מנהל השקעות ראשי באקסלנס נשואה: "אקסלנס לא תיבהל מהסדרי חוב במידת הצורך; נמשיך לממן חברות - זה תפקידנו"

גלובס tv גילי כהן במצגת לעיתונאים: "המזומן יהיה אלטרנטיבה טובה כאשר תהליך הורדת הריבית יסתיים" ; הנחות העבודה של שלמה מעוז, הכלכלן הראשי: הדפסה ללא תקדים של דולרים אמריקניים, מיתון באירופה עד 2011, ירידת ריבית בנק ישראל ל-1% ואף למטה ממנו

"אקסלנס לא תיבהל מהסדרי חוב במידת הצורך; נמשיך לממן חברות - זה תפקידנו". על החתום: גילי כהן, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות אקסלנס נשואה במצגת לעיתונאים. "ההסדרים בפועל מתבצעים יום-יום, שעה-שעה במסחר בבורסה", נכתב ועם זאת: "מחויבות לעמיתים קודמת לכל - אסור לפגוע ביזמים במשק. זה לא הזמן לבריונות מתוקשרת וזעקות חמס. גלגל הזמן לא יחזור לאחור".

כולם עשו טעויות

בהתייחסו לנושא החוב אמר כהן: "ההסדרים בפועל מתבצעים יום יום. בניגוד לחוב בנקאי, שק ההון סוחר בחוב, והוא שנשבר ראשון. עצם זה שהיום חוב נקנה ב-10 אגורות זו מחילה על החוב. החברות היום מנצלות את זה, בגלל ששוק ההון מקשט כרגע את התיקים, עם הנכסים הבטוחים. שוק ההון מאפשר לחברות לפתור את בעיית האשראי".

"אף אחד לא יצא נשכר מקריסתו של גורם כזה או אחר. יש חוב שאנחנו קנינו אותו ואנחנו צריכים לגבות אותו. נלך לקו מוביל של מניות תמורת פריסת חוב או פיצוי תמורת פריסת חוב. כבר עכשיו אנחנו נכנסים באופן אקטיבי, בניגוד לאלה שרק אומרים ובפועל קולם לא נשמע".

לדבריו, "הבנקים עשו טעויות, שוק ההון עשה טעויות, כולם בתהליך למידה. הבנקים טעו בגדול, אף אחד לא נשאר נקי בנושא טיפול בחוב, בין היתר כי האירוע לא ניתן היה לצפייה גם בשל עוצמתו. ומי שאומר שכן, חוטא לאמת".

עוברים לניהול סיכונים

לדברי כהן, "נסיים את 2009 בתשואה מנייתית חיובית, למרות שהירידות עדיין לא הסתיימו". זאת, לאור פוטנציאל לירידות במחצית הראשונה והתאוששות בשניה. כרגע מניחים באקסלנס נשואה שהכלכלה הריאלית תתחיל להתאושש ברבעון ראשון-שני של 2010. בד"כ ההתאוששות בשוק ההון מקדימה את הכלכלה הריאלית. להערכתו של כהן, "עוד טריליון דולר יצאו מקרנות הגידור. זו תעשייה שלא נכיר בעוד שנה".

מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס נשואה אומר כי שוק ההון מגדיר את עצמו מחדש ומציין כי תופעת ההלאמה והרגולציה העתידית תייצר בשנים הקרובות סביבת השקעות חדשה בארץ ובעולם, אשר את השפעתה קשה להעריך בשלב זה. הקווים המנחים של אקסלנס לניהול השקעות מחייבים חשיבה בסדרי גודל רבעוניים, מאחר ושוק ההון הישראלי נגרר לחשיבה קצרת טווח. באקסלנס מתכוונים לעבור מניהול השקעות לניהול סיכונים כאשר משקל עודף או חסר באפיק כלשהו מול השוק חייב להיות מנוהל עם רמת משמעת גבווה תוך שימוש בפקודות Stop Loss. זאת כאשר באקסלנס מדגישים: "כל רכיב בתיק - עשוי להפתיע".

