקה כיום ב-27% מקבוצת סיטי פס, זכיינית הרכבת הקלה בירושלים.

באמצעות קרן תשתיות ישראל, נכנסה הראל בעקיפין גם כשותפה ביצרנית החשמל הפרטית דליה אנרגיה, במסוף המטענים השני בנתב"ג ובספקית הגז המצרית EMG.