הקלה במחנק: מרכנתיל דיסקונט, אוצר החייל והפועלים זכו במכרז החשב הכללי לקרן אשראי לעסקים בינוניים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל

הקרן תחל להעמיד אשראי לעסקים בינוניים בימים הקרובים ; סכום ההלוואות יתחלק בין הבנקים כך ש-600 מיליון שקל יוענקו ע"י מרכנתיל-דיסקונט, 400 מיליון שקל בבנק אוצר החייל ו-300 מיליון שקל בבנק הפועלים

במסגרת יישום תכנית ההאצה, אגף החשב הכללי במשרד האוצר בחר בשלושת הבנקים: מרכנתיל-דיסקונט, אוצר החייל והפועלים להקמת קרן חדשה, בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, שייעודה העמדת הלוואות לעסקים בינוניים.

הקרן, המבוססת על כספי מדינה בהיקף של 260 מיליון שקל שמונפו על ידי הבנקים הזוכים לסכום כולל של 1.3 מיליארד שקל, תתחלק בין הבנקים באופן הבא: 600 מיליון שקל בבנק מרכנתיל-דיסקונט, 400 מיליון שקל בבנק אוצר החייל ו-300 מיליון שקל בבנק הפועלים.

הקרן החדשה תסייע בקבלת אשראי למימון פעילותם של עסקים בינוניים, אשר גובה המחזור השנתי שלהם הוא 22-100 מיליון שקל. כזכור, בשבוע שעבר, כחלק מתכנית ההאצה, הורחבו גם מקורות האשראי בקרן ההלוואות לעסקים קטנים לכ-440 מיליון שקל, באמצעות בנק אוצר החייל שזכה פעם נוספת במכרז החשב הכללי להרחבת הקרן. הקרן מופעלת גם באמצעות הבנק הבינלאומי ובנק מרכנתיל-דיסקונט.

שר האוצר, רוני בר-און, בירך את אגף החשב הכללי על המכרז המוצלח ועל הקמת הקרן ואמר כי "אנו רואים חשיבות רבה בסיוע לבעלי עסקים ובהרחבת מצאי האשראי במשק באופן שיקל על התמודדותם עם המשבר הכלכלי הגלובאלי. זהו נדבך חשוב נוסף ביישומה המהיר של תוכנית ההאצה. עד כה הרחבנו בכשני מיליארד שקל את מצאי האשראי העומד לרשות המשק באמצעות הקרנות השונות", ציין השר. השר הוסיף כי "היתה למכרז הענות גדולה מצד המערכת הבנקאית והוא מצפה להמשך שיתוף פעולה של המערכת הבנקאית באתגרים שעוד נכונו למשק". שר האוצר הוסיף כי "המדינה תגדיל את חלקה בקרן ככל שיידרש בעתיד, בהתאם לקצב ניצול האשראי הנוכחי ובהתאם למצב המשק ולהתפתחויות בשווקים".

החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, אמר כי מדובר במכרז מוצלח מאוד, "העובדה שהפעלת הקרן תתחלק בין בנק גדול לשני בנקים בינוניים תביא לשיפור השירות לעסקים, תאפשר מתן תנאים טובים יותר לעסקים ותחזק את התחרות על העמדת אשראי לעסקים בין הבנקים שזכו במכרז לאלה שלא זכו בו". אורן הוסיף "בכך השלמנו את הקמת כל קרנות האשראי לעסקים, עליהן התחייבנו במסגרת תכנית האצת הפעילות במשק, מהלך שהביא לכך שיש כיום אשראי חדש וזמין בהיקף של למעלה משני מיליארד שקל בקרנות השונות".

במשרד האוצר מעריכים כי המהלך יביא בעקיפין להגדלת האשראי הניתן לעסקים גם בבנקים האחרים, כיוון שהקרן תאפשר מחזור חלקי של אשראי הקיים גם בבנקים אלה, דבר שיתמרץ גם אותם להעמיד אשראי חדש.

הבחירה בשלושה בנקים נועדה לייצר תחרות ביניהם על התנאים והשרות שיינתן לעסקים בינוניים ויחד עם זאת לשמור על כדאיות הבנקים להעמיד את ההלוואות, כך שיתקבל מינוף גבוה. הבנקים שנבחרו הינם בעלי פריסה ארצית רחבה והם מחויבים להעמיד את ההלוואות בסניפיהם השונים בכל הארץ.

כמו כן, במסגרת המכרז ניתן דגש לקיצור תהליכים ולצמצום לוחות הזמנים, ההלוואות בקרן יאושרו תוך פחות מ- 30 ימים מיום הגשת המסמכים וזאת לאחר בדיקה כלכלית חיצונית על ידי הגוף המתאם. הגוף המתאם שנבחר לרכז את פניות הקרן הוא חברת B.D.I, שמפעילה גם את קרן ההלוואות הממשלתית ליצואנים.

גובה ההלוואה שתינתן לעסק בינוני תהיה עד 8% מגובה המחזור השנתי שלו, כלומר אם המחזור השנתי בשנה הקודמת היה 100 מיליון שקל - יוכל העסק לקבל ההלוואה של עד 8 מיליון שקל. הלוואה תוחזר במהלך 5 שנים כאשר תינתן תקופת דחייה של שנה על החזר תשלומי הקרן ("גרייס").

המדינה תעמיד בטוחה להלוואה בהיקף של 70% ובכך תקל על עסקים בינוניים בכל הקשור להעמדת בטחונות לטובת קבלת האשראי. הריבית על ההלוואה תהיה כמקובל במערכת הבנקאית להלוואות מסוג זה, אך סביר כי התחרות בין הבנקים תביא למתן הלוואות בתנאים אטרקטיביים יחסית.