ORS: הביקוש לעובדים בישראל ירד בדצמבר ב-24%; ירידה של 29% בביקוש לעובדי פיננסים

סמנכ"לית ב-ORS: "שוק העבודה מאופיין בביקוש גובר לתעסוקה, שלא מצליח להדביק את העלייה בביקוש לעובדים מצד המעסיקים"

המיתון במשק מראה סימנים ברורים בשוק התעסוקה: הביקוש לעובדים מצד המעסיקים ירד בדצמבר ב-24% לעומת חודש נובמבר - כך עולה מנתוני מדד ביקוש התעסוקה של ORS לחודש שחתם את שנת 2008

עם זאת, בהשוואה לחודש דצמבר 2007, נרשמה עלייה של 15.6% בביקוש לעובדים.

במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח נרשמה בדצמבר 2008 ירידה של 29% בביקוש לעובדים, לעומת חודש נובמבר, כתוצאה מהחרפת המשבר בשווקים הפיננסים. הביקוש לעובדים בתחומים אלה היווה כ-14% מסך הביקוש לעובדים בדצמבר ורשם עלייה של 32.6% בהשוואה לדצמבר אשתקד.

בתפקידי אדמיניסטרציה נרשמה בדצמבר ירידה של 19.5% לעומת נובמבר, וגם בהשוואה לדצמבר המקביל אשתקד נרשמה ירידה של 29% בביקוש. הביקוש לעובדים בתחום האדמיניסטרציה היווה כ-8.3% מסך הביקוש לעובדים בדצמבר.

בתחום שירות הלקוחות נרשמה בדצמבר ירידה של 35% בביקוש לעובדים בהשוואה לחודש נובמבר, אולם לעומת דצמבר 2007 נרשמה עלייה של 24.5%. הביקוש לעובדים בתחום שירות לקוחות היווה כ-26.5% מסך הביקוש לעובדים בדצמבר.

בתחום המכירות נרשמה בדצמבר ירידה של 27% בביקוש לעובדים לעומת נובמבר, אולם בהשוואה לדצמבר אשתקד נרשמה עלייה של 93%. הביקוש לעובדים בתחום המכירות היווה כ-12.8% מסך הביקוש לעובדים בדצמבר.

בתפקידי ניהול נרשמה בחודש דצמבר ירידהשל 11% בביקוש לעובדים בהשוואה לנובמבר, וכן נרשמה ירידה של 31.5% לעומת חודש דצמבר אשתקד.

אורנה לנדאו, סמנכ"ל פיתוח עסקי וארגוני ב-ORS, אמרה: "המעסיקים 'לחצו על הבלמים' בחודש דצמבר, כיוון שהחששות מפני המיתון גברו והחברות השונות במשק החלו להתמקד בהיערכות ובשליטה בהוצאותיהן העתידיות. שוק התעסוקה סיים את שנת 2008 באקורד צורם, והחולשה שליוותה אותו בחודשיים האחרונים צפויה להימשך גם במחצית הראשונה של 2009. הביקושים הבולטים לעובדים בחודש דצמבר היו בתחומי המכירות ושירות הלקוחות, מה שמלמד כי החברות מתכוננות להיאבק על נתח השוק שלהן בשנה הקרובה ולהילחם על כל לקוח, כנהוג בתקופות מיתון".

לנדאו הוסיפה: "בתפקידי הניהול אנו מבחינים במספר מגמות מעניינות בקרב החברות, כמו איחוד מחלקות וצמצום תקני ניהול, או לחלופין פיטורי מנהלים יקרים והעסקת מנהלים בשכר זול יותר ובתנאים נמוכים יותר, על מנת לחסוך בהוצאות".

ירידה גם בביקוש מצד עובדים

במקביל נרשמה בדצמבר גם ירידה בביקוש לתעסוקה, אם כי באופן מתון יותר לעומת הירידה בביקושים לעובדים. הביקוש לתעסוקה ירד ב-7% בחודש דצמבר לעומת נובמבר, ובהשוואה לחודש דצמבר 2007 נרשמה ירידה של 6.7%.

בפילוח לפי מגזרים נרשמה עלייה של כ-6.3% בביקוש לתעסוקה בתחום הניהול, עלייה של כ-22% בתחום המכירות, ירידה של כ-8.1% בביקוש לתעסוקה בתחום שירות לקוחות, ירידה של כ-15% במגזר הפיננסים, הבנקאות והביטוח, וכן ירידה של 11% בביקוש לתעסוקה בתחום האדמיניסטרציה.

לנדאו ציינה: "כאשר משווים את נתוני הביקוש לעובדים לנתוני הביקוש לתעסוקה, נראה כי הביקוש לתעסוקה גובר על היצע המשרות. ממצאים אלה מהווים עדות נוספת להשלכות המשבר הכלכלי על שוק העבודה בישראל, המאופיין בביקוש גובר לתעסוקה, שלא מצליח להדביק את העלייה בביקוש לעובדים מצד המעסיקים".