לגעת באובמה

מחר יושבע הנשיא האינטראקטיבי הראשון. מבט אל ההסברה הישראלית החדשה

מחר (ג') יושבע בארה"ב הנשיא האפרו-אמריקאי האינטראקטיבי הראשון.

ברק אובמה, הנשיא הנבחר הראשון עם דף פייסבוק וערוץ יוטיוב, השכיל להשתמש באינטרנט כערוץ תקשרות ישיר עם העם. אם לשפוט משימושו של אובמה באתרי הרשתות החברתיות בקמפיין שלו ובאופי האינטראקטיבי של מרבית תכניו, הרי שנשאר לנו לצפות לנשיא שיעקוף את מרבית מכשולי המדיה המסורתית כדי להשיג פידבק אמיתי מהאזרחים.

בארה"ב מדברים על כך כ"אתחול הדמוקרטיה", אפשרות לשנות את הקשר בין הקהל לממשל. עד היום היה הנשיא מדבר בטלוויזיה ומקבל פידבק במשאל או בחירות , ואילו היום הוא מקבל פידבק מיידי מקהל המעוניין בשינוי. הטענה היא כי מהיום אין יותר הפרדה בין הממשל האמריקני לאזרחיו. רק הזמן ילמד אותנו עד כמה נכונה טענה הזו.

השימוש ברשת במערך הבחירות של אובמה היה ללא ספק קריאה נכונה של מפה עולמית. אם בפייסבוק יש יותר מ150- מיליון משתמשים פעילים ולכל אחד מהם יש ממוצע של 100 חברים, למה לא למנף כוח שכזה לפרסום חינם? האם יש דרך טובה מזו לדבר ללב הציבור אשר מכתיב את התנהלות חייו באמצעות רשתות חברתיות וירטואליות?

ואכן, לאובמה כיום יש יותר ממיליון חברים בפרופיל הרשמי שלו במייספייס, יותר מ-3.7 תומכים בדף הרשמי שלו בפייסבוק, ובמאגר הנתונים של הקמפיין שלו נמצאים יותר מ-13 מיליון תומכים אשר ניתן להגיע אליהם בלחיצת אי-מייל מהירה.

אין ספק כי אובמה ארוז היום כסוג של מוצר אינטרנטי, מוכן להנפקה מהירה. ארגון הפעילים מבוצע דרך אתר ייעודי מיועד, ואם תומכים מעוניינים לתרום או להשיג חולצת ניצחון הכוללת תרומה של 30 דולר הם יכולים לעשות זאת כאן. כמו כן, באפשרותם להשתתף בסקרים, להוריד ריגטונים של אובמה, או לשאול שאלה ישירה את הנשיא הנבחר. למעשה, הגולשים יכולים אפילו להשאיר שאלה לראיון של אובמה ב-CNN לפני ההשבעה.
.
אנחנו, אנשי האינטרנט הישראלים, מעולם לא היינו קרובים יותר לנשיא אמריקאי. אינספור אפשרויות ליחסי ציבור עולמיים נפתחות בפני הגולש הישראלי היום. רוצים להזכיר לאנשי אובמה עד כמה חשוב הקול היהודי והישראלי? השאירו להם הודעה על ה-wall בפייסבוק או מייספייס, או השאירו הערה ביוטיוב.

רוצים לשאול את אובמה שאלה נוקבת באמצעות מראיין אמריקאי? רוצים להעלות למודעות העולמית את אמרות גולדה העוברות בין המיילים הישראלים בשבוע האחרון? רוצים לוודא שסרטוני החמאס היורה במשתתפי חתונה יגיעו לכולם? רוצים לספר לעולם על הודעת SMS ילדותית שקיבלתם מפעילי חמאס? יש לכם פלטפורמה. יחסי הציבור של ישראל תלויים היום בכולנו.

כולנו דוברים את השפה, כולנו גולשים באותם האתרים, כולנו שווים בעולם הווירטואלי.

ביום שלישי תקרא אליזבת אלכסנדר, משוררת אפרו-אמריקאית ופרופסור בייל, שיר באירוע ההשבעה של אובמה. קריאת שיר באירוע הינה מורשת שהנחיל ג'ון פ. קנדי . אחריו עשה זאת קלינטון וכעת עתיד אובמה ללכת בעקבותיהם. המשותף לשלושת הנשיאים הוא ללא ספק נכסיות מותג ברורה של "חלום אמריקאי". שלושתם מילאו את הציבור האמריקאי בתקווה לעתיד טוב יותר. שלושתם אנשי שיווק מצויינים, המוכרים לציבור האמריקני מוצר מלוטש וערוך של חלום לעתיד טוב יותר. ב-1961, בטקס השבעתו של קנדי, קרא המשורר רוברט פרוסט אחד משיריו בטקס ההשבעה.

נשאר לקוות כי בקדנציה הבאה יקשיב אובמה דווקא לפרוסט, ויזכור כי כל החלטה קטנה בדרך חשובה מאין כמוהה. כל החלטה קטנה תביא אותו ואותנו למקום אחר בסיום הדרך. התפקיד שלנו הוא להזכיר לו.

ד"ר אורית מוסינזון היא סגן נשיא בבית השקעות דה-קלו בן-יהודה, שותפה בקרן nQube ומרצה באקדמיה בתחום השיווק וההון סיכון