בעלי עסקים באשקלון דורשים פיצוי על אובדן הכנסות בעקבות הלחימה בעזה

[חמ"ל גלובס למבצע "עופרת יצוקה"]בעלי העסקים ביקשו לדחות את תשלומי המע"מ, מס ההכנסה והביטוח הלאומי מה-15 ל-30 בינואר: "משמעות הדחייה היא חמצן לעסקים"

בעלי עסקים באשקלון דורשים מהאוצר פיצוי על אובדן הכנסות של העסקים בעיר בגין ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר העיר שהחל בשבוע שעבר. בעלי העסקים הקימו באחרונה את "הפורום הכלכלי למען אשקלון", שנועד לטפל בנזקים הכלכליים שנגרמו בגין מבצע "עופרת יצוקה".

בפגישה שקיימו היום (ב') חברי הפורום עם שר האוצר, רוני בר-און, סיפר יו"ר הפורום, רו"ח שמעון בניטה, כי מאז שהחל המבצע מרבית העסקים בעיר נותרו סגורים ובעליהם סופגים פגיעה כלכלית קשה. בניטה התריע בפני שר האוצר כי אם הפיצוי לא יינתן עכשיו, יסבלו מרבית העסקים בעיר מחדלות פירעון.

לכלול גם את אשדוד וב"ש

בנוסף, ביקשו חברי הפורום משר האוצר לכלול את אשקלון, אשדוד ובאר שבע ביישובי קו העימות על מנת שהתקנות לפיצוי עקיף לבעלי עסקים יחולו עליהן, בדומה לתקנות החלות על יישובי עוטף עזה.

בסוף השבוע נפגשו חברי הפורום גם עם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, ועם מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, באשקלון, וביקשו מהם לדחות את תשלומי המע"מ, מס ההכנסה והביטוח הלאומי מה-15 בינואר ל-30 בינואר. "דחיית תשלומים לרשויות משמעותה חמצן. זו הקלה משמעותית לבעלי העסקים באשקלון בהיקף של מאות עד אלפי שקלים לכל עסק", אומר בניטה. "עובדה זו תאפשר קבלת אוויר לבעיית תזרים הכספים של העסקים באשקלון".

במקביל, שיגרו בניטה, מיקי יפרח ואיתן קסנטיני, הנמנים על הפורום, מכתב לבר-און ולנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על מנת שינחו את הבנקים באשקלון להתחשב במצב הכלכלי של בעלי העסקים ולהימנע מכניסה של לקוחות הבנק לחשבונות מוגבלים.

"ביקשנו שיתנו הנחיה לבנקים המסחריים להתחשב במצוקה התזרימית שאליה נקלעו בעלי עסקים באשקלון בימים האחרונים", מסביר בניטה. "יש פרעונות של צ'קים שנמסרו בעבר ומצד שני יש כמה ימים שאין כניסות של כספים".

לדבריו, בבנק ישראל היו קשובים לבעיות אך הביעו חשש שבעלי עסקים ישתמשו בהטבה גם שלא לצורך.

במכתב אף ביקשו מבנק ישראל לאפשר חריגה ממסגרת האשראי לבעלי עסקים. נראה כי המאמצים נשאו פרי. הבוקר הודיע המפקח על הבנקים (ראה מסגרת) כי לעסקים תאושר חריגה של 10% מהמסגרת המאושרת.