הקבינט החברתי-כלכלי החליט: 10% מצרכי האנרגיה בחשמל יופקו מאנרגיה מתחדשת ב-2020

הקמת תחנות הכוח תהיה באמצעות מתן רישיונות, הקצאת קרקעות וקביעת תעריפים ותמריצים ; בן אליעזר: "יש הזדמנות נדירה ליצור תעשייה סולארית בארץ"

הקבינט החברתי-כלכלי בראשות שר האוצר, רוני בר-און, קבע היום (ב') יעד מנחה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקף של 10% מצרכי האנרגיה בחשמל של המדינה לשנת 2020.

הקמת תחנות הכוח תהיה באמצעות מתן רישיונות, הקצאת קרקעות וקביעת תעריפים ותמריצים. תמהיל הטכנולוגיות לעניין הקצאת קרקעות ומתן תמריצים יהיה בהתחשב בשיקולי ישימות, כדאיות לאומית ומשקית, מגמות בעולם וניצול מיטבי של משאבי מים וקרקע.

שר האוצר אמר: "ההחלטה הינה המשך ישיר ובלתי נפרד מהמאמץ עליו החלטנו לפני מספר חודשים, להפוך את תחום האנרגיה המתחדשת למנוע צמיחה משמעותי במשק, בפרט בנגב ובערבה. לא רק שקידום ייצור האנרגיות המתחדשות יוביל לצמצום התלות בדלקים פוסיליים וקידום ערכים סביבתיים, אלא שקידום תעשייה זו בנגב ובערבה יביא לפיתוח הפריפריה בדרום".

בנושא איתור והקצאת קרקעות, החליט הקבינט החברתי-כלכלי להטיל על מנהל התכנון במשרד הפנים, בתיאום עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, לאתר קרקעות המתאימות להקמת תחנות כוח מאנרגיות מתחדשות, ובפרט קרקעות באזור הנגב והערבה המתאימות להקמת תחנות כוח בטכנולוגיות סולארי ורוח.

הקבינט הטיל על משרד התשתיות הלאומיות ומנהל מקרקעי ישראל להשלים נוהלי הקצאת קרקע, אשר במסגרתם יוקצו על-ידי המנהל, באמצעות מכרזי קרקע ומתן פטור ממכרז, קרקעות לצורך הקמת תחנות כוח, וזאת בהתאם לנהלים שיגובשו בתוך 45 יום מהחלטה זו.

כמו כן, הקבינט החליט להסדיר גם את נושא התמריצים הכלכליים, והנחה את הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל לבחון בתוך שלושה חודשים את נושא התעריפים ואמות מידה ככל שיידרש, בהתבסס על מודלים בינלאומיים, בדגש על המודל הספרדי (סולארי) לקידום האנרגיות המתחדשות.

בנוסף, תקודם הוראת שעה, שעניינה תמריצים לקידום ייצור מתקני אנרגיות מתחדשות, באמצעות חוק עידוד השקעות הון, לרבות השקעה במו"פ בתחום האנרגיה המתחדשת וכן לגבי השקעות ישירות לאימוץ טכנולוגיות של אנרגיה מתחדשת ולייצור מתקני אנרגיות מתחדשות ומרכיביהם על-ידי מפעלים.

הקבינט החליט עוד על הקמת מתקני ייצור סולאריים בשטח המועצה האזורית חבל אילות - הטיל על מינהל מקרקעי ישראל, בתיאום עם המועצה האזורית, לפרסם מכרזי קרקע בשטח המועצה לתכנון ופיתוח הקמת 3 תחנות כוח בטכנולוגיות סולאריות בהיקף של 50 עד 75 מגוואט לכל תחנה, לא יאוחר מה-1 ביוני 2009 ובאופן שהתחנות תתחלנה לספק חשמל לא יאוחר מה-1 בינואר 2012.

שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר בדיון בקבינט כי "לפתחה של מדינת ישראל הזדמנות נדירה לנכס לעצמה הובלה עולמית בכלל ובאנרגיה סולארית בפרט, לאור תנאי האקלים העדיפים של ישראל, השטחים הפתוחים להקמת פרויקטים רחבי היקף, והבסיס טכנולוגי מן המשובחים בעולם".

שר התשתיות הוסיף כי "נוצרה הזדמנות מיוחדת ליצור אלפי מקומות עבודה חדשים לתעשיית אנרגיה סולארית, אשר גם תביא להפחתה בתלות במקורות זרים לצורכי האנרגיה שלנו, וכן לעודד פעילות כלכלית בזמן שהמשק הכי זקוק לכך".

מנכ"ל חברת סאנדיי לאנרגיה סולארית, קובי דינר, ברך על הנחישות שגילה משרד התשתיות, "ההחלטה שהתקבלה הבוקר להכרה בנגב ובערבה כאזור עדיפות לאומית לאנרגיות מתחדשות תשרת את האינטרס הלאומי בצורה מיטבית. כמו כן, מסייעת ההחלטה במיצובה של ישראל כשחקנית בולטת על המפה הסולארית העולמית".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]