רו"ח עליזה שרון: "דורנט ניפחה נכסים בהיקף של עד 100 מיליון שקל"

ביהמ"ש הקפיא באחרונה את ההליכים נגד דורנט בגין חובות של כ-365 מיליון שקל

"דורנט ניפחה נכסים בהיקף של עד 100 מיליון שקל" - כך אומרת רו"ח עליזה שרון - בעלת משרד רו"ח העוסק ביעוץ להבראת חברות לאחר שערכה בדיקה של החברה מטעם אחד הנושים המובטחים. העבודה בעניין הוגשה לבית המשפט במסגרת תביעה של בנק הפועלים שהעניק לחברת השכרת הרכב אשראי בגובה של כ-95 מיליון שקל.

ביהמ"ש הקפיא באחרונה את ההליכים נגד דורנט בגין חובות של כ-365 מיליון שקל. דורנט טענה שאינה חדלת פירעון, משום שסך נכסיה הוא כ-424 מיליון שקל - יותר מגובה החוב והשופטת ורדה אלשיך מינתה את רו"ח חיים קמיל ממשרד שלמה נס לנאמן בתקופת ההקפאה, כדי שיגבש הסדר נושים ויחפש משקיע או רוכש לחברה.

רו"ח עליזה שרון מסבירה מדוע חברת דורנט קרסה: "הסטרקצ'ר המיוחד של החברה הוא שהפיל אותה. שיווקו אותו לאיגוח לכל הגורמים הפיננסים כשהוא בבסיסו היה מוטעה ולהערכתי מנהלי הכספים בארגון לא הבינו עד כמה הם הטעו את עצמם. כל מבנה פיננסי, אם לא נלמד אותו עד הסוף ובמיוחד לא נבין איפה יש "ניפוח" של היוון תזרים מזומנים, זה חמור מאוד".

לטענת רו"ח שרון חישובי הרווח היו לא היו נכונים והי הניפוח של נכסים בהיקף של בין 50 ל-100 מיליון שקל, שזה מהותי מאוד, כי החברה הציגה עודף נכסים של כ-100 מיליון. המשמעות של הגדלת פרק הזמן של משך החוזים - יצירת ערך היוון גבוה יותר.

בעסקי השכרת הרכב נהוג שרכב מושכר ל-36 חודשים ועם חתימת החוזה קובעים את מספר הקילומטרים ועלות השכירות לחודש. הלקוח משאיר פקדון בחברה לשלושה חודשי שכירות ראשונים. הסכום לא נרשם בדוח רווח והפסד כהכנסות ובתום תקופת הליסינג הלקוח לא משלם את שלושת החודשים האחרונים, אלא רק מקבל חשבונית ואז מותר לחברה לרשום בהכנסות ורווח בהתאם.

דורנט יצאה מתוך הנחה שכל כלי הרכב, ללא יוצא מן הכלל, אכן יוחלפו במהלך התקופה. התוצאה - החוזים בדוחות הכספיים חושבו לתקופה של 48 חודשים.