רוחו של ג'ון לנון: פרסומת ששודרה בארה"ב - 'לפטופ לכל ילד' - היא הפרסומת המדוברת השבוע

ניתוח שביצעה Twisted Fly מלמד שהפרסומת הצליחה לייצר שיח רב גם ברשת הישראלית ; המלחמה בדרום הפחיתה את השיח על פרסומות ברשת השבוע

הפרסומת 'לפטופ לכל ילד - מסר מג'ון לנון', היא הפרסומת המדוברת ביותר השבוע, עם 40% מהיקף השיחה על פרסומות ברשת. מדובר בפרסומת שנוצרה ושודרה בארה"ב, ומהווה חלק מקמפיין, של העמותה ללא כוונות רווח One Laptop Per Child (OLPC), שנועד לממן מחשבים ניידים לילדים במדינות מתפתחות. בפרסומת מופיעות תמונות של ג'ון לנון (ז"ל) ונשמע קול הנראה כבוקע מפיו של המנוח, וקורא לקהל לתמוך במיזם.

הקמפיין, שעלה בחג המולד האחרון, שודר ברשתות הטלוויזיה בארה"ב, וגרסת וידיאו שלו הועלתה גם ל-YouTube. העובדה שפרסומת זו הצליחה לייצר שיח ברשת הישראלית מפתיעה, ויש בה כדי להעיד על השלכות הגלובליזציה, שמובילה להיטשטשות הגבולות הגיאוגרפיים גם בכל האמור לשיח ברשת. באופן ספציפי, הפרסומת הנדונה, מצביעה על רמת החשיפה הגבוהה שישנה ל-YouTube בארץ. לפחות על פי השיחה ברשת, זהו מקור החשיפה של הגולשים לפרסומת.

על מה דיברו בהקשר של הפרסומת?

הרעיון שעומד מאחורי המיזם, של חלוקת לפטופים לילדים במדינות מתפתחות, היווה 30% מהיקף השיחה, וחולל דיון מוסרי בשאלה מה יותר חשוב לתרום - "דגים" (מוצרי קיום בסיסיים, ובעיקר אוכל) או "חכה" (כלים וידע ליצירת עצמאות כלכלית). הדעות בנושא זה נחלקו שווה בשווה בין הגולשים.

השימוש בדמותו ובקולו של ג'ון לנון (ז"ל), לטובת פרסומת, היווה גם הוא 30% מהיקף השיחה על הפרסומת. מרבית הגולשים ביקרו את השימוש האמור, וטענו כי יש בו משום פגיעה בכבוד המת (70% מהדנים בנושא).

בנוסף עסקו הגולשים במספר נושאים נוספים: בשאלה הטכנית כיצד הצליחו לייצר פרסומת בקולו של ג'ון לנון (19% מהשיחה), מעורבותה של יוקו אונו בקמפיין (15%) והתייחסות כללית לפרסומת עצמה ואיתורה ברשת (5%).

המלחמה בדרום: מדברים, אבל פחות

חשוב לציין, כי המצב הביטחוני השפיע באופן דרמטי על השיח על פרסומות ברשת השבוע. ניתוח השיחות מראה, כי בעוד שבימים האחרונים של השבוע שעבר (24-27.12) היה נפח השיחה על פרסומות דומה לשבועות קודמים, הרי שמתחילת השבוע הזה, עם פרוץ מבצע "עופרת יצוקה", חלה ירידה דרמטית בהיקף השיחה - דבר שהביא לירידה כוללת של 30% במספר השיחות השבוע, לעומת שבועות קודמים. גם אם השיח ברשת לא הכריע מה חשוב יותר - דגים או חכה - הריהו מלמד אותנו כי כשהטילים שורקים הפרסומות חשובות פחות.

Twisted Fly, בבעלות יעל ברזם, אלון מוליאן וקרן פרידמן, היא חברה לניתוח אסטרטגי של תוכן גולשים ברשת. בישראל של 2008 כ-800,000 גולשים כותבים, המעלים פוסטים לרשת. Twisted Fly מאתרת את שיחות הגולשים בנושאים שונים, ומנתחת אותן איכותנית, כמותית ואסטרטגית.