להתרחק מאירופה

בהתייחסו לאפיקי ההשקעה השונים מפרט כהן כי באפיק האג"ח הממשלתי הרווח הצטמצם, להערכתו יתכנו בטווח הבינוני הפסדי הון באפיק זה. להערכתוו במהלך הרבעון השני יחלו עקומי התשואה לעלות ו"המזומן יהיה אלטרנטיבה טובה כאשר תהליך הורדת הריבית יסתיים", נכתב במצגת.

באפיק האג"ח הקונצרניות - תנודתיות גבוהה ופוטנציאל רווח גדול בשנת 2009. כהן מציין כי שוק ההון לא יהיה מקור לגיוס חוב בסכומים משמעותיים לפני המחצית השניה של שנת 2009. בהתייחסו לחברות הדירוג אומר כהן "חברות הדירוג איבדו את אמינותם המקצועית וטוב שינצלו את פרק הזמן הקרוב להשבת אמון זה במעשים", ומוסיף: "ההסתמכות שלנו היום היא על דירוג פנימי".

בהתייחסו לשוק המניות, אמר: "הירידות לא הסתיימו, למרות שהתשואה המנייתית הכוללת ב-2009 - תהיה חיובית". זאת, כאשר ארה"ב שהיתה הראשונה להכנס למשבר תיהיה הראשונה שתצא ממנו. כהן מפרט את המפתח לשינוי כיוון בשוק המניות: ירידת פרמיית הסיכון באג"ח הקונצרני המדורג, ורגיעה במימושים מקרנות הגידור, האטה בקצב הורדת תחזיות הרווח של החברות, התייצבות שוק הנדל"ן והקטנת קצב המחיקות של הבנקים.

הסקטורים המומלצים, לדעתו של כהן, הם מגזרים לא מחזוריים - רפואה, מוצרי צריכה בסיסיים, תשתיות, חברות האנרגיה הגדולות, והתעשיות הביטחוניות. לעומתם, ההמלצה היא להקטין את ההשקעה במגזרי התוכנה, החומרה ,הפיננסים ואפילו מוצרי צריכה לא בסיסיים, תעשייים ותחומים עתירי מימון בנקאי. כן ממליץ כהן להתרחק מהשקעה ביבשת האירופאית.

התחזית של מעוז

הנחות העבודה של שלמה מעוז, הכלכלן הראשי: הדפסה ללא תקדים של דולרים אמריקניים, מיתון באירופה עד 2011 (ועד הרבעון הראשון ב-2010 בארה"ב), כשמחיר הנפט צפוי להתחזק ל-50 דולר לחבית נפט באמצע 2009. הצמיחה העולמית תקטן לשיעור בטווח 1.5%-2.2%, לעומת 3.9% השנה. זאת, כשלראשונה מאז מלה"ע השנייה ארה"ב, בריטניה ויפן יוגדרו במיתון בעת ובעונה אחת - לצד האטה במדינות ה-BRIC (קנדה, ברזיל, רוסיה, הודו).

בזירה המקומית, מעריך מעוז את ירידת ריבית בנק ישראל ל-1% ואף למטה ממנו. שיעור האבטלה צפוי לעלות ל-8.3% בשנת 2009 והאינפלציה הממוצעת תרד ב-2009 ל-1.5% לעומת הערכה כי השנה הנוכחית תסתיים באינפלציה שנתית של 4.6%. הכנסות הממשלה ממסיםפ יקטנו בכ-12 מיליארד שקל, כשתחול עלייה בהוצאות הממשלה במחצית השנה השנייה במסגרת החבילות לעידוד הפעילות במשק.

מעוז צופה התערבות ממשלתית אחרי הבחירות, בעיקר באמצעות "רכישת חוב קונצרני בהיקפים משמעותיים, והזרמת הון לבנקים במידת הצורך". ההערכה היא תחול עלייה בשיעור החיסכון, אך ההפרשה מתוכו לאפיקי החיסכון ארוך-הטווח תקטן. "זרים -יוק", הוא מתייחס להשקעות זרים במשק.