חבילת התמריצים הפיסקאליים השנייה של ממשלת גרמניה עשויה להגיע ל-50 מיליארד אירו

[למדור שוקי עולם] חבילת התמריצים המוצעת תתווסף לצעדים שנקטה ממשלת גרמניה בנובמבר 2008, ושהסתכמו בקצת יותר מ-12 מיליארד אירו בפריסה על פני שנתיים ; למסחר באירופה

חבילת התמריצים הפיסקאליים השנייה של ממשלת גרמניה עשויה להגיע ל-50 מיליארד אירו (68 מיליארד דולר) - כמעט פי שניים מהסכום שנחזה לפני שבוע בלבד, אמרו אתמול (ב') פקידים, בעוד מנהיגי הקואליציה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, התכנסו בברלין לגבש הסכם על חבילת התמריצים.

למרות שחלק משותפותיה של גרמניה באיחוד האירופי מתחו עליה ביקורת בטענה שהיא מתמהמהת לנקוט צעדים נגד ההאטה הכלכלית, עשויה חבילת התמריצים המוצעת להרחיב את סך הצעדים שנקטה ממשלת גרמניה להמרצת צמיחתה של כלכלת גרמניה ל-1.5% מהתמ"ג הגרמני, ולעלות על היקף הצעדים שנקטו חלק מהמדינות השכנות.

המהלך ממחיש את חששות ברלין מחומרת ההאטה הכלכלית, וכן את נחישותה לדבוק בכללים הפיסקאליים של גוש האירו. כלכלת גרמניה, הכלכלה השניה בגודלה באירופה, תתכווץ השנה ב-2%, על פי הערכת ברלין.

"אם יהיה לנו מיתון של 2% בשנה, נוכל להשקיע 25 מיליארד אירו בשנה, במשך שנתיים מבלי לחרוג מתקנות האיחוד המוניטרי", אמר פקיד בכיר במשרד האוצר הגרמני לפייננשל טיימס. הפקיד הוסיף שברלין עדיין מעוניינת מאוד להיות מופת לזהירות פיסקאלית באירופה. "אם יעמיק המיתון, יהיה קשה".

דירק שומאכר, כלכלן בגולדמן זאקס, אמר שחבילת תמריצים בסך 50 מיליארד אירו "תהיה גדולה מהערכותינו, אך ייתכן שאפילו חבילה כזאת לא תספיק לכלכלה בקנה המידה של כלכלת גרמניה, ומצבה הפיננסי הטוב יחסית".

חבילת התמריצים המוצעת תתווסף לצעדים שנקטה ממשלת גרמניה בנובמבר 2008, ושהסתכמו בקצת יותר מ-12 מיליארד אירו בפריסה על פני שנתיים. בנפרד, הסכימה הממשלה על צעדים בהיקף של 20 מיליארד אירו להמרצת הצמיחה עוד לפני פרוץ המשבר הכלכלי בספטמבר.

בוויתור של הרגע האחרון למבקריה של מרקל במחנה הפוליטי שאותו היא מנהיגה, נסוגה מרקל להתנגדותה לקיצוצי מס מוגבלים, וזאת במהלך פגישה עם בני ברית פוליטיים אתמול (א'). הוויתור שם קץ לסכסוך ממושך עם האיחוד הנוצרי סוציאליסטי (CSU), המפלגה האחות של CDU בבוואריה.

תוכניתן החדשה של CDU ו-CSU כוללת את העלאת רמת ההכנסה השנתית האישית הפטורה ממס ב-4% ל-8,000 אירו, וכן קיצוץ מס במדרגת מס ההכנסה הנמוכה ביותר. התוכנית כוללת גם הפחתה בסך 0.9% בתשלום ביטוח הבריאות חובה.