ISM: הפעילות היצרנית בארה"ב נפלה בדצמבר זה החודש החמישי ברצף לרמה הנמוכה ביותר מאז 1980

מדד מנהלי הרכש נפל לרמה של 32.4% בדצמבר לעומת צפי לירידה מתונה יותר ל-35.4% ; ההזמנות רשמו ירידה רצופה זה החודש ה-13 ברציפות והן מצויות ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז 1948 ; פרשנות/ רונן מנחם

מדד ה-ISM התפרסם הערב (ו') בארה"ב, לפיו הפעילות היצרנית בארה"ב המשיכה להיחלש בארה"ב זה החודש החמישי ברציפות לרמה הנמוכה ביותר שנרשמה במדד מאז יוני 1980.

הנתון החשוב הראשון שהתפרסם בשנת 2009 נפל לרמה של 32.4% בדצמבר, האנליסטים בשוק צפו כי המדד ירד באופן מתון בהרבה ביחס לחודש הקודם ויסתכם ב-35.4%. נזכיר כי נתון הנמוך מ-50% מצביע על התכווצות בפעילות הכלכלית.

כל הפרמטרים המרכזיים הנמדדים במדד זה ובהם: הזמנות, ייצור, מועסקים ומלאים התכווצו בדצמבר, כך על פי ארגון מנהלי הרכש בארה"ב. אף אחד מהסקטורים היצרניים הנבחנים במדד לא רשם צמיחה בדצמבר, כאשר ההזמנות רשמו ירידה רצופה זה החודש ה-13 ברציפות והן מצויות ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז ינואר 1948.

פרשנות: רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה, מזרחי-טפחות

בדצמבר נמשכה ההצטמצמות המהירה בפעילות החרושתית בארה"ב. זאת בכל התעשיות. מדד מנהלי הרכש הצטמצם ב-10.8%, בממוצע, מ- 2007 ל- 2008. עיון בנתוני המדד מצביע על כך שבמבט לחודשים הבאים - הובטחו ירידות נוספות בשני מדדים חשובים מאוד מבחינת השווקים הפיננסיים: מדד הייצור התעשייתי ודוח התעסוקה (שיתפרסם ביום ו' הבא ונראה כי יביא בעקבותיו סוף שבוע סוער). גם במדד המחירים ליצרן תימשך הירידה.

כתוצאה לא יתקשה הבנק הפדראלי להמשיך עם מדיניות ריבית ה-0% תקופה ארוכה, אך מאידך מדובר בראיה נוספת להצטמצמות החריפה בפעילות הכלכלית בארה"ב בחודשים הקרובים. עיון בדיווחי התעשיות השונות, שאף אחת מהן לא דיווחה על עלייה, מראה בכל זאת הבדלים במידת הפגיעה. כך, אם בתעשיית הכימיקלים דווח על החודש האיטי ביותר זה שנים ובתעשיית מוצרי המתכת דווח על המשך ירידה במכירות ובמחיר, הרי בתעשיית המחשבים ומוצרי האלקטרוניקה נמסר כי העסקים יציבים והמכירות טובות וגם בתעשיית המכונות וציוד התחבורה טוענים שלא הופתעו לרעה מהמכירות.

נקודה חשובה ומטרידה העולה מהמדד נוגעת דווקא למצב מחוץ לגבולות ארה"ב. בתעשיית המכונות לדוגמא נמסר כי הפעילות בצפון ודרום אמריקה איטיות, אך לא במידה משמעותית ביחס לציפיות, בעוד באירופה חלה האטה דרמטית ואסיה - במיוחד סין - נסגרה כמעט לחלוטין. קריאתו הנוכחית של המדד, 32.4%, נמוכה משמעותית מ-41.1%, קריאה שבדרך כלל מבחינה בין התרחבות להצטמצמות בכל המשק. נגזרת ממנה ירידה בת 2.9% בתוצר.

עם זאת, בהתיחס לשנת 2008 כולה, המדד הממוצע עומד על 45.6 נקודות ומצביע עדיין על עלייה בת 1.4% בתמ"ג. התגובה המינורית בוול סטריט לנתון החלש, שהיה נמוך מהציפיות, אינה חדשה. זה זמן שהשווקים צופים קדימה ונותנים משקל רב יותר לצעדי מדיניות שתומכים בתעשיות מפתח/חברות גדולות, ולא משקללים את נתוני המאקרו, שכן הורגלו להפתעות לרעה. במובן זה, אנו צופים שהפתעות חיוביות בתחום המאקרו יוליכו לעליות גבוהות יותר בשווקים מאשר ירידות במקרה של הפתעות לרעה.