הפרדה בהפרדה המבנית

שר התקשורת החליט לבצע פליק-פלאק לאחור בנושא ההפרדה המבנית ב-HOT

1. המלאך השומר על HOT

ריח לא נעים עולה מרח' יפו 23 בירושלים, מקום משכנו של משרד התקשורת. דווקא בשלהי תקופתו של שר התקשורת אריאל אטיאס, מתקבל הרושם שהתבשילים שמקדיח המשרד מעוררים ספק שמא מישהו שם חצה גבולות והתחיל לקבל החלטות על בסיס לא מקצועי, ויותר מכך - אולי על בסיס אינטרסנטי. נדמה שהפעם האבסורד זועק והשאלה המתבקשת היא היכן היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה.

הכוונה היא לפליק-פלאק לאחור בנושא ההפרדה המבנית ב-HOT, ולהיעדר אסטרטגיה והבנה סביב תפקידו של רגולטור. כלל יסוד בעבודתו של רגולטור ושל כל משרד ממשלתי, הוא חובתו להיות נטול פניות, מקצועי ושקוף לכולם. בעיקר, אסור לו לנהל מדיניות מגזרית, כזו שמכוונת להיטיב או להרע עם חברה ספציפית. אלא שזה בדיוק מה שעושה המשרד בימים אלה. אילו השכיל להעמיד את עצמו מעל השוק ולהביט במבט מלמעלה על ההתרחשויות, ייתכן שהיה מצליח לקחת את השוק למחוזות אחרים, טובים יותר למען הצרכנים והמשק. אבל מה שאנחנו רואים, זה העדפות ואינטרסים בלתי מקובלים.

בשבוע שעבר פרסם משרד התקשורת שימוע בעניין ההפרדה המבנית ב-HOT. ההפרדה המבנית אינה מקוימת במלואה ב-HOT ומשרד התקשורת מעלים מכך עין כבר שנים. היכן האכיפה, היכן דו"חות הביקורת, היכן ההתנהלות התקינה והשווה כלפי כל מי שעובר על הרישיון? בכל הזדמנות שהייתה לו, החליט המשרד "לתקן" את מדיניותו ולוותר ל-HOT רטרואקטיבית.

השימוע של המשרד אומר במילים פשוטות כך: HOT היקרה, אמנם אנו יודעים שאת לא מקיימת את ההפרדה המבנית שנדרשת ממך, אבל במקום שתשלמי על כך, אנחנו הפעם דווקא ניתן לך תמורה בגין זה, בדמות תיקון הרישיון רטרואקטיבית, כך שנוכל להוציא אותך נקייה מכל הפרשה, ובא לציון גואל.

קצת רקע: שר התקשורת אריאל אטיאס ביקש מוועדת גרונאו חוות דעת בעניין ההפרדה המבנית ב-HOT. חוות הדעת של הוועדה הייתה חד משמעית: יש לבצע הפרדה מבנית בחברה בדיוק כמו בבזק.

אטיאס אימץ באוגוסט 2008 את המסקנה הזו, ולכאורה כל מה שנדרש הוא יישום שלה בצורת שימוע ותיקון רישיון. אלא שבאופן משונה, משרד התקשורת מודיע בשבוע שעבר (יום לפני דיון בבג"צ בעתירה שהגישה בזק נגד משרד התקשורת בעניין זה) שהוא חוזר בו ממדיניותו והולך לכיוון של הקלות ל-HOT בהפרדה המבנית. אותם אנשים שישבו בוועדת גרונאו וקיבלו את ההמלצה להשית עליה הפרדה מבנית מלאה בדומה לבזק, לפתע הופכים עורם ופתאום סבורים שטעו. הייתכן כדבר הזה? כל בר-דעת מבין שהפליק-פלאק הזה אינו מקרי. מישהו מושך בחוטים וגורם לשינוי שעושה צחוק מהמשרד והעומדים בראשו. כשר אבל מסריח.

במקום לקיים תהליך שיבחן את כל נושא ההפרדה המבנית בשוק - האם היא רצויה, האם היא נדרשת והאם היא עושה טוב לצרכנים, או שאולי הגיע הזמן לבטל אותה או להכניס בה הקלות - בא המשרד ומוציא שימוע בהיחבא רק לסוגיית ההפרדה ב-HOT. מעניין מדוע המשרד נמנע הפעם לפרסם הודעה לעיתונות בעניין אחרי שכל שימוע שהוציא בשנים האחרונות זכה לתפוצת נאט"ו. יכול להיות שמישהו קיווה שהדבר יעבור בשקט?

ואם רוצים שקיפות, אז היכן משרד התקשורת כאשר על החברות הסלולריות לא מוטלת הפרדה מבנית בכלל? החברות ה"קטנות" הללו פועלות ונכנסות לכל שוק ללא עיכובים, ושם משרד התקשורת נאלם דום. גם שם הכוח והכסף הגדול מכריעים את הכף. היחידה שחוטפת בעניין הזה היא בזק, שמקיימת את ההפרדה המבנית מול החברות-הבנות שלה.

