הלמן-אלדובי: האירופאים והאמריקנים מתעניינים יותר במשבר הכלכלי מאשר בעזה

בבית ההשקעות מעריכים כי 2009 לא תהיה שנה קלה לכלכלה הישראלית, והדבר ישתקף בשוק המניות המקומי

"כאשר יש לך בעיות חמורות בבית, פחות מעניין אותך מה קורה בחצר האחורית של ישראל, לטוב ולרע". כך אומר היום (א') דן הלמן, מנכ"ל הלמן-אלדובי קרנות נאמנות, בהתייחסו להתעלמות היחסית של מדינות המערב מהמלחמה בעזה.

לדבריו, הסיבה המרכזית להתעלמות היחסית היא המלחמה שמנהלים בעולם המערבי כנגד המיתון הכלכלי הקשה שחווים שם. "בשבוע שעבר הוריד נגיד הבנק המרכזי בבריטניה את הריבית בפעם הראשונה בהיסטוריה ל-1.5%. בכך אני עדים לעוד שיא שלילי במלחמה של מדינות המערב במשבר הנוכחי, מה עוד ששיאים חדשים של סיוע, בקשות לסיוע, תוכניות חילוץ וכיו"ב נשברים חדשות לבקרים".

בארץ, ראינו בשבוע החולף מגמה של עלייה בתשואות של אג"ח ממשלתי ארוך לרמות של 3.6%-3.7% בצמודים ו-5.1%-5.9% בשקליים. "בסה"כ", אומר הלמן, "הציבור, שנהר לאחרונה לקרנות שקליות ואפיקים שקליים, הפסיד בשבוע החולף, בעוד שאגרות החוב הצמודות הקצרות עלו. לצערי, ניתן להעיד בשנית כי הציבור משלם את מחיר הפאניקה ואי הוודאות".

לדברי הלמן, דוגמה מוחשית נוספת לכך ניתן למצוא בסוגיית האג"ח חברות בישראל. "עם התעצמותו של משבר האשראי העולמי, שאת תחילתו ניתן לסמן בקריסת ליהמן ברדרס, קרסו מחיריהן של אגרות החוב הסחירות של החברות בישראל. אמת הדבר כי מצב המשק הריאלי אינו טו,ב וכי לא מעט חברות הנפיקו חוב בתנאים שאינם מגלמים את הסיכון הכרוך בהן וכל זאת ללא בטחונות. אך, מה שנולד בחטא על חשבון הציבור, ימשיך בחטא. בשבועות האחרונים היו מי שניצלו את הפאניקה של הציבור, דהיינו החברות ובעלי ההון.

החברות החלו בתהליך מסיבי, מי יותר ומי פחות, של רכישת החוב של עצמן. מה שהחברות מכרו לציבור ב-100 אגורות לפני שנתיים שלוש, הן רוכשות היום בחזרה מהציבור ב-80 אגורות ופחות, להוציא את בני שטיינמץ שבמקרה שלו החוב לא היה סחיר. כלומר, בעלי ההון, שהנפיקו את החוב בזול ללא בטחונות לצורך מימון ההתרחבות שלהם, רוכשים כעת מחדש את אותו החוב בזול וברווח אדיר. בצד השני, העניים - אלו החוסכים לפנסיה באמצעות קופות הגמל שרכשו את אותן אגרות החוב בתשואה נמוכה תוך העשרת חברות החיתום ובתי ההשקעות השולטים בהן - מוכרים אותן היום בזול".

בסקירה השבועית שהוציא בית ההשקעות אומר הלמן כי לפני מספר שבועות, לפני ה"ראלי" הגדול של ינואר, התשואה על אג"ח של החברות בישראל שיקפה משק במצב של פשיטת רגל. "אמת היא כי יהיו חברות שיפשטו רגל, וחברות נוספות ייכנסו לתהליך של מיחזור החוב, אך יהיו חברות שישלמו את כל חובן לציבור במועד. יחד עם זאת, לא מעט חברות נסחרו ונסחרות בתשואות דו-סיפרתיות, לא בגלל שזה מצבן האמיתי, אלא כתוצאה מפאניקה, שהובילה למימושים הן במישרין בידי הציבור, באמצעות קרנות נאמנות ותעודות הסל, והן בעקיפין, באמצעות הגופים המוסדיים שסבלו מפדיונות בקופ"ג ובקרנות ההשתלמות".

בהלמן-אלדובי מעריכים כי 2009 לא תהיה שנה קלה לכלכלה הישראלית, והדבר ישתקף בשוק המניות המקומי. יחד עם זאת, ככל שיעבור הזמן וחברות יעמדו בתשלומי החובות שלהן, התשואות על אגרות החוב יחזרו למימדים סבירים, במונחי פער מול ריבית ממשלתית. על כן, מי שיסית את השקעותיו ברכיב הסיכון לכיוון האג"ח חברות וישקיע באג"ח של חברות, אשר התזרים מהפעילות השוטפת משרת את החוב, או בסל רחב מספיק של אג"ח בסיכון גבוה (high yield), יניב בתוחלת תשואה גבוהה יותר על רכיב הסיכון בתיק אל מול חשיפה ישירה למניות, וכל זאת בסיכון נמוך יותר.

בבת ההשקעות מזכירים כי בניגוד למניה, אג"ח נפדית בעוד מספר שנים ולכן התשואה - אם החברה לא פושטת רגל - מובטחת, שלא כמו במקרה של השקעה במניות. בנוסף, במקרה של פשיטת רגל, אג"ח עדיף על מניה, כך שבכל מקרה, במצב השוק הנוכחי, אג"ח של חברה עדיפה לרוב על פני המניה.