לב לבייב ומוריס מאן מתקרבים להסכם פשרה בנושא פרויקט ה-Apthorp בניו יורק

אתמול חל המועד האחרון לפתרון הסכסוך בין השניים, לאחר שבשבוע שעבר נתנה להם קרן אפולו להשקעות בנדל"ן ארכה של שישה ימים ; פתרון הסכסוך עשוי להוביל לכך שקרן אפולו לא תכריז על הלוואת המזנין שהעניקה לרכישת הבניין ולפיתוחו כחדלת פירעון

בעל השליטה באפריקה ישראל , לב לבייב, ושותפו בבניין Apthorp בניו יורק, מוריס מאן, קרובים מאוד להסכמה ביניהם בניסיון ליישב את המחלוקות בנושא הפרויקט, כך נודע ל"גלובס". אתמול חל המועד האחרון לפתרון הסכסוך בין השניים, לאחר שבשבוע שעבר נתנה להם קרן אפולו להשקעות בנדל"ן ארכה של שישה ימים.

פתרון הסכסוך עשוי להוביל לכך שקרן אפולו לא תכריז על הלוואת המזנין שהעניקה לרכישת הבניין ולפיתוחו כחדלת פירעון. ל"גלובס" נודע כי אמש ישבו הצדדים עם נציגי קרן אפולו בניו יורק במטרה להגיע לעמק השווה.

לדברי גורמים בשוק ההון בניו יורק לבייב ומאן מתקרבים לסיכום ביניהם וכן בינם לבין קרן אפולו.

המועד המקורי לפתרון הסכסוך חל ביום שישי שעבר, אולם אפולו הסכימה אז להאריך את תאריך היעד בשישה ימים. כזכור, לפני שבועיים הגיש לבייב מסמכים לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק, בהם הוא כינה את מאן כמי ש"השתולל" במסגרת תפקידו כמנהל הפרויקט ובזבז את כספי הפרויקט על הוצאותיו המשפטיות האישיות.

לבייב ביקש מבית המשפט להורות למאן לשתף פעולה בהליך בוררות. בנוסף האיץ לבייב בבית המשפט להעביר את נושא המריבה לדיון בפני בית הדין הרבני לבוררות, "בית דין של אמריקה", בכדי להימנע מעיקול הבניין.

מהמסמכים שהוגשו לבית המשפט עלה לפני שבועיים כי לבייב מתכנן למכור את ה-Apthorp שבמנהטן תמורת 552 מיליון דולר לאחר שמועצת המנהלים של הפרויקט נתנה את אישורה למכירה, אולם מאן מסרב לה.

בשבוע שעבר החלו שני הצדדים בתהליכים לפתרון הסכסוך ושופט בית המשפט הורה למאן להיענות לבקשת לבייב לשתף פעולה בהליך הבוררות.

בהסכם רכישת הבניין צוין כי כל בוררות בין הצדדים חייבת לעלות לדיון בפני בית דין רבני, אולם בשבוע שעבר שררה אי הסכמה בין הצדדים בנוגע לבית הדין הספציפי אליו הם ייגשו.

במארס 2007 רכשה אפריקה ישראל 50% מהפרויקט לפי 426 מיליון דולר. לפי המסמכים שהוגשו לבית המשפט לפני שבועיים נמצא היום הפרויקט בקשיים כספיים.

במסמכים המשפטיים נכתב כי הפרויקט נמצא בסכנת חדלות פירעון ושרק יחידה אחת נמכרה בששת החודשים מאז שהוכרז על תחילת הפרויקט בהשקעה הנאמד במיליארד דולר. באי כוחו של לבייב טוענים בין השאר כי מאן התיר לעובדי הפרויקט לגור בדירות הריקות של הבניין.

הסבת בניין Apthorp למגורי יוקרה התחילה כשאנגלו אייריש בנק אישר הלוואה בסך 385 מיליון דולר וקרן אפולו להשקעות בנדל"ן סיפקה הלוואת מזנין בסך 135 מיליון דולר לרכישת הבניין, שיפוצו, פיתוחו ושיווקו. בקיץ היזמים החלו להציע את דירות היוקרה בסכומי עתק.

עם נפילתו של שוק הנדל"ן החלה קרן אפולו להתנגד לתקציב הפרויקט וטענה כי התוכנית העסקית אינה הגיונית בשל משבר האשראי. באוגוסט אפולו דרשה להחזיר לה חלק מההלוואה. הנהלת הפרויקט, בראשות מאן, הגישה תביעה בסך 500 מיליון דולר בטענה כי הבקשה איננה הולמת והיא בבחינת כופר. הנהלת הפרויקט טענה עוד כי בקשתה של אפולו היא ניסיון להשתלט על הפרויקט במחיר מציאה.

מאן משך את התביעה במהרה, אבל לבייב התחיל במהלכים לסלק את מאן כמנהל הפרויקט.