שעיה בוימלגרין נאלץ להכפיל את הערבויות האישיות למזרחי טפחות

הגדיל את הערבויות מ-25 מיליון דולר ל-50 מיליון דולר ; לבוימלגרין קפיטל חובות של 7.8 מיליארד שקל ; כל מניות אזורים שבידי בוימלגרין משועבדות לבנק

שעיה בוימלגרין, בעל השליטה בבוימלגרין קפיטל , נאלץ להגדיל את הערבות האישית לבנק טפחות מ-25 מיליון דולר ל-50 מיליון דולר. יתר תנאי הערבות נותרו ללא שינוי.

בוימלגרין קפיטל דיווחה על העסקה לבורסה לאחר שהדירקטוריון וועדת הבקורת אישרו את הגדלת הערבות כעסקה של החברה עם בעל השליטה בה. שעיה בוימלגירן מחזיק ב-89.8% ממניות בוימלגרין קפיטל.

הרקע להלוואה - בוימלגרין קפיטל רכשה את השליטה בחברת הנדל"ן אזורים בשנת 2006, לפי שווי שוק של כ-1.95 מיליארד שקל. הרכישה מומנה, בין השאר באמצעות הנפקת אג"ח בהיקף של כ-450 מיליון שקל, אך גם בעזרת הלוואה בגובה של 165 מיליון דולר מבנק מזרחי-טפחות.

לצורך הבטחת החזר ההלוואה שועבדו מלוא אחזקותיה של בוימלגרין קפיטל באזורים - 22,286,138 מניות. המניות הופקדו בנאמנות בידי חברת הנאמנות של בנק מזרחי טפחות. בנוסף שועבדו מניות בחברת "בי קפיטל 36", הנמצאת בשליטת שעיה בוימלגרין.

150 מיליון דולר מתוך ההלוואה ניתנה ל-10 שנים בריבית של 7.2% צמוד למדד. הקרן אמורה להיפרע ב-9 תשלומים שנתיים ובתשלום האחרון תפרע כל יתרת ההלוואה. הריבית על ההלוואה תיפרע בתשלומים רבעונים. סכום קטן יותר של ההלוואה, 15 מיליון דולר ניתן בריבית של ליבור 2.5%. הריבית שולמה מדי 3 חודשים והקרן בסוף התקופה. הלוואה זאת כבר נפרעה במלואה בינואר 2008.

הגדלת הבטחונות של בוימלגרין קפיטל על רקע מצוקת המזומנים בה היא שרויה. בשבוע שעבר נודע כי שתי עסקאות למכירת 5 בתי מלון בוטלו, בנוסף לעסקה למכירת האחזקות במלון שרתון סיטי טאואר ברמת גן שגם כן לא יצאה לפועל. בתי המלון נמצאים בשליטת חברת אזורים-תיירות. אזורים מחזיקה ב-75% מחברת אזורים-תיירות, ובוימלגרין קפיטל מחזיקה ב-64% מחברת אזורים וב-25% מחברת אזורים-תיירות.

בוימלגרין קפיטל סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה בהפסד של 129.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של 59.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לחברה גירעון של כ-34 מיליון שקל בהון העצמי, ותזרים מזומנים שלילי של 193 מיליון שקל. לדו"חות הכספיים האחרונים צורפה הערת "עסק חי", המשקפת חשש מחדלות פירעון.

חששות המשקיעים באים לידי ביטוי בניירות הערך של החברה: אג"ח סדרה א' של בוימלגרין נסחרת בתשואת זבל של 482%, וסדרה ג' בתשואה של 196%. המניה איבדה ב-12 החודשים האחרונים 87% והגיעה למחיר של 11 שקלים, המשקף לחברה שווי שוק של 44.5 מיליון שקל בלבד.

החוב לבנק מזרחי טפחות הוא חלק ממינוף אדיר של החברה - לבוימלגרין קפיטל התחייבויות שוטפות בהיקף של 3.5 מיליארד שקל, והתחייבויות לזמן ארוך של 4.3 מיליארד שקל.