נגיד בלי שיניים

הערב מדד שיבהיר: הדפלציה כאן ; בניגוד לברננקי, לפישר כמעט ולא נותר דבר לעשותו

ירון צ'רבוניץ הוא סמנכ"ל ההשקעות בגאון בית השקעות

המדד הערב יבהיר למי שעוד מטיל ספק במציאות המתבססת: הדפלציה כאן. בארה"ב זה המצב מזה זמן מה, אך בניגוד לנגיד האמריקני בן ברננקי, יכולתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, להתמודד עם הבעיה, מוגבלת.

אני מעריך שמדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר, שיפורסם הערב, יצביע על ירידה של 0.8% במחירים במשק, עדות נוספת למיתון הכלכלי. וזו היא רק ההתחלה.

ירידה בשיעור 10% במחירי הדיור

ציפיות האינפלציה לשנת 2009, כפי שהן נגזרות משוק ההון, מצביעות על דפלציה בשיעור 0.75%- השנה. אני מעריך שהמיתון בארץ יהיה עמוק יותר מכפי שסבורים אחרים, ושהדפלציה ב-2009 תסתכם ב-(1.5%-).

כפי שהדברים נראים כעת, הפעילות הכלכלית במשק וצמיחת החברות נעצרה כמעט לחלוטין, אלא שהדבר עדיין לא בא לידי ביטוי במלואו במחירים. בחודשים הבאים תחלחל השפעת המיתון והמחירים ירדו עוד.

בסעיף הדיור, למשל, אני מעריך ירידות מחירים בשיעור 5%-10%. סעיף זה לבדו מהווה כ-20% ממדד המחירים לצרכן, כלומר ירידה של 5% במחירי הדיור תביא לירידה של 1% במדד הכללי. תהיה ירידת מחיר במוצרים נוספים ובהם תחבורה ומוצרי צריכה.

שתי הדפלציות של פישר

אין זו הפעם הראשונה שפישר מתמודד עם דפלציה. בשנתו הראשונה כנגיד, פישר הגיב לירידות במדד המחירים לצרכן בשורה של הורדות ריבית, ואותת שאין בכוונתו להשלים עם המצב שהלך והשתרר. אחרי הכל, דפלציה היא אחד הסממנים למיתון במשק, ויש בכוחה להחריף האטה הכלכלית, שכן הצרכנים צופים ירידות מחירים נוספות ולפיכך מעדיפים "לשבת על הגדר" ולא לקנות.

בדפלציה הנוכחית, פישר נמצא במלכוד, שכן הפעם היא אינה מקומית אלא גלובלית, והשפעתן של הורדות הריבית מוגבלת. פישר אמר בעצמו שהמשבר הכלכלי "מיובא" מחו"ל ומקורו לא כאן בארץ, כלומר הוא מודע למגבלותיו בתור נגיד בנק ישראל.

בארה"ב הגיב יו"ר הפד', בהורדת הריבית לרמה אפסית, אלא שפישר לא יכול לנהוג כמותו. הוא אמנם ימשיך להוריד את הריבית כדי לעודד את הצמיחה במשק, אך לא סביר שתרד מתחת ל-1%, שכן אם יתקרב לרמות הריבית הנוכחיות בארה"ב, תצוץ סכנה חדש : יציאת כספים המונית מהמשק.

לשמור מרחק מהאפיק הצמוד

המשק הישראלי שברירי - תנועות ההון ממנו ואליו יכולות להיות בהיקפים עצומים. אם פער הריביות בינינו לבין ארה"ב ירד מתחת ל-0.75% (ומצב זה יקרה אם פישר יוריד את הריבית מתחת ל-1%), יגבר הסיכון ליציאה המונית של כספים מהמשק הישראלי.

המשימה של פישר אינה פשוטה: עליו להילחם בדפלציה הרובצת לפתחנו בשעה שהשימוש בריבית ככלי הנשק במלחמה זו, מוגבל.

אנו עומדים בפני תקופה מאתגרת. להערכתי, הציפיות הרווחות בשוק לגבי העתיד הקרוב, אופטימיות. אני מעריך שהמיתון יהיה חריף יותר וירידות המחירים תהיינה תלולות יותר. אם נתרגם זאת להשקעות פיננסיות, המלצתי בתקופות דפלציה לשמור מרחק מהאפיק הצמוד ולהשקיע באפיק השקלי, וההשקעה האטרקטיבית ביותר היא אגרות החוב השקליות לשלוש שנים.

ירון צ'רבוניץ הוא סמנכ"ל ההשקעות בגאון בית השקעות