בדיקת "גלובס": מגה בול מקיימת את ההבטחה למחירים נמוכים

רמי לוי עדיין מציע את הסל הזול ביותר, אך בפער זניח - כך עולה מהשוואה שביצע אתר "פרייסל" עבור "גלובס" בין רשתות המזון הזולות ; בדו-קרב בין שופרסל לרבוע כחול - מגה בול אטרקטיבית יותר מהמתחרה שופרסל דיל

לפני פחות משבועיים הכריזה רשת רבוע כחול שהיא מצטרפת לזירת הרשתות הזולות, ה"הארד דיסקאונט", עם תת-הרשת "מגה-בול". המטרה: מתן מענה לרשתות כמו רמי לוי, חצי חינם, וכמובן המתחרה המרכזית - שופרסל דיל.

האומנם זולים יותר? מסתבר שכן. כך על כל פנים עולה מבדיקה בשטח, שביצעו סוקרי אתר פרייסל, www.pricesal.co.il, המתמחה בהשוואת רשתות שיווק. מהבדיקה עולה כי מחירי סל המוצרים שנבדק ברשת כמעט זהים לאלה של רשת רמי לוי, ששומרת על מעמדה כזולה ביותר. למעשה, הפער בין עלות הסלים עמד על כ-5 שקלים - אחוז אחד בלבד (478 שקל ברמי לוי לעומת 482 במגה בול). הסל, שכלל 30 מוצרים מקטגוריות שונות, הושווה על-ידי סוקרי פרייסל ביום ב', 5.1, במגה בול, חצי חינם, שופרסל דיל ויינות ביתן בחולון, בסניף רמי לוי בשילת (מודיעין) וב"חביב" בפתח-תקווה.

במקום השלישי ממוקמת חצי חינם, עם סל בסך כ-501 שקל, במקום הרביעי שופרסל דיל עם סל שעלותו 514, יינות ביתן במקום החמישי עם סל בעלות של 520, ואחרונה, בפער קטן של פחות מאחוז, הסל של חביב שעלותו 524 שקל.

הפער בין הסל הזול (רמי לוי) לסל היקר (חביב) עומד על 46 שקל, כ-10%.

מבין ארבע הרשתות שנבדקו בחולון, מגה בול נמצאה כזולה. כרגע, הסניף הקרוב ביותר של רמי לוי ליתר הסניפים שנבדקו ממוקם באזור מודיעין (בעוד חודשיים צפוי להיפתח סניף בר"ג) - ועל כן בו בוצעה הבדיקה.

פערים גדולים במחירי הבשר

ההשוואה בין מחירי המוצרים בסל מגלה שלא פעם ההבדלים בין הרשתות גדולים מאוד, כך שמוטב שצרכנים הנוהגים לקנות כמויות גדולות של מוצרים אלה יחליטו היכן לרכוש אותם בהתאם. פערים גדולים נמצאו למשל במחיר בקבוק יין קברנה סוביניון של כרמל: 35 שקל ביינות ביתן, לעומת 25 שקל במגה בול ובחביב (פער של 40%).

* מוצרי בשר: שבעה מוצרים הכוללים בשר, עוף ודגים נכללו בסל. בשלושה מהם נמצאו המחירים הנמוכים אצל רמי לוי. הפערים לעתים משמעותיים: שניצל טרי נמכר אצל רמי לוי ב-20 שקל לק"ג וב-38 שקל בחביב (פער של 90%). במקרה אחר נמכר מארז פסטרמה בדבש אצל חביב ויינות ביתן ב-23 שקל, לעומת 27 שקל אצל רמי לוי, שופרסל דיל וחצי חינם, וב-26 שקל במגה בול.

* ירקות ופירות: 7 מוצרים נדגמו מאגף הפירות והירקות. בצל, לימון, עגבניות, פלפל וקישוא נמצאו זולים בסניף רמי לוי, ויקרים אצל חביב. תפוח-אדמה נמצא זול ברשת חצי חינם ויקר בשופרסל דיל - שם המלפפונים היו הזולים מבין שש הרשתות.

* מזון יבש: מבין 10 המוצרים בקטגוריות מוצרי המזון היבש נמצאו פערים גדולים בצנצנת דבש של יד מרדכי: 20 שקל בחצי חינם לעומת 27 שקל אצל רמי לוי (פער של כ-35%). אבקת מרק עוף נמכרת אצל רמי לוי ב-16.50 שקל לעומת כ-22 שקל אצל חביב (פער של 33%). נמצאו גם הבדלים במחירי קפה טסטר'ס צ'ויס: 32 שקל ביינות ביתן לעומת 28 שקל במרבית הרשתות האחרות (פער של 14%).

בכמה מקרים המחירים היו זהים או דומים: אורז פרסי, למשל, נמכר בכל הרשתות ב-10 שקלים, להוציא שופרסל דיל שמציעה את המחיר הנמוך: 8 שקלים. ברנפלקס נמכר ב-18-20 שקל, ספגטי פרפקטו ב-7-8 שקל, שקדי מרק ב-10-12 שקל, שוקולית ב-9-10 שקל ובקבוק קטשופ ב-9-11 שקל.

