ציידי הקסאמים

הכדורגליזציה של המתקפה בדרום: כל עוד יחס ההרוגים הוא לטובתנו - משמע: ניצחנו

עוול מסוים נעשה לרוני דניאל, הכתב הצבאי של חדשות ערוץ 2 כשהוצג ב"ארץ נהדרת" כאיש צמא דם שרק דוחק בצה"ל לכסח. ובכל זאת, הצליח המערכון לגעת בנקודה חשובה - הנטייה הציבורית ל"כדורגליזציה" של המתקפה בדרום. כל עוד יחס ההרוגים הוא לטובתנו, משמע שניצחנו.

ערוצים כמו CNN, ובעיקר סקאי, מספרים סיפור שונה. אולי לא פשע מלחמה (בוודאי לא ברשת האמריקנית), אבל כתישה חסרת רחמים של אוכלוסייה אזרחית, דווקא כן. זה לא אומר שחייבים לקבל את הביקורת העולמית כלשונה, ומותר בהחלט לראות בה צביעות מסוימת, אבל חשוב להיות מודעים לה - מודעות שמחלחלת בקושי, בעיקר בחדשות ערוץ 10.

אם כבר בחדשות ערוץ 10 עסקינן, הרי שהגיע הזמן להחזיר את החיילים הביתה. הכוונה היא לא לקמפיין נגד המשך הפעולה בדרום, אלא לנטייה הדי טיפשית להראות שהם בשטח. הצופים לא זקוקים למיקי חיימוביץ' (ויום לפני כן ליעקב אילון) כשהם רועדים מקור בנתיבי הדרום, בתוספת סוללת כתבים חצי-אלמונים שפרוסה בכל יישוב אפשרי. ממילא לא רואים בחדשות את רגעי הנפילה, אז מה יועיל לי לראות עוד כתב מספר ש"עכשיו שקט, אבל לפני כשעה הייתה כאן אזעקת צבע אדום". וואו. ממילא כשנפלו טילים בסביבות באר-שבע, שודר בחדשות ערוץ 2 כבר סרטון שמתעד את הירי, בעוד בערוץ 10 מעצימים חיימוביץ' ובן-דוד את שפת הגוף שלהם, בניסיון לשוות לרגע אפקט דרמטי.

והיה גם רגע אחד שבשבילו היה שווה לבלות עוד ערב מעופרת יצוקה ליד הטלוויזיה: זה שבו טל פרידמן, בתפקיד אהוד ברק, מכנס מסיבת עיתונאים שמתעדת את שלבי המלחמה.

הנה, דווקא התוכנית ה"מיין-סטרימית" הזו, מצליחה להוביל קו מחשבה ביקורתי, הרבה יותר מזה של הכתבים הצבאיים למשל. טוב, נו. קיציס, פרידמן ובנאי לא מחזיקים הרי תעודות מטעם של כתבים צבאיים. *