וזה כל הסיפור - משרד התקשורת מבין שההפרדה המבנית בבזק היא משהו שהוא לא יכול לאכוף במאה אחוז, ולכן במקום להתמודד עימה, הוא "מתקן" זאת על-ידי הקלות ל-HOT. אז או שמחליטים לבחון לעומק את נושא ההפרדה המבנית בכל השוק ובאופן שווה מול כל השחקנים, או שמפסיקים את הפארסה הזו. כמו שזה נראה עכשיו, המשרד התדרדר לחשוב שרגולציה פירושה פתרון בעיות של שחקנים בודדים, כל אחד על-פי האינטרס ועל-פי הכוח שיש לו.

ממשרד התקשורת נמסר: "לאחר אימוץ השר את דו"ח ועדת גרונאו במספר שינויים ודגשים, ולאחר עריכת מספר פעולות פיקוח, הן ב-HOT טלקום והן ב-HOT שידורים, קיים המשרד בעת האחרונה בחינה כוללת של סוגיית ההפרדה המבנית ב-HOT טלקום. הבחינה כללה, בין היתר, את השלכותיהן של ההוראות הקבועות כיום ברישיונה של HOT טלקום בעניין ההפרדה המבנית על קידום התחרות בשוק השידורים והטלקום. בהמשך לאמור, החליט המשרד לבחון האם יש מקום לקבוע בנסיבות הקיימות סייגים בחובת ההפרדה המבנית, וזאת במקום שאין צורך בהכבדה כגון בנושאי גיוס כוח אדם, הפרדה בנכסים ומערכות המידע והבילינג. בד בבד, מבהיר המשרד במסגרת השימוע את המקומות בהן על חברת HOT טלקום לעמוד בחובות ההפרדה המבנית כפי שנקבעו ברישיונה בנושאים כגון הפרדה בהנהלה, הפרדה במערכת הכספית והחשבונאית והפרדה במערכת המכירות".

2. מירס רוצה להפוך לווירטואלית

בשבוע שעבר הפתיעה מירס. המוטציה הרגולטורית הזו שקרויה מירס החליטה שהיא רוצה להיות מפעילה וירטואלית (MVNO). זה מדהים: חברה סלולרית שיש לה רישיון לפעול כחברה סלולרית מודיעה בוקר בהיר אחד שקשה לה. נמאס לה להילחם בשוק הסלולרי הקשה, לתחזק רשת, לספק שירותים בכל הארץ ולפיכך, היא רוצה שיתנו לה רישיון להשתמש ברשתות של החברות הסלולריות הקיימות.

דמיינו לעצמכם שפלאפון תחליט מחר שבמקום להקים רשת חדשה, היא תשתמש בשירותי הרשת של סלקום. בכלל, למה שלא נפסיק את העניין המורכב הזה של הקמת רשתות וניתן לסלקום ולפלאפון להשתמש ברשת של פרטנר? במיוחד במדינה כמו ישראל, יש מקום לחשוב על שיתוף אתרים יותר נמרץ, גם אם לא מדובר על הקמת רשת משותפת אחת בלבד.

מירס סובלת מבעייה קשה של מחסור בתדרים. זו הסיבה שהחברה רוצה להתקדם טכנולוגית ולקבל תדרים לרשת תקשורת חדשה בטכנולוגיית WiMAX. מירס רוצה את התדרים הללו כבר שנים, מתוך מטרה להשיג יתרון שיווקי על החברות הסלולריות באמצעות הטכנולוגיה החדשה. אלא שחלון ההזדמנויות נעלם. העיכובים המלאכותיים שיצר משרד התקשורת גרמו לכך שהחברה איבדה את המומנטום ואת החשק. בתוספת המשבר העולמי, ומצבה הקשה של מוטורולה, לא מן הנמנע כי החברה הבינה שבתנאים הקיימים כניסה לרשת חדשה לבד, היא הרפתקה שהיא לא יכולה להרשות לעצמה כרגע, ולכן היא רוצה לשנות מודל ולהקים רשת WiMAX ביחד עם שותפים וצה"ל, שתהיה הצינור הלאומי, כפי שאומר יו"ר מירס ומנכ"ל מוטורולה ישראל, אלישע ינאי.

אילו משרד תקשורת היה מתפקד, הוא היה דואג מבעוד מועד שלא יהיה מחסור, ושמירס תוכל לקבל תדרים בזמן. אבל כאשר שימוע לוקח 4 שנים, מישהו צריך לשאול איך הגענו למצב הזה. איך יכול להיות שבמדינה שבה המציאו את ה-WiMAX לא מצליחים להוציא מדיניות מסודרת בזמן אמת ותוך כדי כך להכניס חברה סלולרית למשבר בעניין הוודאות הטכנולוגית שלה? מעולם הייאוש לא היה קשה יותר בשוק התקשורת.