הגירעון במאזן המסחרי של ארה"ב התכווץ בנובמבר ל-40.4 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-51 מיליארד דולר

הייבוא נפל בשיעור שיא של 12% ל-183.2 מיליארד דולר - הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מזה שנתיים וחצי בייבוא לארה"ב, וזאת לאחר שהמחיר הממוצע של הנפט המיובא נפל ב-25.3 דולר לחבית ל-66.72 דולר לחבית

המאזן המסחרי בארה"ב שפורסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ומתייחס לחודש נובמבר, מצביע על התכווצות בגירעון המסחרי ל-40.4 מיליארד דולר לעומת צפי כי תחל בו התכווצות מתונה יותר לרמה של 51 מיליארד דולר. זוהי ירידה של 29% בגירעון והרקע לירידה החדה בו הוא הצניחה שחלה באותו החודש במחירו של הנפט והחלשות הביקושים למורי יבוא בארה"ב, כך דיווח משרד המסחר האמריקני.

היבוא נפל בשיעור שיא של 12% והסתכם ב-183.2 מיליארד דולר, זוהי הרמה הנמוכה ביותר שנרשמה מזה שנתיים וחצי בייבוא לארה"ב, וזאת לאחר שהמחיר הממוצע של הנפט המיובא נפל ב-25.3 דולר לחבית והסתכם ב-66.72 דולר לחבית.

הייצוא האמריקני ירד ב-5.8% והסתכם ב-142.8 מיליארד דולר, את הירידה בייצוא הובילה ההחלשות בביקושים למוצרים תעשייתיים וטובין אמריקנים מעבר לים.

הנתון לחודש אוקטובר עודכן גם הוא כלפי מטה ל-56.7- מיליארד דולר לעומת דיווח קודם שהיה לגירעון של 57.2- מיליארד דולר.

רונן מנחם, מזרחי-טפחות אומר כי דו"ח סחר החוץ של ארצות הברית מצביע היטב על ההאטה הכלכלית הפוקדת את המדינה ואת שאר העולם. לכאורה, הצטמצמות כה חדה ומהירה בגירעון בחשבון הסחר (מ-56.7 מיליארד דולר באוקטובר ל-40.4 מיליארד דולר בנובמבר) מקטינה את הלחץ לפיחות בשער הדולר, אך מאחר והשיפור האמור הושג בדרך של ירידות בייבוא ובייצוא, כשהראשונה תלולה יותר, לא ניתן לראות בנתון החדש התפתחות חיובית.

ראוי לציין כי חלק מההצטמצמות בשיעור 13% בגירעון הסחר נגרם עקב ירידה חדה במחיר הנפט ותזקיקיו, בהיות ארה"ב יבואנית נטו של הנוזל, אך עיון מדוקדק בנתונים הכמותיים מגלה כי גם בניכוי מגזר האנרגיה נותרת ירידה בת 11%, כך שאין לתלות בקריסת מחיר הזהב השחור את הנתון המפתיע.

נקודה בעייתית נוספת נוגעת לייצוא הישראלי, המתמחה בטכנולוגיה עילית. מתברר שהייבוא לארה"ב של מוצרים מתוחכמים אלה ירד ב-17% בחודש נובמבר, ל- 24.7 מיליארד דולר, לאחר שלכל אורך 2008 עמד על 28.2 מיליארד דולר, בממוצע. לסיכום, דוח סחר החוץ הוא מראה נוספת לרפיון הכלכלי הפוקד את ארה"ב ושותפות הסחר שלה. אלה רוכשות ממנה פחות תשומות תעשייתיות, חומרי גלם, נכסי הון, כלי רכב ממונעים, חלפים ומנועים, ואילו ארה"ב רוכשת מהעולם פחות מוצרי תצרוכת בני קיימא וחומרי גלם.

מצב דברים זה מהווה ראייה נוספת להצטמצמות בכלכלה הגלובאלית וזו מצידה עשויה לספק תמיכה נוספת למטבע האמריקאי, המשמש תדירות מטבע מקלט בתקופות מעין אלה.