רשת הביטחון: מעבר לפריפריה

המעבר לפריפריה בתקופת מיתון יכול להוביל לחסכון משמעותי בעלויות, בגיוס הון אנושי איכותי וסביבת עבודה משופרת

בעוד שכולם מתמודדים עם המשבר הכלכלי בהתייעלות, צמצומים וחסכון - ענף הנדל"ן נותר בשלו ומשאיר את מחירי השכירות בשמיים, במיוחד בערים הגדולות. לחברות, למשרדים ולתעשיות יש הזדמנות נדירה לנצל את המשבר הזה כהזדמנות, ולעבור לפריפריה. היתרון יבוא לידי ביטוי לא רק בחסכון משמעותי בעלויות, אלא גם בסביבת עבודה אטרקטיבית יותר, נגישות והון-אנושי איכותי.

המשבר הכלכלי הנוכחי מכה את כולם, אך למרות ההאטה והמיתון בתחומים רבים בשוק, ענף הנדל"ן מקשיח עמדות ולא נרשמות ירידות מחירים משמעותיות במחירי השכירות. ישנה אמונה בענף שהמשבר יחלוף במהרה וכי הביקושים לנדל"ן יימשכו, בעיקר בערים הגדולות.

ירושלים, למשל, נחשבת לעיר היקרה ביותר לשכירת מבנים גם כעת, בשיאו של המשבר ובתקופה בה עסקים וחברות מתמודדים עם צמצומים, התייעלויות, פיטורים ותכנונים כלכליים בעייתיים לקראת שנת 2009. תל אביב לא מפגרת בהרבה אחריה וגם בה ממשיכה תנופת הבנייה, הביקושים הערים ושמירה על מחירי שכירות גבוהים.

המעבר לפריפריה, במיוחד בתקופה שכזו, יכול להוביל ליתרונות בחסכון משמעותי בעלויות, בגיוס הון אנושי איכותי, סביבת עבודה, נגישות והתקשרות עם עסקים נוספים מאותו ענף. ההיאחזות של עסקים רבים במרכזן של ערים גדולות לא רק שאינה משתלמת כלכלית, היא גם אינה משתלמת מבחינת הפעילות העסקית השוטפת.

יציאה למרכזי תעשייה ומשרדים בפריפריה מובילה לחסכון של עד 75% מעלויות השכירות והארנונה לעומת הערים הגדולות. המגמה תופסת תאוצה: חברות גדולות אינן זקוקות אסטרטגית לישיבתן במרכזי הערים הגדולות, ועם צמצום השטחים והעלייה בערך הקרקע - רבות מהן הופכות לחברות נדל"ן והן מוכרות/משכירות את שטחיהן במחירים הגבוהים של מרכז העיר, ועוברות אל הפריפריה הזולה. היציאה מהמרכז הופכת את החברות הללו ליעילות, גדולות ומרוויחות יותר. אגד, אמפא, ורדינון, תנובה וטרה משמשות דוגמא חיה למגמה הולכת ומתרחבת. העליות הקבועות במחירים ומצוקת השטחים המונעת התרחבות עתידית מחייבות מתן עדיפות משמעותית ליציאה לפריפריה.

ניתן אף להבחין בשינויים הרבים שנעשים בתחום הנגישות, למרות שעוד רבות יש לעשות בכל הקשור לפיתוח תשתיות התחבורה בישראל. אך למרות זאת, הקמתן של תחנות רכבת חדשות, פיתוח מחלפים ודרכים עוקפות מהירות - מהווים יתרון רב לעומת הפקקים של מרכזי הערים והגישה המסורבלת אליהן. נגישות תחבורה שכזו מניידת את העובדים ללא צורך בהעתקת מקום מגוריהם, ומאפשרת מערך לוגיסטיקה יעיל, מהיר וחסכוני יותר ככל שמתרחקים מצירי התחבורה הראשיים בסמוך לערים הגדולות.

בפריפריה ניתן למצוא את הנוחות, האטרקציות, הסביבה הירוקה והנקייה יותר, והדבר מוביל לעובדים מרוצים, שלווים ובעלי תפוקה טובה יותר. הקִרבה לאטרקציות ספורט, טבע ופנאי, תעשיות שקטות ולא מזהמות - כל אלה תורמים לאווירה של העובדים, להתייעלות של העסקים וליוקרה שלהם.

במקביל לכך, קמו בשנים האחרונות מרכזי אוכלוסיה איכותיות אשר מתגוררות בפריפריה מבחירה. אלה כוללות אנגלו-סקסיים, עולים מצרפת ודרום אמריקה, והן יכולות לתת מענה להון אנושי זמין ובעל מוטיבציה ואיכויות גבוהות. חברה זקוקה למקום בו היא תוכל ליהנות משירותי ספקים תומכים, קירבה למרכזי תחבורה וסביבת עבודה שתאפשר נוחות לעובדיה והתרחבות במידת הצורך, ואלה אפשריים רק במרכזי תעשייה והיי-טק מחוץ לערים הגדולות.

המעבר לפריפריה לא רק מעניק הטבות מהמדינה, אלא מאפשר יצירת קשרים, גיוסים ושיתופי-פעולה עִסקיים על פני אזורים רחבים יותר, הצמאים לשירותים, לתעסוקה ולתנופה. חברה שמגיעה מהעיר הגדולה יכולה לתרום מכישוריה, יכולותיה וניסיונה, באזור שמי שיראה בו את הפוטנציאל מראש ירוויח ראשון, ואולי אף ירוויח בהרבה מהמאחרים להפנים מגמות אלה.

* הכותב הוא מנכ"ל פארק צרעה, ושימש בעבר כמנהל היחידה לאזורי פיתוח במשרד התמ"ס.