אירופה ננעלה באווירה שלילית: הדאקס איבד 1.2%; מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד נפלה ב-65%

[למדור שוקי עולם] היום נחשפה חבילת חילוץ חדשה בבריטניה, שנועדה לבטח בנקים כנגד הפסדים מהלוואות שלא הוחזרו ; רויאל בנק אוף סקוטלנד דיווח היום כי הפסדיו בשנה החולפת הסתכמו ב-30 מיליארד דולר ; אסיה ננעלה בעליות ; מירלנד עלתה ב-4.8%

המדדים המובילים באירופה חתמו את יום המסחר בירידות שערים. מדד הדאקס הגרמני ירד ב-1.2%, הפוטסי איבד 1% בבריטניה והקאק איבד אותו שיעור בפריז.

מניית רויאל בנק אוף סקוטלנד בלטה בירידות לאחר שהבנק פירסם היום אזהרת רווח, ולאחר שהאיחוד האירופי פירסם תחזית לפיה הכלכלה של גוש האירו תתכווץ השנה בפעם הראשונה מזה כעשור. על רקע הדברים, המניה איבדה כשני-שליש מערכה במסחר היום. שוקי אסיה ננעלו בעליות .

בלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי העריכו כי התמ"ג של 16 מדינות מרחב האירו יצטמצם ב-1.9% ב-2009, ויתאושש רק מעט ב-2010 עם קצב צמיחה שנתי של 0.4%. קצב האינפלציה צפיי לעמוד על 1% ב-2009 ועל 1.8% ב-2010.

היום נחשפה חבילת חילוץ חדשה בבריטניה, שנועדה לבטח בנקים כנגד הפסדים מהלוואות שלא הוחזרו. במסגרת תוכנית החילוץ החדשה, צפויה הממשלה הבריטית להגדיל את אחזקותיה ברויאל בנק אוף סקוטלנד ל-70% מ-58% בתמורה לכ-5 מיליארד ליש"ט, וזאת בדרך של החלפת מניות הבכורה שבידי הממשלה במניות רגילות של הבנק. נזכיר כי באוקטובר, ממשלת בריטניה השיקה חבילת חילוץ בת 500 מיליארד ליש"ט (741 מיליארד דולר), שכללה השקעה של 37 מיליארד ליש"ט בשלושה בנקים מובילים.

נתוני התפוקה של ענף הבנייה בגוש האירו אמורים להצביע על ירידה נוספת בחודש נובמבר. הירידה בביקושים לבתים ולעסקים חדשים ממשיכה לפגוע במגזר ויש לצפות כי כך יהיה גם בחודשים הקרובים במקביל להמשך מגמת ההאטה בגוש האירו.

הזירה הפונדמנטלית השבוע דלילה יחסית כשמחר צפוי להתפרסם סקר ZEW של גרמניה, המשקף את ציפיותיהם של הכלכלנים לגבי מצב הכלכלה.

הבנק המרכזי של אירופה (ECB) הפחית בשבוע שעבר את הריבית בשיעור נוסף של 0.5% ל-2%, אולם הנגיד טרישה הקפיד במסיבת לשמור על עמימות באשר למהלכי הריבית הבאים ורמז כי הפחתות ריבית נוספות יהיו תלויות בתחזיות הצמיחה העתידיות.

מדד פוטסי 100 של לונדון ירד ב-0.93% ל-4,108 נקודות ; מדד דאקס 30 של גרמניה איבד 1.15% ל-4,136 נקודות ; מדד קאק 40 בפריז נסוג ב-0.9% ל-2,989 נקודות

מניות בכותרות

רויאל בנק אוף סקוטלנד דיווח היום כי הפסדיו בשנה החולפת הסתכמו ב-20 מיליארד ליש"ט שהם כ-30 מיליארד דולר - זהו ההפסד הגדול שהציגה חברה כלשהי בהיסטוריה של בריטניה, כולל ההפרשות האדירות שביצע הבנק כחלק מרכישתו חלקים ב-ABN אמרו בשנת 2007. RBS דיווח כי תנאי האשראי והשוק החריפו עוד במהלך הרבעון הרביעי וכי הוא צפוי לדווח על הפסד לפני הפרשות למוניטין שיגיע לטווח שבין 7-8 מיליארד ליש"ט.

חברת מכוניות היוקרה פורשה אינה מסתפקת ביומרות להשתלט על כ-75% מענקית הרכב פולקסווגן עד סוף 2009. החברה הגישה היום הצעת רכש ליצרנית המשאיות השבדית סקניה במחיר של 31.6 מיליארד כתר שוודי המהווים כ-3.89 מיליארד דולר. פורשה למעשה היתה מחוייבת להגיש את הצעת הרכישה לסקניה על פי החוק השוודי לאחר שהאחזקה שלה בפולקסווגן עלתה על 50%. פולקסווגן מחזיקה בשליטה בחברת סקניה. פורשה אמרה בינואר כי היא לא מעוניינת בחברת המשאיות השוודית ובכך אותתה כי היא תהיה מוכנה לשלם רק את המחיר הנמוך ביותר שיחייב אותה החוק השוודי עקב השתלטותה על פולקסווגן.

ענקית הכרייה BHP ביליטון עלולה לסגור מכרה ניקל גדול באוסטרליה, וקרוב לוודאי מתכננת להקטין את התפוקה של מרבית הסחורות, למעט נפט ופלדה. מניית ריו טינטו .

ישראליות באירופה

מירלנד פיתוח , זרוע הנדל"ן הרוסית שבבעלות אליעזר פישמן, בחרה במערכת סופר רמדור לצורך ניהול תקציבים ופרויקטים של בנייה בהיקפים נרחבים ברוסיה. מירלנד תשתמש במערכת סופר רמדור, המשמשת לניהול פרויקטים בתחום הבנייה וההנדסה, לצורך פרויקט הדגל שלה בסנט פטרסבורג " טריומף פארק" (Triumph Park ) המשלב מגורים ומסחר, וכן במספר פרויקטים גדולים נוספים Saratov; Tamiz; Perkhushkovo. מירלנד נסחרת בבורסה המשנית בלונדון -AIM ומצויה בבעלות אליעזר פישמן באמצעות החברות הציבוריות כלכלית ירושלים , מבני תעשייה ודרבן .

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".