אסיה ננעלה בטריטוריה השלילית: ההנג-סנג איבד 2.9%; הקוספי של דרום קוריאה ירד ב-2.1%

[למדור שוקי עולם] ממשלת סין הכריזה על כוונתה להאיץ את יישום התוכנית להשקעה בטכנולוגיה ומדע, הנאמדת בכ-87.6 מיליארד דולר ; הסנסקס של הודו מאבד 3% ; ממשלת הודו מינתה שלושה דירקטורים חדשים להנהלת סאטיאם - המניה מזנקת בכ-43%

הבורסות באסיה סיימו את יום המסחר בירידות בהובלת חברות הכרייה והאנרגיה, כשצ'יינה איסטרן איירליינס הובילה את הירידות בהונג קונג לאחר שדיווחה על הפסד של 906 מיליון דולר בשל בשל פעולות גידור מוטעות כנגד עליית מחירי הנפט. היום לא התקיים מסחר בבורסת טוקיו בשל חג לאומי.

מניית ענקית המחשוב ההודית סאטיאם מזנקת ביותר מ-40% לקראת סיום המסחר במומבאי, לאחר שממשלת הודו מינתה שלושה דירקטורים חדשים להנהלת החברה. נזכיר כי בשבוע שעבר, יו"ר החברה, ראמלנגה ראג'ו, הודה בזיוף דו"חות החברה ונעצר על-ידי משטרת הודו. שותפו ואחיו של היו"ר, ראמה ראג'ו, נעצר גם הוא. השניים יועמדו לדין על קשירת קשר לצורך ביצוע פשע, הפרת אמונים, הונאה וזיוף מסמכים.

ראש ממשלת סין, וון ג'יבאו, הכריז על כוונתו להאיץ את יישום התוכנית להשקעה בטכנולוגיה ומדע, הנאמדת בכ-600 מיליארד יואן (87.6 מיליארד דולר).

בנוסף, וון גי'באו הודיע כי הכלכלה הסינית תפקדה "טוב מהצפוי" במהלך חודש דצמבר, כשהוא מעריך כי היא תהיה הראשונה מבין הכלכלות הגדולות בעולם שתתאושש מהמשבר הפיננסי הנוכחי.

ברקע, דומיניק שטראוס קאהן, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF) אמר כי הוא זקוק ל-150 מיליארד דולר על מנת לעזור לשווקים המתעוררים ולמדינות עניות לעבור את המשבר הפיננסי העולמי. קאהן אמר גם כי מנהיגי אירופה אינם מצליחים לתפוס את גודלו ועומקו של המשבר הנוכחי, ובכך הם יוצרים סכנה ממשית לערעור היציבות החברתית. היו"ר של ה-IMF הודיע כי בכוונתו להגדיל באופן משמעותי את חבילות החילוץ לשווקים המתעוררים, שהפסידו או מחקו, סכום של כ-1.4 טריליון דולר בשנה האחרונה.

מדד הנג-סנג איבד 2.9% ל-13,956 נקודות ; מדד שנחאי המשולב ירד ב-0.24% ל-1,900 נקודות ; מדד S&P/ASX 200 נחלש ב-1.4% ל-3,683 נקודות ; מדד קוספי ירד ב-2.1% ל-1,156 נקודות ; מדד סנסקס 30 נסחר בירידות חדות לפני הנעילה.

בזירת המאקרו

התמ"ג של דרום קוריאה הצטמצם ביותר מ-4% ברבעון הרביעי של השנה, בהשוואה לרבעון השלישי, הרבה מעבר לתחזית לנסיגה של 1.6% בלבד. הבנק המרכזי של דרום קוריאה הפחית את שיעור הריבית ב-0.5% ביום שישי ל-2.5%.

מניות בכותרות

וריו טינטו הודיעה על דחיית תוכניות ההרחבה של אתר כריית המתכות בקורומבה, ברזיל, הנאמדות ב-2.15 מיליארד דולר, למועד לא ידוע.מניית BHP ביליטון .

מניית ענקית המחשוב ההודית סאטיאם עלתה בחדות לאחר שממשלת הודו מינתה שלושה דירקטורים חדשים להנהלת החברה. נזכיר כי בשבוע שעבר, יו"ר החברה, ראמלנגה ראג'ו, התפטר מתפקידו והודה כי במשך שנים הוא נהג לשנות את נתוני הרווח שהופיעו במאזני החברה. הסכום החסר לחברה כעת בעקבות התרמית הוא מיליארד דולר, אלא שלאחר הודעתו של ראג'ו צנחה המניה של סאטיאם ב-80% תוך יממה. סאטיאם היא חברת מיקור החוץ הרביעית בגודלה בהודו והיא עוסקת במתן שירותי תוכנה ותמיכה לבתי עסק, ביניהם חברות ענק גלובליות כמו ג'נרל אלקטריק ונסטלה.

צ'יינה איסטרן איירליינס (0670 בהונג קונג) דיווחה על הפסד של 906 מיליון דולר בשל בשל פעולות גידור מוטעות כנגד עליית מחירי הנפט. המניה איבדה 7.1%.

חברות הכרייה פוסקו (סימול: PKX בניו יורק), ויונדאי סטיל (סימול: HYNS.Y) ריכזו עניין לאחר שעיתון ה"ניקיי" דיווח כי בכוונתה של ניפון סטיל להקטין את תפוקת הפלדה בשל ירידה בביקושים.