מי יצחק אחרון? דנונה וחברה סינית מסוכסכות על סימן מסחרי של ילד צוחק בשווי 2.4 מיליארד דולר

[למדור שוקי עולם] הסכסוך על "הילד הצוחק" כולל למעלה מ-30 הליכים משפטיים בשבע מדינות, ומי שצפוי להכריע בו הוא בורר של לשכת המסחר השבדית ; הדיונים בנושא החלו השבוע, ואמורים להיערך בדלתיים סגורות ולהימשך מספר שבועות

"ילד צוחק" עומד בבסיסו של סכסוך בין דנונה , יצרנית היוגורטים והגבינות הגדולה ביותר בעולם, לבין שותפתה הסינית Hangzhou Wahaha. לא מדובר בסתם ילד, אלא בסימן מסחרי ששווייו מוערך ב-2.4 מיליארד דולר. דנונה והחברה הסינית מסוכסכות מזה שנתיים בנוגע לבעלות על הסימן המסחרי, Wahaha ("ילד צוחק" בסינית), שמופיע על בקבוקי מים, מיץ ותה. שוויו של התינוק הצוחק קפץ פי 160 מאז שהחלה השותפות בין שתי החברות לפני 12 שנה.

הסכסוך על "הילד הצוחק" כולל למעלה מ-30 הליכים משפטיים בשבע מדינות, ומי שצפוי להכריע בו הוא בורר של לשכת המסחר השבדית. הדיונים בנושא החלו השבוע, ואמורים להיערך בדלתיים סגורות ולהימשך מספר שבועות.

דנונה נסחרת בבורסת היורונקסט לפי שווי שוק של 23 מיליארד אירו, והחברה הסינית שייכת לאחד מעשירי סין, Zong Qinghou, שלפי המגזין האמריקני "פורבס" הונו שווה 1.3 מיליארד דולר.

שוק המשקאות הסיני הוא השוק השלישי בגודלו עבור דנונה אחרי צרפת וספרד, והמכירות השנתיות של דנונה והחברה הסינית עומדות על 2.6 מיליארד דולר. דנונה מאשימה את השותפה הסינית בכך שחתמה על הסכמים עם חברות מתחרות על מכירת מוצרים עם "הילד הצוחק", בניגוד להסכמיה עימה.

כזכור, לא רק בסין יש לדנונה שיתופי פעולה. לדנונה יש אחזקת מיעוט (20%) בשטראוס בריאות, חברה בת של שטראוס גרופ שנסחרת בבורסה המקומית. מותגי דנונה שמוכרת שטראוס מגלגלים מחזור שנתי של 450 מיליון שקל. הקשר בין דנונה לשטראוס החל כבר לפני ארבעה עשורים, כאשר בשנת 1969 דנונה רכשה חלק מהבעלות על מחלבות שטראוס, שהחלו בייצור יוגורטים. בשנת 1982 דנונה מכרה את חלקה בחברה וחזרה להחזיק במניותיה כ-13 שנה מאוחר יותר, כשרכשה 20% משטראוס בריאות תמורת 66.3 מיליון דולר.