הקונגרס בארה"ב בוחר בגוגל עם ערוץ חדש ב-YouTube - מהלך דמוקרטי משמח?

עמודים חדשים נפתחו לסנאט ולבית הנבחרים באתר סרטוני הווידיאו ; ההסכם עם גוגל לא בלעדי, אבל כבר נשמעות תלונות על המשך ההשתלטות של החברה על האינטרנט

אתר שיתוף קובצי הווידיאו YouTube אמנם לא מצליח עדיין להוכיח כי הוא פלטפורמה רווחית, אך לא ניתן להתווכח עם העובדה שהוא פלטפורמה שיווקית שמאפשרת להגיע לקהל צרכנים גדול. את התפקיד שיכול למלא YouTube במסגרת קמפיינים פוליטיים הוכיח כבר ברק אובמה, הנשיא הנבחר של ארה"ב, במסגרת מסע הבחירות המקוון שלו. כעת, גם המחוקקים האמריקניים רוצים ליהנות מכך.

בהתאם לכך, YouTube הודיע על שיתוף-פעולה חדש עם הקונגרס האמריקני, שבמסגרתו יוקמו 2 עמודי אינטרנט חדשים - אחד עבור הסנאט, ואחד עבור בית הנבחרים. בעמודים הללו יוכל כל מחוקק ליצור לעצמו ערוץ וידיאו אישי, והם כוללים מפה של ארה"ב שתאפשר לגולשים לנווט באמצעותה ולמצוא את העמוד האישי של הסנטור הנבחר בכל מדינה ומדינה.

לצד העמודים האישיים, הגולשים יוכלו לשלוח שאלות, בתקווה לקבל עליהן תשובות, ואף לראות קטעי וידיאו של נאומים מבית הקונגרס, מוועדות ומשימועים. "האנשים לא באמת יודעים מה הסנאטורים ואנשי הקונגרס עושים מדי יום", אמר סטיב גרוב, ראש מחלקת חדשות ופוליטיקה ב-YouTube. "זה ייתן להם תחושה מה הם באמת עושים".

השאלה האמיתית היא אם הגולשים באמת יתעניינו בחומרים שיעלו הפוליטיקאים לרשת. אמנם, לדברי YouTube, ערוץ הבחירות - תחת השם You Choose 08 - הוביל למאות מיליוני צפיות, אולם נכון לעכשיו, הערוצים האישיים של אנשי הקונגרס לא הצליחו להשיג רמות חשיפה דומות, בלשון המעטה, וקטעי הווידיאו הפופולריים ביותר הגיעו לעשרות אלפי צפיות בלבד.

התמריץ אינו כסף

גם בישראל, מדינה שבה אוהבים לחקות את המודל האמריקני, פתחו ראשי המפלגות הגדולות ערוצים ב-YouTube. גם בישראל הסיפור לא מאוד מצליח: הערוץ שפתח יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, לדוגמה, משך רק כ-7,500 צפיות בפרק זמן של חודשיים, ואילו הערוץ של ציפי לבני, שרת החוץ והעומדת בראש מפלגת קדימה, הניב כ-17 אלף צפיות בפרק זמן דומה.

ומה YouTube ירוויח מזה? די ברור שהתמריץ הוא לא כסף, שכן פרסומות לא ישולבו בקטעי הווידיאו שיעלו המחוקקים, מסיבות מובנות. על כן, YouTube ייהנה, אם בכלל, רק מגידול בטראפיק. ההסכם בין הצדדים, שאינו בלעדי רק לפלטפורמה של YouTube, נותן למחוקקים שליטה מלאה על הערוצים שלהם, ובכל פעם יובלטו אישים אחרים בעמודים המרכזיים של הסנאט ובית המחוקקים, בהתאם לפעילויות שהם יארגנו עם הבוחרים. עם זאת, צריך לזכור: YouTube היא חברה-בת של גוגל, כך שיש כאן שילוב שכבר החל להטריד אנשים בארה"ב בין גופים ממשלתיים ומסחריים.

לדברי ננסי פלוסי, דוברת בית הנבחרים, "טכנולוגיות של ניו-מדיה מסייעות ליצירת דיאלוג קבוע בין הנציגים והבוחרים, וזה רק יכול לחזק את הדמוקרטיה שלנו". פלוסי הייתה הראשונה שפתחה ערוץ ב- YouTube, כבר במאי 2006, ובעקבות ההסכם החדש, כ-130 חברי בית הנבחרים ו-46 סנטורים כבר יצרו לעצמם ערוץ אישי באתר.

בממשל מקווים שכלי זה יסייע ביצירת שקיפות רבה יותר, ויעודד את אלו מבין המחוקקים שפחות מודעים לחשיבותה של הפלטפורמה המקוונת, להגביר את השימוש בכלים חדשים במטרה להרחיב את הקשר עם הציבור. "אנחנו מכוונים לכל מקום שבו האזרחים שלנו מקבלים את החדשות שלהם - החל מ- YouTubeובלוגים וכלה בטוויטר ופייסבוק", הוסיפה פלוסי.

עם זאת, לא בטוח שהאזרחים סבורים כי יוזמה זו חשובה, בהתבסס על התגובות שנוספו לקטע הווידיאו הרשמי שהועלה לאתר בשם הקונגרס. "כמה מגוחך", נכתב באחת התגובות. "אולי כדאי שתבזבזו את הזמן שלכם בניסיון לפתור בעיות אמיתיות, במקום להעלות סרטוני וידיאו ל-YouTube". האמת? לא בטוח שהם טועים.