הונחה אבן הפינה לציון תחילת ההקמה של 2 יחידות ייצור החשמל במחזור משולב בחיפה בהספק של 750 מגוואט

יחידות אלו ייצרו בעתיד חשמל באמצעות גז טבעי, ובכך יתרמו לאיכות האוויר בעיר חיפה ובאזורים הסמוכים לה ; ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ-2.7 מיליארד שקל

היום (ג') הונחה אבן הפינה לציון תחילת ההקמה של מבני יחידות ייצור החשמל במחזור משולב בחיפה.

במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל שהתווה משרד התשתיות, תקים חברת החשמל באתר תחנת הכוח חיפה 2 יחידות ייצור מסוג מחזור משולב בהספק כולל של כ-750 מגוואט, תוספת של כ-7% לכושר יצור החשמל במשק. יחידות אלו, כמו גם יחידות הייצור הקיימות באתר תחנת הכוח חיפה, ייצרו בעתיד חשמל באמצעות גז טבעי, ובכך יתרמו לאיכות האוויר בעיר חיפה ובאזורים הסמוכים לה. היחידות, מתוצרת חברת סימנס, מיועדות להגדלת כושר הייצור של חברת החשמל בשנים 2011-2009. ההשקעה בפרויקט נאמדת בכ-2.7 מיליארד שקל.

תחנת הכוח החדשה הינה מתחנות הכוח המתקדמות בעולם, בעלות נצילות גבוהה במיוחד המתקבלת משילוב בין טורבינת גז טבעי לבין טורבינת קיטור. בתהליך ייצור החשמל בטורבינת הגז נעשה שימוש בשארית החום הנפלט לחימום קיטור המפעיל טורבינה נוספת. השימוש בגז הטבעי להפקת אנרגיה הינו זול ונקי לסביבה בהרבה, בהשוואה לתחנות הכוח המנצלות אמצעים כמו סולר ומזוט להפעלתן.

בן אליעזר אמר בטקס: "הגענו לרגע בו התחיל עידן חדש בחיפה. זהו סופו של תהלי, אותו הובלתי ואשר מבשר התחלה חדשה. הגז הטבעי יזרום לכאן, למפרץ חיפה ולצפון הארץ, ויאפשר לתושבי חבל ארץ זו ליהנות משיפור ניכר באיכות האוויר". בן-אליעזר אמר לעובדי חברת החשמל שאין אף אחד שיכול לבצע את העבודה הזו במקומם. "יש לנו ארץ נהדרת, אנשים נהדרים וגם חברת חשמל נהדרת", חתם השר את דבריו.

יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, מוטי פרידמן, אמר, שזהו עידן חדש במשק החשמל ועידן חדש בכלכלת ישראל, בו יחסכו למשק הלאומי של ישראל מיליארדי שקלים. "העתיד הוא בתחנות כוח שמופעלות בגז טבעי, אבל לא רק", אמר פרידמן. "נוכח פני העתיד, אי אפשר לוותר על הצורך בתחנות נוספות המופעלות בפחם ועם זאת אנו עושים כל מאמץ כדי לקדם תחנות כוח ירוקות".

מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, אמר שמדובר בצעד חשוב לקידום תוכנית החירום שתגדיל את כושר הייצור של חברת החשמל. "הקמת שתי יחידות אלו במועד, ואנו מתכוונים לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים, תשפר משמעותית את מערך הייצור של החברה ותפחית משמעותית את הסיכונים הקיימים כיום למשק החשמל של ישראל, שנגזרים מרזרבת חשמל נמוכה ביותר". עוד הוסיף המנכ"ל כי החברה מקווה שבמהלך החודשים הקרובים היא תקבל את האישורים הסטטוטורים הנדרשים להקמת יחידות הייצור בשטח, מתוך הבנה של הגורמים המופקדים על קבלת אישורים אלה כי מדובר בפרויקט חירום.