רמת שפל חדשה במדד מנהלי הרכש בדצמבר: "נראה כי ההשלכות על הייצור בישראל יוחרפו בחודשים הבאים"

ערכים נמוכים נרשמו בסעיף הייצור, התעסוקה והביקושים ; רמת המדד נמוכה באופן משמעותי מאשר במיתון הקודם בשנים 2001-2003 ; כלכלני הפועלים: "בשל העובדה שהייצור התעשייתי בישראל אינו מוטה לתעשיית הרכב, עברנו את הגל הראשון באופן מתון יחסית"

מדד מנהלי הרכש של בנק הפועלים רשם גם בחודש דצמבר רמת שפל חדשה ועמד על 27.9 נקודות. מדובר בחודש התשיעי ברציפות שהמדד נמצא מתחת לרמה של 50, המבחינה בין התרחבות להתכווצות בפעילות הכלכלית במשק.

מבנק הפועלים נמסר כי ערכים נמוכים מאוד נרשמו במרבית הסעיפים המרכיבים את המדד, ביניהם הייצור, התעסוקה והביקושים. עוד נמסר כי רמת המדד נמוכה באופן משמעותי מאשר במיתון הקודם בשנים 2001-2003. עם זאת, מציינים, כי אין להוציא מכלל אפשרות שהתשובות לסקר הושפעו מהלחימה ברצועת עזה והמצב הביטחוני בדרום.

כלכלני בנק הפועלים מסרו בתגובה לנתונים כי המיתון העולמי מצמצם את הייצור התעשייתי בכל רחבי העולם. הירידה החדה בביקושים למוצרי צריכה ובעיקר למכוניות מובילה לצמצום הייצור.

בהשוואה בינלאומית, בולט מדד מנהלי הרכש בישראל ברמתו הנמוכה, למרות שנתוני הייצור התעשייתי בפועל מצביעים על פגיעה מתונה יחסית עד כה. בישראל ניכרת מגמת ירידה במדד הייצור התעשייתי החל מהמחצית השנייה של שנת 2008, אך נתוני החודשיים האחרונים עדיין גבוהים מאלו שבחודשים המקבילים אשתקד.

"אנו סבורים כי בשל העובדה שהייצור התעשייתי בישראל אינו מוטה למוצרי צריכה בני-קיימא ובפרט לתעשיית הרכב, עברנו את הגל הראשון באופן מתון יחסית למדינות אחרות. יחד עם זאת, מתרבים הסימנים לפגיעה בביקושים בתעשיות הטכנולוגיה בעולם ונראה כי ההשלכות על הייצור בישראל יוחרפו בחודשים הבאים". כתבו כלכלני הפועלים.