S&P בין 2002 ל-2008

4 הבדלים פסימיים בין שני המשברים הגדולים בעשור וניתוח אופטימי אחד לדולר

משה שלום הוא סמנכ"ל פורקס-אילנד-ניהול תיקי מט"ח

בשווקים הפיננסיים משתקפת הפסיכולוגיה האנושית. בקורסים שאני מעביר, אני תמיד מציע להתבונן בגרף של מדד, ושל כל נכס נסחר אחר, כתצוגה של מאבק מתמיד בין המחנה המייצג את הביקוש לבין המחנה הנגדי, המייצג את ההיצע.

מחנות אלה מורכבים ממשקיעים פרטיים וגם מגופים מוסדיים. גם את האחרונים דוחף הרצון להצליח, וגם בהם שולטת תאוות הבצע מצד אחד והחשש מצד שני, המוכרים כל כך אצל המשקיע הפרטי.

אם מביאים בחשבון שמחיר נכסים מושפע במקרים רבים מאנשים והרגשותיהם ולא משיקולים כלכליים המחשבים שווי שוק "אמיתי" או "הוגן", הרבה יותר קל לתפוס את התופעות המתרחשות במצבי קיצון: ההתלהבות ואופוריה בעליות, פאניקה ופחד בירידות.

סקירת השבוע תתמקד במנגנון היווצרות תחתיות - תופעה שבה לאחר הגעת נכס לנקודת קיצון שלילית (שפל), מתחילות עליות ומסתמנת בנייתה של מגמה חיובית חדשה.

כבסיס הטכני להסבר, אציג גרף המורכב משני תקופות של מדד S&P500 האמריקני: התחתית של השנים 2002-3 והתחתית הנוצרת בימים אלו.

משה שלום ינואר 2009 אס אנד פי



גם בהיווצרות תחתיות, שולט הגורם האנושי.
לעיתים רחוקות, ניתקל בתחתית מסוג V המחזירה את המחיר מעלה, מייד לאחר ההגעה לנקודה הנמוכה ביותר. ברוב המקרים, יעבור הנכס תקופת דשדוש רחב ממושכת, שבה המחיר ייבדק שוב ושוב, עד שהשחקנים ישתכנעו שלפניהם בסיס איתן לשינוי מגמה.

הדשדוש הכרחי מבחינה פסיכולוגית יש לו תפקיד כמקהה המכה שחטפו הסוחרים-משקיעים בירידות. רבים מהם איבדו שיעור ניכר משווי תיק השקעות בדרך למטה, ולרובם זה קרה קרוב מאוד לתחתית. תנועות המחיר בדשדוש נתפסות כהזדמנות למי שלא רצו או לא הצליחו למכור בירידות. נדרש לפיכך משך זמן דשדוש משמעותי, כדי להחזיר די משקיעים לזירה בעמדת קונים מובהקים.

הבה נסקור את שתי התקופות לאור הנחות אלה

  1. ב-2002 המחיר הגיע שלוש פעמים לאזור 775, עד שנקבע בעיני המשקיעים כתחתית. בפעמיים הראשונות, המחיר קפץ ל-950 וחזר מטה וכך נקבע הגבול העליון של תחום הדשדוש.
    במשבר הנוכחי, המדד נגע בינתיים רק פעם אחת בנקודה הנמוכה ביותר, וזאת ב-750.

  2. ב-2002 המדד יצא מהדשדוש בחציה של קו המגמה היורד (בכחול) אשר תחם את רוב הירידות מ-2000 ולאחר מכן לקפוץ מעבר 950, אשר היווה את הגבול העליון של רוחב דשדוש זה (אליפסה 2 סגול).
    במשבר הנוכחי, המדד עוד לא קבע עדיין גבול עליון ורחוק מאוד מלשבור את אחד מקווי המגמה החשובים של הירידה (בכחול).

  3. ב-2002 המתנדים חזרו לתחומי מכירות היתר 3 פעמים (כמספר בדיקות התחתית) ומשם עלו ונשארו מעבר לקו ה-50 החשוב כל כך (1 סגול).
    במשבר הנוכחי, קרה הדבר פעם אחת בינתיים וה-RSI רק מתחיל להתקרב לבדיקה של אזור ה-50 מלמטה.

  4. ב-2002 ה-OBV התחיל לתפוס תאוצה עם העלייה השלישית מאזור 775 (3 סגול). אינדיקאטור זה מעיד אם קיימת זרימת כסף לנכס או לא. קו המגמה הסגול מראה זאת בבירור.
    במשבר הנוכחי, לעומת זאת, לא ארע עדיין דבר המורה על שינוי חיובי בזרימת הכסף למדד, לאחר הירידה הגדולה של השנה שעברה.

מסקנה:

  1. חוסר הביטחון ממלא את לב המשקיעים לאחר תקופה של ירידה תלולה. התסכול אשר ירידה זו גרם, לא מתפוגג, וגורם להתמשכות תהליך ארוך ומייגע שבסופו יווצר הבסיס להמשך.

  2. הצגתי את המקרה של 2002 כדוגמא, אבל, שימו לב - זו רק דוגמא. ייתכן שמה שצפוי לנו יהיה ארוך או קצר ממנו. יש לשים לב שבכל מקרה, לפנינו תקופה של דשדוש רחב, עד שהשוק ייצור את התנאים למגמת העלייה הבאה.

  3. כפי שציינתי בסקירות הקודמות, יש סבירות גבוהה לעליות מהוססות, עד שייקבע הגבול העליון של הדשדוש הרחב (שיא של גל 4 של A גדול). הירידה משם תאשר את הגבול התחתון (גל 5 יורד של A גדול) ומשם נצטרך לבחון את היווצרות השלבים הראשונים של המגמה החדשה.

  4. כל השקעה צריכה להיבחן על פי קנה מידה זה:
    - על הסוחרים לטווח הקצר לנצל את הדשדוש כדי להיכנס ולצאת בגבולותיוץ
    - משקיעי הטווח הארוך צריכים להתאזר בסבלנות רבה ואורך רוח, עד שיראו עליה רציפה בתיק ההשקעות.

שורה למתעניינים בדולר-שקל

משה שלום ינואר 2009 דולר


  1. לאחר התיקון החריף מאזור 4.05 ועד 3.65 (גל 4 כחול), התאושש הדולר וסימן עליות שהן מהוססות אמנם, אך בכל זאת עליות הן.
  2. פריצה מעלה של הממוצע הנע 20 יום (ירוק) ומייד לאחר מכן של קו המגמה היורד (כחול) (1 סגול) מעניקים סבירות גבוהה להמשך עליות במסגרת גל 5 מסיים.
  3. העובדה שירידות גל 4 לא חדרו לשטח גל 1 ונעצרו ב-3.65, אשר היוו התנגדות היסטורית, גם היא מחזקת מאוד את הספרור, ועל ידי כך את ההשערה בדבר העליות לכיוון השיא הקודם (4.05) ואף מעבר לו.
  4. יש לזכור, שריבית בנק ישראל עדיין יורדת (למרות שלאחרונה ראינו תגובות מוזרות של הדולר לאחר הורדות כאלה) ושהדולר בעולם עדיין שומר על כוחו.

שימו לב למאמרו השבועי של יוסי פרנק בעניין זה.


משה שלום מעביר במסגרת פורקס-אילנד (http://www.forexiland.co.il) קורסים בניתוח טכני ומט"ח. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת התראות על סקירותיו, הודעות על קורסים, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com
ולכתוב: "אני מעוניין להצטרף" בשורת הנושא או בגוף המייל.

משה שלום הינו מנתח טכני בכיר ועלול להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.