* מזון קפוא: המחיר הגבוה ביותר למארז שניצל צמחי של זוגלובק נמצא בשופרסל דיל: 35 שקל, לעומת 30 שקל בחצי חינם ובחביב (פער של 16%). מחיר לשניצל תרד של טבעול היה 32 שקל במגה בול חולון, לעומת 30-30.5 אצל המתחרים.

* מוצרי ניקוי וטואלטיקה: הפער במחירו של חומר לניקוי רצפות (ריצפז) היה יחסית נמוך: כ-19 שקל במרבית הרשתות לעומת 21 שקל ביינות ביתן. שמפו הוואי היה הזול ביותר בחצי חינם: 10 שקל לעומת 13 שקל בחביב.

שופרסל דיל יקרה ממגה בול ב-6.5%

המתחרה העיקרית של מגה בול היא שופרסל דיל - תת-הרשת המוגדרת מאז השקתה כפורמט הזול של שופרסל . שופרסל דיל הושקה ב-2005 ומונה 37 סניפים, מספר דומה לזו שתכלול מגה בול. הרשת, מצהירה על מחירים נמוכים כל השנה - ללא מבצעים והנחות המוצעים לקונים בתת-הרשתות האחרות - שלי וביג.

מסר דומה מעבירה מגה בול במסע הפרסום שלה, באמצעות הפרזנטור אברי גלעד, שמתייחס בציניות להנחות ולמבצעים שלא תמיד ברורים לצרכן. הרשת מבטיחה מחיר ברור, ללא התניות וללא אותיות קטנות. בהשקה הרשמית הבטיח מנכ"ל רבוע כחול זאב וורמברנד סל קניות זול לאורך כל השנה ובו 30 מוצרים, אשר יעודכנו מעת לעת. בנוסף, שלט בולט יקל על הקונים בבחירת המוצר הזול בקטגוריה ולרוכשים 15 מוצרים מתוך ה-30 המצויים בסל המוזל - ייהנו מהנחה נוספת.

במבחן התוצאה, נכון למועד הבדיקה, מגה בול היא הזולה מבין השתיים, כאשר לקוחותיה משלמים על הסל שנבדק כ-30 שקל פחות מלקוחות שופרסל דיל.

תגובות

* רמי לוי: "אני שמח שהרשת עומדת בהתחייבותה כלפי לקוחותיה ושומרת על המדיניות כרשת הזולה ביותר, בכל מקום שהיא נמצאת. הרשת לא תהסס לפגוע ברווחיה בכדי לעמוד בהתחייבותה זו".

* רבוע כחול: "תוצאות הסקר משקפות את מדיניות "מגה בול" להציע ללקוחות את הסל הזול ביותר לאורך זמן".

* חצי חינם: הרשת העדיפה שלא להגיב.

* שופרסל: הרשת העדיפה שלא להגיב.

* לא ניתן היה להשיג תגובה מיינות ביתן ומחביב.

המותג הפרטי ברמי לוי לרוב זול יותר

לצד השקת תת-הרשת מגה בול, השיקה רבוע כחול את המותג הפרטי "מגה". ברשת אמנם מדברים על כ-100 מוצרים שנמכרים תחת המותג, אך הסוקרים מצאו מוצרים ספורים.

מותג "שופרסל" שהושק לפני כשנה וחצי כולל מאות מוצרים.

לא פעם מוצרי המותג הפרטי ברשתות השונות מיוצרים על-ידי אותן חברות שמייצרות את המוצרים המוכרים. נקודה זו חשובה בעיקר משום שלעתים נרתעים הצרכנים מלקנות מוצר המזוהה עם הרשת במחיר נמוך מזה של מוצר מקביל, כשהם יוצאים מהנחה שהמחיר משקף איכות ירודה. לאור האמור לעיל, מומלץ להשוות הן את המחיר והן את היצרן.

באופן כללי, מוצרי המותג הפרטי אמורים להיות זולים יותר מהמוצרים המקבילים על המדף, ולרוב הם כאלה: כך למשל, קטשופ של המותג הפרטי נמכר ב-8-8.50 ש' לעומת 9-12 ש' לקטשופ אסם, מחירו של שמן קנולה מהמותג הפרטי הוא 7.40-10 ש' לעומת שמן קנולה של עץ הזית שמחירו כ-15 ש', וברנפלקס של תלמה עולה 17-21 שקל לעומת 13-16 שקל של המותגים הפרטי.

סוקרי פרייסל בדקו בסניפים שנדגמו 15 מוצרי מותג פרטי: של שופרסל, מגה (רמי לוי (השווק את "המותג", כמו ברשתות אחרות של "הרשת הרביעית").

מתוך הרשימה, מוצרי "המותג" ברמי לוי נמצאו כזולים. מתוך 7 מוצרים שנמצאו במותג מגה, אחד היה הזול - שמן קנולה. ארבעת המוצרים האחרים היו קרובים מאוד, או זהים למחיר של מוצרי "שופרסל".

3 מבין 15 המוצרים שנבדקו היו הזולים במותג שופרסל.

גרף