משרד הבריאות החליט: תינתן עדיפות לפריפריה בחלוקת מכשירי MRI

נגישות המכשיר לאוכלוסייה והמרחק הגיאוגרפי יהוו את אחד השיקולים המרכזיים באופן פריסת המכשירים בין בתי-החולים

משרד הבריאות יעניק רישיונות לחמישה מכשירי MRI חדשים לבתי חולים שונים בארץ, כאשר נגישות המכשיר לאוכלוסייה והמרחק הגיאוגרפי, יהוו את אחד השיקולים המרכזיים באופן פריסת המכשירים בין בתי החולים. כך עולה מן הקריטריונים החדשים שפרסם היום (ג') משרד הבריאות, בדיון שהתקיים בוועדת הרווחה והבריאות של הכנסת.

כפי שפורסם אמש ב"גלובס", מספר ארגונים בהם האגודה לזכויות האזרח, רופאים לזכויות אדם וקבוצת נשים מבאר שבע, ניהלו מאבק ארוך כדי שמשרד הבריאות יבצע אפליה מתקנת ויקבע קריטריונים ברורים שלפיהם מכשירי ה-MRI החדשים יינתנו לבתי חולים בפריפריה. זאת, משום שמתוך כ-12 מכשירי MRI המצויים בארץ, ישנם רק 2 בדרום ו-2 בצפון, כאשר כל היתר נמצאים בבתי החולים במרכז. אותם ארגונים הביאו לכך שוועדת הבריאות בכנסת תבעה ממשרד הבריאות גבר בנובמבר האחרון פרסום קריטריונים לחלוקת המכשירים בתוך 30 יום, אולם רק עכשיו הם נמסרו לוועדה.

כעת מסרו במשרד הבריאות כי "תינתן עדיפות לבית חולים ממחוז צפון או מחוז דרום, ובלבד שאין מדובר במכשיר שני". כך למשל, בית החולים סורוקה בבאר שבע לא יוכל לקבל מכשיר חדש משום שברשותו כבר מכשיר קיים, אולם ייתכן כי מחוז דרום של שירותי בריאות כללית יזכה במכשיר MRI שיותקן בניידת, המופעלת על ידי מכון מור שבבעלותה. כך גם בנוגע לצפון, שם קיים מכשיר אחד בביה"ח רמבם בחיפה, ומכשיר נוסף מותקן בניידת.

"אנחנו מברכים את משרד הבריאות על ההכרה והנכונות לפעול לצמצום פערים בנגישות לשירותים רפואיים עבור תושבי הדרום והצפון" אמרה בתגובה שלומית אבני-וקנין, מנהלת מחלקת תושבים בעמותת "רופאים לזכויות אדם". "עם זאת, אנחנו מקווים שהקריטריון של 'יכולת מוכחת להעמדת מקורות מימון לצורך רכישת המכשיר', לא יהווה מכשול בפני בתי חולים בפריפרייה". החשש הוא ששוב בתי החולים הגדולים במרכז יזכו במכשירים המתקדמים בשל קריטריון זה, כאשר השפעתם הרבה על משרד הבריאות היא כמעט בגדר עובדה.